21 maart 2014
 

Skoda 1000 MB

Skoda 1000 MB viert 50e verjaardag

21 maart 2014 | De Skoda 1000 MB is 50 jaar oud. Het compacte model debuteerde op 21 maart 1964 als opvolger van de Skoda Octavia. Het was de eerste Skoda met achterwielaandrijving, achterin geplaatste motor en zelfdragende carrosserie. De Skoda 1000 MB is daarmee een mijlpaal uit de bijna 119 jaar oude Skoda historie.

Een volledig nieuwe fabriek, een radicaal andere auto-opzet en destijds de geavanceerdste motor in zijn segment: in de lente van 1964 was de Skoda 1000 MB een revolutie voor Skoda.

Skoda 1000 MB

De moed om deze radicaal andere koers in te slaan betaalde zich uit, want de Skoda 1000 MB was een bestseller in Tsjechoslowakije en daarbuiten. Skoda versterkte blijvend zijn positie op de Europese automarkt en de technische uitgangspunten van de 1000 MB bepaalden tot in de late jaren '80 de modelstrategie van de Tsjechische fabrikant. Tussen april 1964 en augustus 1969 werden er zo'n 443.000 van gebouwd. Meer dan de helft daarvan werd geëxporteerd, tot in Nieuw-Zeeland en Australië aan toe.

Vandaag de dag is de Skoda 1000 MB een van de populairste klassiekers van het merk. MB staat voor "Mladá Boleslav", de plaats in Tsjechië waar de hoofdvestiging van Skoda zit; het cijfer 1000 duidt op de motorinhoud van 1.000 cm3. De 1000 MB was er in vele versies. Zo verschenen in 1966 varianten met meer vermogen en zag de tweedeurs 1000 MBX het levenslicht. Dat is nu een veel gezocht model onder merkliefhebbers.

Skoda 1000 MB

Voor de fabricage van de nieuwkomer zette Skoda begin jaren '60 dicht bij de bestaande productielocaties een volledig nieuwe fabriek neer. Het nieuwe complex bestond uit meer dan 40 fabriekshallen en andere gebouwen, met daarin de modernste machines. Verder kwam er 13 kilometer weg bij, werd 10 kilometer spoorrails verlegd en verscheen er een nieuw verdeelstation voor elektriciteit op het ruim 32 hectare grote terrein. De nieuwe fabriek beschikte ook over een eigen staalsmelterij.

De Skoda 1000 MB werd ontwikkeld onder de interne code NOV (NOVÝ OSOBNÍ VŮZ = nieuwe personenauto) en de Skoda engineers kozen voor een volledig nieuw concept met achterin geplaatste motor, achterwielaandrijving, onafhankelijke wielophanging en zelfdragende carrosserie.

Skoda 1000 MB

De 27 kW (37 pk) sterke en 988 cm3 grote vloeistofgekoelde viercilinder met kopkleppen kwam achter de achteras te liggen. Moderne technologie en een laag gewicht van 755 kg droegen bij aan het uiterst gunstige verbruik van slechts 7 à 8 l/100 km. De topsnelheid bedroeg 120 km/h. In 1968 steeg het motorvermogen tot 32 kW (43 pk).

Voorafgaand aan de productiestart onderging de Skoda 1000 MB uitgebreide duurtests. In 1962 legden 50 prototypes in totaal 1,6 miljoen kilometer af. Er werd in extreem koude omstandigheden getest (in Rusland) en in de warmte en het stof (op bergwegen in de Kaukasus).

Skoda 1000 MB

Niet alleen technisch, maar ook qua design betekende de Skoda 1000 MB een grote stap voorwaarts voor het merk. De klassieke sedanvorm was kenmerkend voor de jaren '60. De zachte rondingen, de ronde koplampen die elegant uit de voorspatborden staken, de origineel vormgegeven achterlichten, de panoramische achterruit en de gebogen luchtinlaten waren karakteristieke kenmerken van de nieuwe Skoda. De tankdop was slim verborgen achter het Skoda embleem op het rechter voorspatbord.

Binnen zijn compacte maten (4,17 m lang, 1,62 m breed en 1,39 m hoog) bood de Skoda 1000 MB ruimte en comfort voor het hele gezin. Zijn gebruiksgemak, onder meer door de afzonderlijk neerklapbare zitplaatsen, overtuigde veel klanten. De 220 liter grote bagageruimte bevond zich voorin. Het reservewiel was eronder opgeborgen in een aparte ruimte, met als voordeel dat voor een wielwissel de bagage op zijn plek kon blijven.

Skoda 1000 MB

In het nieuwe Skoda Museum in Mladá Boleslav zijn bijzondere voorbeelden van de Skoda 1000 MB en de tweedeurs Skoda 1000 MBX te bewonderen. Ook staat er een uniek prototype van een combiversie. De auto's verlaten regelmatig de museumpoorten om deel te nemen aan oldtimershows en klassiekerrally's.

Productie van de Skoda 1000 MB modellijn:

  • 1000 MB Standard, 350.174 stuks (1964 – 1969)
  • 1000 MB De Luxe, 52.606 stuks (1966 – 1969)
  • 1100 MB De Luxe, 22.490 stuks (1967 – 1969)
  • 1000 MBT Tourist, 13.091 stuks (1968 – 1969)
  • 1000 MBG De Luxe, 3.278 stuks (1966 – 1968)
  • 1000 MBX De Luxe, 1.403 stuks (1966 – 1968)
  • 1100 MBX De Luxe, 1.114 stuks (1967 – 1969)
Skoda 1000 MB Skoda 1000 MB Skoda 1000 MB Skoda 1000 MB Skoda 1000 MB Skoda 1000 MB
 
Websitewww.skoda.nl
Deel via