4 maart 2014
Alfa Romeo 4C Spider

Alfa Romeo 4C Spider

Alfa Romeo onthult 4C Spider

4 maart 2014 | Alfa Romeo toont op de Autoshow van Génève de Alfa Romeo 4C Spider, de cabrio-versie van de bestaande coupé. Het prototype wordt gekarakteriseerd door opvallende afwerkingdetails en is een stijloefening om te zien wat de uiteindelijke standaardproductie, die voor begin van volgend jaar op stapel staat zal kunnen zijn.

De "avant-prémiere" met middenmotor en 2 stoelen en achterwielaandrijving is ontworpen door Alfa Romeo Style Centre.Bijzonder kenmerk van deze versie is de Three-layer Glossy White aankleding die met zijn regenboogkleurige diepte de gebeeldhouwde vormen van de auto tot uitdrukking brengt. Daar boven komen de canvas softtop en het koolstofvezel windscherm. Deze laatste speelt een dubbele rol in de structurele stijfheid en de aerodynamische eigenschappen.

De zoektocht naar echt nieuwe stilistische oplossingen kan ook worden  afgelezen uit de nieuwe carbon koplampen, de aparte gedifferentieerde diameter (18" voor en 19" achter) diameter van de lichtmetalen wielen die uit één stuk aluminium gefreesd zijn en de grote, speciale banden van Pirelli.

Alfa Romeo 4C Spider

De koolstofvezel elementen in het interieur springen  onmiddellijk in het oog, ze versterken het idee van een centrale cel, waar het gevoel van technologie en lichtgewicht overheersen. Daarbij hebben de designers van Alfa Romeo, om de unieke kwaliteit van de spiderversie te versterken, gekozen voor een speciale lederen bekleding.

Ten opzichte van de coupé is er voor de avant-prémiere van de Alfa Romeo 4C Spider meer nadruk gelegd op de structurele versterkingen vanwege veiligheidsregels voor open voertuigen. Maar, omdat een laag gewicht duidelijk een van de sterke punten is van het originele model, hebben de designers de gewichtstoename binnen de perken weten te houden (met in totaal ongeveer 60 kilo extra) dankzij de toepassing van carbon voor de extra elementen als rolbeugels, spoilers en windscherm.

De glazen achterruit werd bovendien vervangen door SMC (Sheet Moulding Compound) met daarin de hoofdsteunen en rolbeugels geïntegreerd. In tegenstelling met aluminium vervormt het bovendien niet bij kleine aanrijdingen en het is goed bestand tegen chemische stoffen. Verder is het materiaal ook nog akoustisch efficiënt, zodat geluid beter buiten de auto gehouden wordt.

Alfa Romeo 4C Spider

De avant-prémiere van de Alfa Romeo 4C Spider is ook de première van een nieuw dubbel uitlaatsysteem met titanium en carbon eindpijpen van Akrapovic, een onderneming die sportuitlaten produceert voor de Moto GP, Superbike, Supersport, Motocross en Enduro. Opvallend is de elektrisch werkende klep met draadloze technologie: door op een knop te drukken op het dashboard gaat de uitlaatklep volledig open, en dat zorgt voor meer prestaties en een onmiskenbaar krachtig uitlaatgeluid.

De krachtbron van de coupéversie is voorzien van een 1.750 cc turbo benzinemotor. Deze is goed voor een sprint van 0 tot 100 km/u in 4.5 seconde precies en een topsnelheid van meer dan 250 km/u.

Tenslotte is, als bij alle Alfa Romeo's van de jongste generatie, de avant-prémiere van de Alfa Romeo 4C Spider eveneens uitgerust met de DNA selector. Deze voorziening laat de bestuurder het temperament van de auto aanpassen aan de omstandigheden van het moment. Bovenop de drie instellingen die er tot nu toe waren - Dynamic, Natural en All Weather – heeft het apparaat dat voor de superauto van Alfa Romeo gebouwd is een vierde modus: 'Race', speciaal ontworpen om de rijervaring op het circuit een extra dimensie te geven.