14 maart 2014
Mercedes-Benz GLA

Mercedes-Benz GLA

Mercedes GLA ontvangt milieucertificaat

14 maart 2014 | De nieuwe GLA-Klasse, die vanaf dit weekeinde bij de Nederlandse Mercedes-Benz dealers staat, heeft van de Duitse keuringsinstantie TÜV Süd het milieucertificaat volgens Richtlijn TR 14062 gekregen. Dit is gebeurd op basis van het zogenaamde Life Cycle Assessment waarbij een auto over de gehele levensduur wordt beoordeeld op alle milieurelevante aspecten.

Mercedes-Benz gaat bij de analyse van milieu-aspecten verder dan de wettelijke vereisten. Het merk besteedt veel aandacht aan het brandstofverbruik en ook de effecten van productie en recycling worden nauwgezet gemonitord. Het doel is om de milieu-impact van een auto over de gehele levensduur zo veel mogelijk te beperken.

De nieuwe GLA-Klasse laat zien hoe zuinig een SUV kan zijn. Alle viercilindermotoren (benzine en diesel) beschikken standaard over de ECO start/stop functie en voldoen aan de strenge EU 6 emissienormen. Ook de zeer gunstige stroomlijn is een belangrijke factor in het beperken van het verbruik. De Cw-waarde van de GLA-Klasse bedraagt slechts 0,29 en de Cw*A waarde (frontaal oppervlak) wat bepalend is voor het verbruik vanaf ca. 60 km/h bedraagt 0,66 m2.

Voor de GLA 200 benzine met 115 kW/156 pk leidt dat tot een gemiddeld normverbruik van 5,9 l/100 km. Het dieselmodel GLA 200 CDI (100 kW/136 pk) is nog zuiniger met 4,5-4,3 l/100 km. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 119-114 g/km. Zelfs de 125 kW/170 pk sterke GLA 220 CDI verbruikt gemiddeld niet meer dan 4,6-4,4 l/100 km.

Mercedes-Benz GLA

Brandstofbesparende maatregelen voor de GLA-Klasse op een rij:

  • Verminderde interne wrijvingsweerstand voor alle motoren en transmissies (handgeschakeld en automatisch)
  • Alle motoren met turbo, directe injectie en intelligent warmtemanagement, CAMTRONIC voor de GLA 200
  • Brandstof- en oliepomp werken vraaggestuurd (on demand)
  • Het intelligent dynamomanagement in combinatie met een uiterst efficiënte dynamo zorgt ervoor dat de gebruikers bij het optrekken voorzien worden van energie uit de accu i.p.v. dynamo, bij het afremmen op de motor wordt een deel van de opgewekte energie uit de dynamo weer opgeslagen in de accu (recuperatie)
  • Efficiënte airco-compressor met geoptimaliseerd oliemanagement, verminderd slagvolume en een magneetkoppeling waardoor de compressor "on demand" kan functioneren en de aandrijfverliezen tot een minimum worden beperkt
  • Elektromechanische stuurinrichting (standaard op alle modellen) verbruikt alleen energie bij verdraaien stuur
  • Wiellagers met duidelijk verminderde weerstand
  • Banden met lage rolweerstand
  • Gewichtsbesparing door gebruik van lichtgewicht materialen

De GLA-Klasse voldoet nu al aan de wettelijke norm die in 2015 ingaat en voorschrijft dat minimaal 95% van een auto recyclebaar dient te zijn. Het Europese ELV voorschrift 2000/53/EG verlangt bovendien van autofabrikanten dat ze in toenemende mate gerecyclede materialen gebruiken bij de productie. In de GLA-Klasse zijn 41 componenten met een totaal gewicht van 35,9 kg verwerkt die gedeeltelijk zijn gemaakt van hoogwaardige gerecyclede kunststoffen.

Ook komt er steeds meer nadruk op voertuiggerelateerde 'gesloten materiaalcycli'. Zo zijn de bekledingen van de wilekasten gemaakt van gerecyclede accu's en bumpers. In de GLA-Klasse zijn bovendien 46 componenten (totaal gewicht: 21 kg) verwerkt die zijn gemaakt met behulp van natuurlijke materialen. De afdekking van de bagageruimte is bijvoorbeeld gemaakt van gerecycled papier. Bijkomend voordeel: hij weegt slechts de helft van een conventionele afdekking.

Een meervoudig gepatenteerde materiaalopbouw en het bijbehorende productieproces zorgen ervoor dat de CO2-uitstoot bij de productie van componenten met 60% kon worden teruggebracht.