16 april 2014
Mazda MX-5 Coupe (2006 - 2015)

Mazda MX-5 Coupe (2006 - 2015)

Mazda onthult speciale editie van MX-5 in New York

16 april 2014 | Mazda onthult vandaag op de New York International Auto Show de MX-5 25th Anniversary Edition, waarmee het merk de introductie van een kwart eeuw geleden viert van wat zou uitgroeien tot de meest populaire roadster in de geschiedenis. Op de internationale autobeurs in de USA is ook het compleet nieuw ontwikkelde SKYACTIV-Chassis van de nieuwe MX-5 te zien.

De MX-5 is het model dat het beste de filosofie van Mazda als autofabrikant symboliseert. Vanaf de lancering in 1989 heeft de kleine roadster consequent het soort rijplezier geboden zoals alleen een lichtgewicht sportauto dat kan, waarbij het een grote diversiteit aan fans voor zich wist te winnen in termen van cultuur, geografie en demografie. Inmiddels zijn er meer dan 940.000 (tot en met eind maart 2014. MX-5'n geproduceerd, verdeeld over drie generaties) en heeft de auto het Guinness World Record voor de best verkochte tweezits sportauto aller tijden nog steeds in handen.

Mazda MX-5 Coupe (2006 - 2015)

De gelimiteerde editie is gebaseerd op de Roadster Coupé met elektrisch inklapbare hardtop met handgeschakelde zesversnellingsbak of automatische transmissie en is voorzien van Bilstein schokdempers. Het in Soul Red Metallic gespoten exterieur wordt geaccentueerd door een zwart dak, zwarte A-stijlen en dito buitenspiegels. In het interieur spreekt de gebroken wit lederen bekleding en deurbekleding tot de verbeelding, samen met een met de hand afgewerkt decoratief paneel.

De Mazda MX-5 25th Anniversary Edition komt niet naar het Europese vasteland, waar net in diverse landen andere speciale edities van de MX-5 zijn geïntroduceerd, waaronder in Nederland de Silver Edition met 1.8 liter 126 pk benzinemotor met handgeschakelde zesversnellingsbak voor € 30.990,- (Roadster) en € 33.490,- (Roadster Coupé).

Mazda MX-5 Coupe (2006 - 2015)

Mazda onthult in New York ook het nieuwe SKYACTIV-Chassis voor de nieuwe en vierde generatie MX-5. Het betekent de eerste aanpassing van de SKYACTIV technologie voor een front midscheeps motor met achterwielaandrijving. Met een lager zwaartepunt en de motor nog dichter bij het midden van de auto zal de nieuwe MX-5 de meest compacte configuratie tot nu toe hebben. Mazda werkt ook aan het totaalgewicht van de auto dat ten opzichte van het huidige model naar alle waarschijnlijkheid met meer dan 100 kg zal afnemen, terwijl tegelijkertijd de stijfheid en crashbestendigheid zullen toenemen.