16 april 2014
 

Chevrolet Corvette

Chevrolet onthult nieuwe Corvette Z06 Cabrio

16 april 2014 | Chevrolet heeft in New York tijdens de gelijknamige Autoshow de volledig nieuwe Corvette Z06 convertible. Met een motorvermogen van 466 kW (625 pk) en een koppel van 861 Nm is de Z06 de krachtigste convertible ooit die door Chevrolet is geproduceerd.

Het aluminium frame is 20 procent stijver dan dat van de voorgaande Z06 met vast dak. Omdat er geen structurele versterkingen nodig zijn voor de Z06 convertible is het eigen gewicht nagenoeg identiek aan dat van de Z06 coupe. Ze delen ook dezelfde afstelling van het chassis, het motorvermogen en verstelbare aerodynamische componenten voor en achter.

Het ontwerpteam gebruikte bijna 186.000 computeruren om het frame vorm te geven. Het beschikt over langsgeleiders die bestaan uit vijf op maat gemaakte aluminium segmenten, met aluminium extrusiedelen aan de voor en achterzijde, een centraal deel met balken en holle aluminium gietdelen bij de verbindingen en de wielophanging. De doorsnede van ieder segment varieert in dikte van 2 mm tot 11 mm, precies, ook qua vorm, afgestemd om te voldoen aan de eisen die qua kracht en stijfheid worden gesteld aan iedere sectie, en toch met een minimaal gewicht.

Net zoals het geval is voor de structuur onderscheiden minimale wijzigingen het design van de Z06 coupe van de convertible. De Z06 convertible heeft een elektrische bediende top die op afstand neergeklapt kan worden met de contactsleutel. De top kan ook bediend worden bij snelheden tot 50 km/u.

Achter de rugleuningen bevinden zich dubbele panelen, in carbonkleur of van carbon, die de karakteristieke lijnen van de kapafdekking versterken. De typische en kenmerkende Corvette Stingray 'waterval' handtekening tussen de stoelen zorgt ervoor dat de buitenkleur ook in het interieur is terug te vinden.

Chevrolet Corvette

De elektrisch bediende kapafdekking maakte het noodzakelijk dat de luchtinlaten voor de koeling van het differentieel en de transmissie moesten worden verplaatst van de zijpanelen achter op de Z06 coupe naar de onderkant van de Z06 convertible.

Beide Z06 modellen zijn uitgerust met Michelin-banden (Pilot Super Sport banden voor de Z06; Sport Cup 2 banden met het Z07 pakket): P285/30ZR19 vóór en 335/25ZR20 achter. De banden zijn gemonteerd op lichtgewicht, met behulp van centrifugaal kracht gegoten aluminium wielen (19 x 10 inch voor en 20 x 12 inch achter).

De nieuwe Corvette Z06 heeft meer koeling nodig en dat is aan de buitenzijde direct te zien. Het maaswerk aan de voorzijde zorgt voor zo veel mogelijk doorstroming van koellucht naar de intercooler van de supercharger. De grille is zodanig vormgegeven dat er meer koellucht binnenstroomt met grille dan zonder grille.

Deze unieke grille heeft speciale luchtinlaten voor het koelen van de remmen en bredere luchtuitlaten aan de onderzijde van grille die functioneren als diffusers. Een grote opening in de motorkap zorgt ervoor dat de luchtstroom daardoor wordt afgevoerd in plaats van langs de onderzijde van de auto. Hierdoor wordt 'lift' voorkomen.

Net zoals bij de Stingray is er voor de Z06 keuze uit twee soorten stoelen: een GT stoel voor algeheel comfort en een Competition Sport stoel met hogere zijkanten, voor meer steun bij het rijden op een circuit. Een magnesium framestructuur voor beide stoelen is sterker dan een stalen frame.

Chevrolet Corvette

Het stuurwiel heeft een platte onderkant en een spaak van koolstofvezel. Voor de Z06 zijn vijf interieurkleurstellingen leverbaar, waarvan twee die alleen voor de Z06 beschikbaar zijn: twilight blue en dark gray.

Het hart van de Corvette Z06 is de volledig nieuwe 6.2-liter V-8 krachtbron met supercharger, die naar verwachting tenminste 466 kW (625 pk) levert, en met een koppel van 861 Nm. Om de juiste balans te vinden tussen prestaties en brandstofverbruik maakt deze motor ook gebruik van de drie technologieën die geïntroduceerd zijn op de Corvette Stingray: directe brandstofinjectie, Active Fuel Management, of cilinderuitschakeling, en continu variabele kleptiming.

De motor heeft standaard een handgeschakelde zevenversnellingsbak met Active Rev Matching of een volledig nieuwe automatische achtversnellingsbak met bediening via peddels aan het stuur voor optimalisering van de prestaties en het brandstofverbruik. De handgeschakelde zevenbak beschikt over rev-matching technologie voor op- en terugschakelen.

Dankzij een slimme constructie neemt de nieuwe automatische achtversnellingsbak dezelfde ruimte in als de voorgaande zesbak. Door uitgebreid gebruik te maken van aluminium en magnesium is de nieuwe transmissie ook nog eens 4 kilo lichter. Dankzij nieuwe design elementen is de frictie verder afgenomen en dat draagt ook bij aan de verlaging van het brandstofverbruik met 5%.

De nieuwe Z06 heeft het SLA-type ontwerp voor de voor- en achterwielophanging, dat is ontworpen voor de Corvette Stingray maar speciaal afgesteld in verband met de toegenomen prestaties. De derde generatie Magnetic Selective Ride Control schokdempers, instelbaar voor touringcomfort of maximale prestaties op het circuit via de standaard Driver Mode Selector, zijn standaard op de Z06.

Chevrolet Corvette Chevrolet Corvette
 
Websitewww.chevrolet.nl
Deel via