22 april 2014
Volkswagen Up!

Volkswagen Up!

Volkswagen toont e-load up! concept

22 april 2014 | Onlangs introduceerde Volkswagen de e-load up!, een studiemodel dat vooruitblikt naar een compacte, volledig elektrisch aangedreven bestelauto. Nu is er een nieuwe versie die dienst kan doen als 'follow me-voertuig' voor vliegtuigen op luchthavens. De boodschap is duidelijk: de e-load up! is een auto om te volgen...

De e-load up! heeft de compacte afmetingen van de elektrische aangedreven e-up! die al leverbaar is. Toch zijn er verschillen: de e-load up! staat 15 mm hoger op de wielen en de ramen achter zijn geblindeerd.

Volkswagen Up!

De techniek is identiek. Onder de kap ligt een elektromotor met een vermogen van 60 kW/82 pk. Deze levert nagenoeg geruisloos pittige prestaties (0-100 km/h in 12,4 s. top 130 km/h). Met volledig geladen lithium-ion accu's (capaciteit 18,7 kWh) bedraagt de actieradius volgens NEFZ 160 kilometers; het relatief lage gewicht (1.164 kg) speelt daarbij een positieve rol.

De e-load up! is bedoeld als bestelauto voor in de stad. Achter de scheidingswand bevindt zich een bagageruimte met een inhoud van 1.400 liter. Het maximale laadvermogen bedraagt 306 kg. De laadvloer is volkomen vlak. Door zijn compacte afmetingen is de e-load up! ook in drukke binnensteden met nauwe straten zoals de Amsterdamse grachten eenvoudig te manoeuvreren én te parkeren. Hij is dan ook geschikt voor bijvoorbeeld pakketdiensten, pizza-bezorgers, cateraars en servicetechnici met de stad als werkterrein. Zij komen geruisloos én zonder emissies van schadelijke stoffen op de plaats van bestemming.

Volkswagen Up!

Op dit moment zijn er nog geen concrete productieplannen voor de e-load up!, maar de fabrikant laat weten dat dit bij voldoende interesse uit de markt zonder meer mogelijk is. Mocht de auto in Nederland leverbaar worden, dan is dat op geel kenteken, dus BPM-plichtig.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!