25 juni 2014
Ford Edge

Ford Edge

Ford introduceert Edge

25 juni 2014 | Ford introduceert de nieuwe Edge, een grote SUV die in 2015 op de Europese markt komt. De Edge is uitgerust met de nieuwste technologieën van het merk en is het derde model binnen het Europese SUV-aanbod van Ford, dat ook bestaat uit de middelgrote Kuga SUV en de compacte EcoSport SUV.

De Ford Edge is in 2007 in Noord-Amerika geïntroduceerd. Tegenwoordig valt de Edge, met een recordverkoop in 2013, niet meer weg te denken uit de lijst met goed verkopende modellen in dit segment. Momenteel wordt de Edge ook  verkocht in een select aantal markten in Zuid-Amerika, Rusland en Oost-Azië, waaronder China.

Met de Edge betreedt Ford in Europa een nieuw segment waarin deze SUV zich wil onderscheiden als het geraffineerde en technologisch geavanceerde alternatief.Deze nieuwe Edge verschijnt begin 2015 op de markt in Noord-Amerika, en later dat jaar in Europa, Zuid-Amerika en Azië/Pacific.

Ford Edge

De Edge is uitgerust met Adaptive Steering, waardoor de auto makkelijker manoeuvreerbaar zou zijn en meer rijcomfort zou bieden. De Edge biedt daarnaast twee andere nieuwe technologieën: Active Noise Cancellation en Front Split View Camera.

Adaptive Steering zorgt ervoor dat de verhouding stuuroverbrenging en de rijsnelheid voortdurend wordt aangepast. Dit belooft onder alle omstandigheden een optimale stuurrespons. Bij een lagere snelheid, zoals tijdens het inparkeren of het manoeuvreren in een beperkte ruimte, zorgt het nieuwe systeem voor meer wendbaarheid en gemak bij het keren. Dankzij deze technologie zou de auto bij hoge snelheden nauwkeuriger op het stuurgedrag van de bestuurder reageren.

Ford Active Noise Cancellation maakt gebruik van drie microfoons die in de cabine zijn geïnstalleerd. Het systeem genereert tegengestelde geluidsgolven die door middel van het audiosysteem worden gericht en claimt  een algehele verbetering van het motorgeluid en de ambiance van de cabine.

Ford Edge

Het Front Split View Camera-systeem maakt gebruik van een 180-graden camera aan de voorkant van de auto en biedt beter zicht bij minder overzichtelijke kruispunten en parkeerplekken. Verder zijn aan de flanken van de Edge speciale elementen aangebracht. Deze zorgen voor een "luchtscherm" dat bij hogere snelheid de aerodynamische eigenschappen versterkt.

De nieuwe Edge is tevens leverbaar met de volgende technologieën:

  • Handsfree achterklep
  • SYNC 2, het geavanceerde spraakgestuurde connectiviteitssysteem van Ford
  • Adaptive Cruise Control met Collision Mitigation en Forward Alert
  • Verbeterde Active Park Assist met Perpendicular Parking en Cross Traffic Alert
  • Opblaasbare veiligheidsgordels achter
  • Intelligent All Wheel Drive met Torque Vectoring Control en Curve Control
  • Active City Stop
  • Blind Spot Information System
  • Lane Keeping Aid
  • Traffic Sign Recognition
  • Stuurwielverwarming en voorstoelen met instelbare temperatuur

Het exterieur van de Edge omvat een opvallende verchroomde grille, smalle, verzonken LED-koplampen en driedimensionale, bladvormige LED-achterlichten. De opvallende wielkasten bieden plaats aan 20 inch lichtmetalen velgen.

Ford Edge

In Europa levert Ford de Edge met twee versies van de 2.0-liter Duratorq TDCi-dieselmotor:

  1. Een 180pk sterke versie met een koppel van 400 Nm, een verwachte CO2-uitstoot van 149 g/km en een handgeschakelde transmissie met zes versnellingen
  2. Een 210pk sterke versie met een koppel van 450 Nm en een verwachte CO2-uitstoot van 159 g/km en een automatische PowerShift transmissie met zes versnellingen en schakelpaddles

Uit gegevens van Ford blijkt dat in Europa het utility-segment in de periode 2008-2013 is gegroeid van 10 tot 21 procent. De verkoopcijfers van de nieuwe Kuga SUV, in 2012 geïntroduceerd, zijn in de eerste vijf maanden van 2014 met 38 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2013. Daarnaast heeft Ford al 16.000 bestellingen binnen voor de nieuwe EcoSport SUV die recentelijk is geïntroduceerd.