18 juni 2014
Peugeot 508

Peugeot 508

Peugeot 508 ondergaat facelift

18 juni 2014 | Peugeot presenteert de vernieuwde 508. Het topmodel van Peugeot is op belangrijke punten gewijzigd. Zo heeft de Peugeot 508 voortaan een nieuwe grille die ook de toekomstige modellen van het merk zal sieren. Daarbij zijn nieuwe voorzieningen beschikbaar zoals een achteruitrijcamera en dodehoekbewaking. De auto kan worden geleverd met Euro 6-motoren, zoals de 2.0 BlueHDi 150 pk die een CO2-uitstoot van 105 g/km heeft. Vanaf september 2014 is de gefacelifte 508 in Europa leverbaar.

De nieuwe grille is een essentieel onderdeel van het design van de vernieuwde 508. De grille is verticaler geplaatst en in het midden voorzien van de Peugeot-leeuw, een duidelijke knipoog naar zijn voorgangers uit de 5-reeks. Door deze grille krijgt de neus van de Nieuwe Peugeot 508 een krachtiger en chiquere merkidentiteit. Een merkidentiteit die ook op toekomstige modellen zal worden toegepast.

Ook de moderne verlichting aan de voorzijde valt op. Zowel de dagrijverlichting, de richtingaanwijzers en de mistlampen bestaan voor 100% uit leds. De luxere versies hebben standaard full led verlichting. De in de bumper geïntegreerde dagrijverlichting zorgt voor een duidelijk herkenbare lichtsignatuur; in de vorm van een komma bij de berline en de SW en in de vorm van klauwen bij de RXH.

Peugeot 508

De motorkap is opnieuw vormgegeven en is vlakker, waardoor de drie carrosserievarianten chiquer ogen. Bij de sedan komt deze nieuwe motorkap het evenwicht tussen de voor- en achterzijde ten goede. Bovendien is bij de sedan de achterzijde strakker getekend, dankzij een nieuwe bumper die iets meer uitsteekt ten opzichte van het kofferdeksel en die bovendien een betere bescherming biedt.

Ook de achterlichten van de berline zijn herzien: ze hebben een meer horizontale vorm gekregen, zowel vanaf de zijkant als vanaf de achterkant gezien en geven de auto een frisse uitstraling.

Ook het interieur is aangepast. Het dashboard is nu voorzien van een 7 inch touchscreen waarmee een groot aantal functies van de auto kan worden bediend. Daardoor kon het aantal knoppen op de middenconsole worden beperkt, terwijl er bovendien een nieuwe, afsluitbare opbergruimte kon worden gecreëerd.

Peugeot 508

Voor het recht voor de bestuurder geplaatste instrumentenpaneel werd inspiratie gevonden in de wereld van precisiehorloges. Het head-up kleurendisplay geeft de rij-informatie en de aanwijzingen van het navigatiesysteem duidelijk zichtbaar weer op een getint, wegklapbaar scherm.

De uitrusting omvatte al het keyless entry and start-systeem, de elektrische, automatische parkeerrem, de grootlichtassistent, de climate control met vier klimaatzones en het JBL-hifisysteem. Hieraan zijn twee nieuwe voorzieningen toegevoegd: dodehoekbewaking en de achteruitrijcamera waarvan de beelden in kleur worden weergegeven op het touchscreen.

De wielophanging is ongewijzigd gebleven. Wel zijn benzine- en dieselmotoren van de nieuwste generatie beschikbaar. Bijna alle versies zijn voorzien van sStop/start-technologie.

Peugeot 508

De 508 wordt als eerste Peugeot geleverd met een nieuwe Euro 6-motor: de 1.6 THP 165 Stop/Start. Deze motor kan worden gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak of de nieuwe automatische transmissie EAT6 met 6 versnellingen. Deze motor, die de huidige 1.6 liter THP 155 Euro 5-motor vervangt, heeft een vermogen van 165 pk en een CO2-uitstoot vanaf 129 g/km (handgeschakelde 6-versnellingsbak). Bij de vorige generatie lag deze waarde nog op 144 g/km.

Vanaf de introductie wordt bij alle dieselmotoren de BlueHDi-technologie toegepast, waarmee bijna alle versies in de 20% bijtellingscategorie vallen. De 2.0 BlueHDi 150-motor, gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak, heeft een CO2-uitstoot van 105 g/km (berline en SW). En de 508 berline met de nieuwe 2.0 BlueHDi 180 pk motor gekoppeld aan de automatische EAT6-transmissie heeft een gehomologeerde CO2-uitstoot van 111 g/km.

De vernieuwde Peugeot 508 wordt voor de Europese markt in Rennes (Frankrijk) gebouwd en voor de Chinese markt in Wuhan. De commerciële introductie vindt in Europa plaats vanaf 10 september 2014, terwijl de auto in China in januari 2015 wordt geïntroduceerd. Het Nederlandse leveringsgamma wordt in de tweede helft van juli bekend gemaakt. Dan volgen ook de prijzen.