11 juni 2014
Mazda2

Mazda2

Nieuwe Mazda2 krijgt nieuwe diesel

11 juni 2014 | Mazda zal de geheel nieuwe Mazda2 onder meer voorzien van de 1.5 liter SKYACTIV-D. De Mazda2 is een B-segment model van de volgende generatie dat als eerste in Japan zal worden geïntroduceerd. De krachtbron is een gloednieuwe dieselmotor die voor het eerst getoond werd op de laatste Autosalon van Genève.

In Geneve stond de nieuwe motor naast de Mazda Hazumi, de concept car die als basis dient voor de nieuwe Mazda2. De SKYACTIV-D 1.5 deelt veel met zijn bekroonde broer, de SKYACTIV-D 2.2, die in de Mazda CX-5, Mazda6 en Mazda3 leverbaar is. Evenals de 2.2 liter beschikt de SKYACTIV-D 1.5 over een lage compressieverhouding en een geoptimaliseerde verbranding voor dynamische prestaties, vanuit stilstand tot aan zijn ongebruikelijk hoge toerentallimiet.

De nieuwkomer in het SKYACTIV gamma is voorzien van een aantal innovaties, waaronder een groter 'homogeen lean burn' bereik,  minder mechanische wrijving en een nieuwe isolatietechnologie, om het hogere koelverlies wat bij een kleinere motor hoort, tegen te gaan. Daarmee is deze dieselmotor volgens Mazda uitzonderlijk efficiënt en schoon, zou hij topprestaties leveren op het gebied van brandstofverbruik en emissies en voldoet hij desondanks aan de Euro 6 emissienorm, zonder toevoeging van een prijzig uitlaatgas-nabehandelingssysteem.

Mazda2

Naast de SKYACTIV-D 1.5 zal de geheel nieuwe Mazda2 worden uitgerust met het volledige gamma aan SKYACTIV technologieën, waaronder de SKYACTIV-Drive zestraps automaat en de SKYACTIV-MT handgeschakelde zesversnellingsbak. Ook zal het brandstofbesparende i-stop start-stop-systeem en het regeneratieve remsysteem i-ELOOP beschikbaar zijn.

Wat is er nieuw aan de 1.5 liter SKYACTIV-D:

  • Nieuwe controletechnologie voor verbrandingsovergangen en high dispersion solenoïde injectoren om koelverliezen te onderdrukken;
  • Hoge- en lagedruk uitlaatgasrecirculatie voor groter homogeen lean burn bereik, verbetering van het brandstofverbruik en rijprestaties;
  • Koelwaterregelkleppen en -kanalen om verbrandingsefficiëntie te verbeteren, waarbij mechanische weerstand is verminderd;
  • Variabele turbogeometrie met rotatiesensor levert optimale turbodruk over hele toerentalbereik van de motor;
  • Geïntegreerde intercooler in het inlaatspruitstuk om acceleratierespons en efficiëntie van de turbo te verbeteren.