19 maart 2014
Mercedes-Benz S-Klasse Coupe

Mercedes-Benz S-Klasse Coupe

Mercedes introduceert S63 AMG Coupe

19 maart 2014 | De Mercedes-Benz S-Klasse Coupe zal ook leverbaar worden als S63 AMG. De AMG 5.5-liter V8 biturbomotor is het meest krachtige lid van de BlueDIRECT motorenfamilie. De S63 AMG Coupé heeft een vermogen van 430 kW (585 pk) en 900 Nm. Een primeur is weggelegd voor de curve tilting function als onderdeel van MAGIC BODY CONTROL, om zowel het rijplezier als het comfortniveau naar een hoger plan te brengen. De S 63 AMG Coupé beleeft zijn wereldprimeur in april 2014 op de New York International Auto Show. De verkoop van de 4MATIC-versie start op 7 april 2014, op 14 juli gevolgd door die van de tweewielaangedreven variant. Dan wordt ook de S65 AMG Coupé vrijgegeven. De marktintroductie voor beide uitvoeringen staat gepland voor 27 september 2014.

De S63 AMG Coupé is het meest recente model dat profiteert van de AMG Lightweight Performance strategie. De lichtgewichtconstructie heeft het gewicht van de auto met 65 kg teruggebracht, ondanks het hogere vermogen en de uitgebreidere standaarduitrusting vergeleken met zijn voorganger. Deze besparing werd in belangrijke mate gerealiseerd dankzij het gebruik van een lichtgewicht lithium-ion accu, gesmede lichtmetalen AMG-velgen en een gewichtsbesparend AMG high-performance remsysteem. Verder zijn het complete koetswerk en de voorzijde van de carrosserie uit aluminium opgetrokken. Het lagere gewicht komt de rijdynamiek ten goede en reduceert de brandstofconsumptie, terwijl de lage pk/gewichtverhouding van 3,41 kg/pk uitstekende prestaties garandeert: de S 63 AMG Coupé accelereert vanuit stilstand naar 100 km/u in 3,9 tot 4,3 seconden (afhankelijk van de uitvoering) en bereikt een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u.

Vergeleken met de voorgaande CL 63 AMG is het vermogen met 30 kW (41 pk) toegenomen en steeg het koppel met 100 Nm. Desondanks verbruikt de S 63 AMG Coupé minder brandstof. Het gecombineerde verbruik (NEDC) bedraagt 10,1 l/100 km.

Mercedes-Benz S-Klasse Coupe

Zoals alle AMG V8- en V 12-motoren is ook de achtcilinder biturbomotor voor de S 63 AMG Coupé met de hand gemaakt. In de fabriek in Affalterbach assembleren hooggekwalificeerde monteurs de motoren volgens het principe 'one man, one engine'. Bestuurders kunnen afhankelijk van hun rijstijl hun persoonlijke set-up kiezen op basis van drie keuzemogelijkheden: ‘C' (Controlled Efficiency), ‘S' (Sport) en ‘M' (Manual). De ECO start/stop-functie is standaard. 

De S63 AMG Coupé wordt in twee versies beschikbaar: met achterwielaandrijving en nu voor het eerst ook met het 4MATIC vierwielaandrijvingsysteem. Met permanente vierwielaandrijving wordt 33 procent van de trekkracht naar de voorwielen gestuurd en 67 procent naar de achterwielen. De vierwielaandrijving vergroot de rijveiligheid op een natte of winterse ondergrond. Een meerplatenkoppeling met een sperwerking van 50 Newtonmeter belooft optimale tractie voor alle vier wielen, in het bijzonder  op een ondergrond met sneeuw en ijs.

Kopers hebben eveneens een keuze voor wat betreft het AMG-sportonderstel: de achterwielaangedreven S63 AMG Coupé is voorzien van MAGIC BODY CONTROL, terwijl de uitvoering met vierwielaandrijving AIRMATIC luchtdemping met het adaptieve dempingsysteem ADS PLUS heeft. Een speciale afstelling voor de voorwielen (inclusief een groter camber en een grotere anti-roll bar) en een stijvere draagconstructie voor het subframe op de achteras zijn exclusief voor de S63 AMG Coupé 4MATIC ontwikkeld. Deze modificaties vergroten de wendbaarheid van de auto onder dynamische rijcondities. 

