5 juni 2014
Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Outlander PHEV maakt non-stop proefrit

5 juni 2014 | De Zwitserse Mitsubishi-importeur heeft aangetoond dat de door de fabriek opgegeven actieradius van de plug-inhybride Mitsubishi Outlander PHEV in de praktijk werkelijk haalbaar is. Met een verbruik van 5,44 l en 1 kWh/100 km is zelfs 830 km mogelijk.

Mitsubishi Motors claimt voor de plug-inhybride Outlander PHEV een actieradius van 824 kilometer in de gecombineerde hybridemodus. De Zwitserse Mitsubishi-importeur wilde weten of dat in de praktijk ook haalbaar is en schakelde daarvoor de Zwitser Felix Egolf in; een specialist op het gebied van ultrazuinig rijden over lange afstanden.

Mitsubishi Outlander

Egolf vertrok op 12 mei in een hybride Outlander van het hoofdkwartier van de Zwitserse importeur in Härkingen en reed via Basel en de Vogezen naar Metz. Daarvandaan kwam hij via Luxemburg en België in Nederland. Eindpunt van de reis was de Nederlandse Mitsubishi-importeur in Amstelveen, waar Egolf op 14 mei arriveerde. De route begon in heuvelachtig gebied en 38 procent van de reis voerde over snelwegen.

Bij aankomst in Amstelveen gaf de kilometerteller 729 kilometer aan en de resterende actieradius was nog eens ruim 90 kilometer. Vervolgens reed Egolf met de Outlander PHEV voor een fotoshoot nog naar Amsterdam en Utrecht. De boordcomputer gaf een kilometerstand van ruim 830 aan toen de Outlander PHEV voor het eerst sinds het vertrek weer werd volgetankt. Er ging 45,14 liter benzine in de tank, wat betekent dat het verbruik 5,44 l/100 km bedroeg. Het elektriciteitsverbruik bedroeg ongeveer 1 kWh/100 km.

Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Motors geeft volgens de officiële norm een actieradius op van 824 kilometer. Dat blijkt dus in de praktijk daadwerkelijk haalbaar. Natuurlijk moet de berijder goed anticiperen in het verkeer en slim gebruikmaken van de plug-inhybridetechniek. Dat wil zeggen: de accu opladen tijdens het rijden (CHARGE) of de energie opslaan (SAVE) en voortdurend het regeneratiesysteem benutten, waarmee tijdens het remmen elektriciteit wordt opgewekt, die wordt opgeslagen in de accu.

De Outlander PHEV werd in november 2013 geïntroduceerd. Het is een vierwielaangedreven SUV met plug-inhybridetechniek. De 4×4 SUV laat een CO2-emissie van slechts 44 g/km noteren en heeft energielabel A.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!