4 maart 2014
 

Subaru Viziv 2

Subaru toont Viziv 2 Concept

4 maart 2014 | Subaru toont op de 84e autotentoonstelling van Genève de Viziv 2 Concept, een nieuwe interpretatie van het thema cross-over. Het studiemodel combineert een krachtig design met het gebruiksgemak van een vierwielaangedreven alleskunner. En dankzij zijn slimme hybridetechniek voegt hij daar rijplezier en dynamische veiligheid aan toe zonder een zware wissel op het milieu te trekken.

Voor wie de naam Viziv bekend in de oren klinkt: vorig jaar toonde Subaru in Genève de Viziv Concept, de eerste editie van zijn cross-over concept. Viziv is afgeleid van 'Vision for Innovation'. Die omschrijving geldt ook voor de Viziv 2 Concept.

De Viziv 2 Concept is een zogenaamde plug-in Hybrid. Hij is voorzien van de voor Subaru zo vertrouwde Boxermotor. In dit geval een 1.6 viercilinder Boxermotor met directe brandstofinspuiting en een turbo. Het aggregaat is gekoppeld aan een Lineartronic (CVT) versnellingsbak en een elektromotor. Daarnaast heeft de Viziv ook twee onafhankelijk gemonteerde elektromotoren op de achteras.

Subaru Viziv 2

De Boxermotor heeft vanwege de montage van die elektromotoren een dubbelrol: hij zorgt niet alleen voor aandrijving, hij voorziet indien noodzakelijk ook in de stroomvoorziening van de elektromotoren.

De Viziv 2 kiest zelf de beste stand van de techniek om zich voor te bewegen. Rijplezier, rijsnelheid en brandstofverbruik zijn daarin leidend. Bij wegrijden, rijden met lage snelheden en stadsverkeer worden de elektromotoren ingeschakeld. De Boxermotor met Lineartronic neemt over op hoger snelheden, zoals bijvoorbeeld  de snelweg.

Elektriciteit kan op drie manieren worden toegediend aan de lithium-ion batterijen: via het stopcontact, door de motor als generator te laten werken en bij regeneratief remmen. Subaru noemt de aandrijflijn "Hybrid SI-Drive" en is een doorontwikkeling van de hybride-techniek die nu reeds door het merk wordt toegepast.

Subaru Viziv 2

De aandrijflijn combineert het vermogen van de twee elektromotoren op de achteras met de informatie afkomstig van het Vehicle Dynamic Control (VDC - voertuigstabiliteitscontrolesysteem). Dankzij alle input ontstaat er een geavanceerd AWD-systeem dat de elektromotor die zich aan de buitenzijde van de bocht bevindt, net even iets meer koppel levert. Daardoor combineert de Viziv 2 rijplezier met actieve veiligheid.

De carrosserie valt op door grote gepolijste oppervlakken waardoor het gevoel ontstaat met een solide en stijve auto te maken te hebben. De neus springt in het oog door de zeshoekige grille en de opvallend vormgegeven koplampen waarbij de grote ronde lampen het gevoel van een actieve cross-over moeten benadrukken. De zeshoekige vorm keert terug aan de achterzijde.

Subaru Viziv 2 Subaru Viziv 2
 
Websitewww.subaru.nl
Deel via