16 juni 2014
 

Chevrolet Z06

Corvette Z06 modeljaar 2015 levert 650 pk

16 juni 2014 | De volledig nieuwe Corvette Z06 modeljaar 2015 is de krachtigste serieproductieauto ooit van General Motors en één van de weinige productie-auto's op de markt in de Verenigde Staten die meer dan 600 pk levert. De LT4 supercharged 6.2-liter V-8 van de Z06 levert 485 kW bij 6.400 tpm en een koppel van 881 Nm bij 3.600 tpm.

Vergeleken met andere krachtbronnen van supercars levert de LT4Corvette-motor het vermogen over een brede koppelkromme, van een koppel van 619 Nm dat net boven stationair toerental al beschikbaar komt tot een trekkracht van 847 Nm bij 2.800 tpm. De LT4 blijft 90 procent van zijn maximum koppel afstaan 802 Nm, van 2.500 tot 5.400 tpm.

Chevrolet Z06

De nieuwe Z06-motor levert 40% meer maximumkoppel (244 Nm) dan de 7.0-liter LS7 motor van de vorige generatie, en 7,5 procent meer dan de supercharged Corvette ZR1 (819 Nm). Bij 3.200 tpm heeft de nieuwe LT4 252 Nm meer koppel dan de LS7. Qua motorvermogen is de LT4 29% krachtiger dan de LS7 (376 kW), en 12 pk sterker dan de LS9-motor van de ZR1.

De nieuwe LT4-motor werd opgebouwd rond dezelfde Gen 5 Small Block-basis als de atmosferische LT van 6,2 liter uit de Corvette Stingray. Hij wordt gekenmerkt door enkele unieke features om tegemoet te komen aan het hogere vermogen en de grotere inwendige krachten op de cilinders ten gevolge van de drukvoeding, met name:

  • Rotocast A356T6 aluminium cilinderkoppen die sterker zijn en beter met hitte overweg kunnen dan klassieke aluminium cilinderkoppen
  • Lichtgewicht inlaatkleppen in titaan
  • Machinaal bewerkte, uit poederstaal gesmede drijfstangen voor een lagere bewegende massa
  • Hoge compressieverhouding van 10.0:1 (voor een drukgevoede motor) verbetert prestaties en efficiëntie en wordt mogelijk gemaakt door directe injectie
  • Zuigers uit gesmeed aluminium met unieke, kortere structuur voor betere weerstand tegen hoge cilinderdruk
  • Roestvrijstalen uitlaatcollectoren en een aluminium balansas die lichter zijn dan de overeenkomstige componenten bij de LT1
  • Standaard droog carter met door dubbele druk gecontroleerde oliepomp
Chevrolet Z06

De nieuwe 1.7L supercharger haalt een snelheid van 20.000 tpm – wat 5.000 tpm meer is dan de supercharger op de motor van de Corvette ZR1. De rotors hebben een kleinere diameter, waardoor ze hogere draaisnelheden aankunnen en al bij veel lagere motortoerentallen het vermogen kunnen boosten. Die boost komt ook efficiënter tot stand dankzij een directere drukontlaadpoort die minder turbulentie creëert, de temperatuur verlaagt en de luchtstroom naar de motor versnelt.

De LT4 wordt gebouwd in het nieuwe Performance Build Center van de GM-assemblagefabriek in Bowling Green en in de GM-motorfabriek van Tonawanda, New York. Hij wordt gekoppeld aan een standaard handgeschakelde zevenbak of een gloednieuwe achttrapsautomaat met paddles aan het stuurwiel, die gebouwd wordt in Toledo, Ohio.

Chevrolet Z06

Deze nieuwe transmissie is de allereerste automaat die wordt aangeboden in een Z06 en werd ontwikkeld om net zo snel te schakelen als de beste gerobotiseerde versnellingsbakken met dubbele koppeling. Daarmee is de Z06 een van de weinige wagens in dit vermogenssegment die de klant de keuze biedt tussen een klassieke handbak en een achttrapsautomaat.

De verkoop van de Corvette Z06 modeljaar 2015 start in het laatste kwartaal van 2014.

Chevrolet Z06 Chevrolet Z06 Chevrolet Z06
 
Websitewww.chevrolet.nl
Deel via