15 mei 2014
Audi A3

Audi A3

Audi presenteert A3 Clubsport Quattro concept

15 mei 2014 | Audi presenteert de A3 Clubsport Quattro concept. Deze vierdeurs sedan met zijn 2,5-liter vijfcilinder turbomotor (386 kW/525 pk) laat zien welk sportieve potentieel er nog in de A3-familie schuilt. Alles aan de concept is volgens de makers extreem: de kracht, de dynamiek, het design én het geluid.

De A3 clubsport quattro concept heeft de S3 Limousine als basis. Onder de kap bevindt zich een 2,5-liter vijfcilinder TFSI. In de concept levert de turbomotor (maximale turbodruk 1,5 bar) een vermogen van 386 kW/525 pk en een koppel van 600 Nm. Het specifieke vermogen bedraagt 211 pk/liter en de gewicht/vermogen-verhouding is 2,9 kg/pk (totaal gewicht: 1.527 kg). Het resultaat: een sprint van 0-100 in 3,6 s en een topsnelheid van 310 km/h.

Audi A3

De vijfcilinder TFSI is gekoppeld aan een zeventraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling. Launch Control is inbegrepen. Dat geldt ook voor Quattro permanente vierwielaandrijving, die speciaal is aangepast aan de extra kracht van de vijfcilinder turbomotor.

In het onderstel met multilink-achterwielophanging zijn veel onderdelen van aluminium. Vergeleken met de S3 Limousine staat het koetswerk nog eens 10 mm lager en de vering en demping zijn handmatig instelbaar. Ook Progressive Steering zou bijdragen aan de ‘scherpte', zeker in combinatie met het torque-vectoring systeem. Omdat de A3 clubsport quattro concept tevens geschikt is voor circuitgebruik, kan het ESC volledig worden uitgeschakeld. Het studiemodel heeft 21-inch wielen en carbon-keramische remschijven (370 mm vóór).

Audi A3

Bijzonder is de toepassing van de een airbrake. Bij afremmen vanaf hoge snelheid wordt de achterspoiler in vrijwel verticale positie gezet. Dit gebeurt in een fractie van een seconde. De airbrake vergroot de downforce op de achterwielen, waardoor het ESC extra remkracht naar achteren kan sturen. Bij een beginsnelheid van 250 km/h verkort dit de remweg tot stilstand met 12 meter.

Het studiemodel in de spectaculaire kleur Magnetic Blue maakt zijn sportieve aspiraties direct duidelijk door onder meer een motorkap van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP; carbonfiber reinforced polymer), die iets doorloopt over de LED-koplampen en het grote quattro-logo in de grille van mat-aluminium. Onder de grille is een 'blade' van CFRP gemonteerd. Andere kenmerkende details zijn de scherp gelijnde wielkasten die doen denken aan die van de eerste Audi quattro-modellen uit de jaren '80, de ronde vulopening voor brandstof in de C-stijl en de kleine buitenspiegels. Achter springt de grote diffuse in het oog.

Audi A3

Zwart is de overheersende tint in het interieur. Afwerkingsdetails van geborsteld aluminium zorgen voor een contrast. Voorin heeft de A3 Clubsport Quattro concept racestoelen met geïntegreerde hoofdsteunen. Ze zijn afgewerkt met een grijze 'piping' en blauwe stiksels. De dragende ‘schaal' is van lichtgewicht CFRP. Andere sportieve details: de start-/stop-knoppen voor de motor op het stuur en de pedalen van RVS. Tijdens het rijden licht bij het maximale toerental (6.900 tpm) de shift-indicator op.