4 maart 2014
 

Mitsubishi XR-PHEV

Mitsubishi Concept XR-PHEV beleeft Europees debuut

4 maart 2014 | Met zijn komst naar de Autosalon van Genève 2014, de Europese primeur, brengt de Concept XR-PHEV de plug-in hybrid electric technologie naar het centrum van de Europese markt. De Concept XR-PHEV (X (cross)over Runner) werd geïntroduceerd op de Tokyo Motor Show in november 2013.

De XR-PHEV is een nieuwe generatie crossover in het C-segment, die gebruik maakt van Mitsubishi Motors' plug-in hybrid electric (PHEV)-aandrijflijn, met een nieuwe voorwielaandrijving. De auto is een mix van SUV-functionaliteit met het design van een sportcoupé.

De associatie met een atleet staat centraal in het ontwerp van het Concept XR-PHEV-exterieur. De auto ademt de dynamiek als van een sprinter die uit de startblokken schiet en naar voren helt om snelheid te maken. Dit komt tot uitdrukking in de karakteristieke wigvorm. De krachtige, strakke wielkasten omsluiten de oversized wielen en banden. Dit, in combinatie met de lage bodemvrijheid en de schuin oplopende flanken, geeft een voorproefje van wat deze auto aan prestaties te bieden heeft.

Mitsubishi XR-PHEV

De Concept XR-PHEV maakt gebruik van zonnepanelen in het dak om de accu voor elektrische voorzieningen op te laden. Achter loopt het dak vloeiend over in een in verschillende hoeken instelbare dakspoiler, afhankelijk van de rijomstandigheden.

Zoals alle drie MMC-conceptcars die werden gepresenteerd op de Tokyo Motor Show, is de Concept GC-PHEV uitgevoerd met de nieuwe visuele designelementen van Mitsubishi Motors. Deze zullen de komende jaren geleidelijk worden toegepast op iedere nieuwe Mitsubishi crossover en SUV. Deze opvallende, verticale lamellen (in chroom of als verlichtingsunit) bevindend zich prominent op het front van de auto, links en rechts van de grille. Niet alleen als functioneel stijlelement, ze verhogen bovendien de zichtbaarheid en veiligheid.

De Concept XR-PHEV maakt gebruik van een lichtgewicht en zeer efficiënte PHEV-voorwielaandrijving, afgeleid van de beproefde aandrijflijn op de Outlander PHEV. In deze configuratie is Mitsubishi Motors' PHEV-aandrijflijn opgebouwd uit een 1.1-liter 3-cilinder MIVEC benzinemotor in lijn met turbo en een enkele (in plaats van twee op de Outlander PHEV), efficiënte, lichtgewicht elektromotor met een high-boost converter aan de voorzijde. Onder de vloer bevindt zich de aandrijfaccu met hoge capaciteit. De boost converter verhoogt het vermogen en de efficiency van de elektromotor en generator.

Mitsubishi XR-PHEV

Door te kiezen voor PHEV-voorwielaandrijving en geen elektromotor aan de achterzijde, werd extra gewichtsbesparing bereikt en is er minder sprake van wrijvingsenergie. Dit resulteert in een lager verbruik, van zowel benzine als elektriciteit.

Mitsubishi XR-PHEV Mitsubishi XR-PHEV
 
Websitewww.mitsubishi-motors
Deel via