Mercedes-Benz S-Klasse Coupe

De achterwielaangedreven S63 AMG Coupé vertrouwt op het AMG sportonderstel op basis van MAGIC BODY CONTROL. Daarnaast heeft hij een wereldprimeur voor serieproductieauto's: de "curve tilting" functie. Dankzij deze functie leunt de S63 AMG Coupé als het ware in een bocht, zoals ook motorrijders of skiërs dat doen. De zijwaartse druk voor de inzittenden wordt net als bij een helling teruggebracht waardoor de inzittenden nog steviger in hun stoel zitten. De curve tilting function kan worden geselecteerd als één van de drie rijstanden met behulp van de ABC-schakelaar en is actief tussen 30 en 180 km/u.

Bovendien beschikt het MAGIC BODY CONTROL ophangingssysteem standaard over ROAD SURFACE SCAN en Active Body Control (ABC). Bij Active Body Control zijn de veerpoten uitgerust met hydraulische cilinders om de kracht in iedere demper afzonderlijk te kunnen aanpassen. Afhankelijk van de bocht verstelt de curve tilting function het onderste punt van iedere individuele veerpoot, waardoor de hoek tussen de auto en het wegdek kan worden ingesteld. Hierdoor kan de auto in bochten automatisch en continu in een oogwenk een hoek van maximaal 2,5 graden aanhouden, afhankelijk van de voertuigsnelheid en de bochtradius. Het innovatieve systeem ‘leest' bochten met behulp van zowel een stereocamera achter de voorruit, die de draaiing van de weg tot 15 meter vóór de auto waarneemt, en een extra sensor die de laterale acceleratie meet.

ROAD SURFACE SCAN is een technologie die oneffenheden in het wegdek al op voorhand waarneemt met behulp van een stereocamera. MAGIC BODY CONTROL past de ophanging vervolgens zowel in de ‘Sport' als ‘Comfort' stand  op de naderende situatie aan.

Mercedes-Benz S-Klasse Coupe

De S63 AMG Coupé is standaard uitgerust met gesmede lichtmetalen AMG-velgen voor een lager gewicht, meer stevigheid en een nog betere handling. Standaard krijgt de S 63 AMG Coupé titaniumgrijze 10-spaaks velgen met een hoogglans afwerking; 8,5 x 19 voor en 9,5 x 19 achter, met respectievelijk 255/45R19 en 285/40R 9 banden.

Optioneel bestaat de keuze uit 10-spaaks gesmede velgen in de maatvoering 8,5 x 20 voor en 9,5 x 20 achter, met 255/40R20 en 285/35R20 banden. Deze velgen zijn voorzien van een gesmeed aluminium naafcover die doet denken aan een centrale wielmoer zoals die in de autosport wordt gebruikt. Als alternatief zijn er velgen leverbaar met een vijf-dubbelspaaks ontwerp.

Korte remafstanden en een snelle vertraging zijn een gegeven voor de S 63 AMG Coupé die wordt geleverd met een gewichtsbesparend AMG high-performance remsysteem met composiet remmen die bestand zijn tegen fading. Een systeem met keramische remmen en een 20 procent lager gewicht is optioneel leverbaar.

Mercedes-Benz S-Klasse Coupe

Talloze aerodynamische details onderstrepen de buitengewone rijdynamiek van deze AMG. De voorzijde wordt gedomineerd door de in zilverchroom afgewerkte driedimensionale ‘twin-blade' radiatorgrille van AMG. Grote, zwarte flics sturen de rijwind naar de buitenste koelluchtinlaten in de bumper, de voorsplitter optimaliseert eveneens de luchtstroom naar de koelmodules en beperkt bovendien de opwaartse druk op de voorwielen.

Andere AMG-kenmerken zijn onder meer de grote AMG-wielen en ‘V8 BITURBO' emblemen op de voorste flanken, de hoogglans zwart gespoten diffuser met zilverkleurige accenten aan de achterzijde, de twee verchroomde dubbele uitlaatdempers en de ‘S63 AMG' aanduiding onder de achterlichten.

In het interieur springen de nieuw ontwikkelde AMG-sportstoelen in het oog. Het nieuwe driespaaks AMG-sportstuur biedt perfecte controle dankzij de duidelijke contouren in de stuurrand en geperforeerd leer op de gripdelen. Nieuwe aluminium schakelpaddels verkorten de schakeltijd en vergroten de dynamiek.