4 maart 2014
Mazda Hazumi

Mazda Hazumi

Mazda introduceert Hazumi

4 maart 2014 | Mazda toont de 84e Internationale Autosalon van Genève de Hazumi, een concept van een nieuw B-segment model van de volgende generatie. Hazumi is Japans voor 'krachtige sprong' en werd gekozen om het beeld op te roepen van een klein, maar sterk dier dat vol energie zit.

Het zogenaamde "Kodo design" streeft ernaar om de kracht en schoonheid van levende wezens in beweging te vangen. Door de krachtige en dynamische bewegingen van Kodo in een compacte vijfdeurs hatchback te comprimeren, wil Mazda de Hazumi een onderscheidend exterieurdesign geven met een atletische, daadkrachtige uitstraling.

Mazda Hazumi

Door het compacte passagierscompartiment zo ver mogelijk naar achteren te plaatsen komt het zwaartepunt in de buurt van de achterwielen te liggen. De carrosserie heeft een dynamische wigvorm, beginnend bij de lage en geprononceerde voorzijde en oplopend richting de achterzijde, wat een grote voorwaartse drang uitstraalt. De korte overhang vóór en achter en de gespierd ogende spatborden die zich over de grote wielen uitstrekken onderstrepen de krachtige en atletische houding van de auto.

De koplampen en grille zijn zo laag mogelijk boven de grond gepositioneerd, waardoor de voorzijde doet denken aan een jachtluipaard dat een prooi besluipt. En toch oogt de auto tegelijkertijd ook vriendelijk. De led-geleidingsringen creëren een diepte-effect in de koplampen en zorgen voor een solide uitstraling die associaties oproept met de gepriemde ogen van een wild dier. Een ander kenmerk van Kodo is de aluminium vleugelgrille die zich tot in de koplampen uitstrekt, wat voor een zeer geconcentreerde gezichtsuitdrukking zorgt.

Mazda Hazumi

Een langgerekte lijn strekt zich van de motorkap over de voorwielen uit tot de achterzijde, terwijl boven de achterwielen een overlappende lijn eindigt, als een samenspel van aangespannen spieren. Dit draagt bij aan de sterke voorwaartse drang die dit model uitstraalt. De oppervlaktestructuren zitten vol spanning, wat het sportieve karakter van de auto onderstreept.

Het interieur van de Hazumi geeft hetzelfde gevoel van snelheid als de concept cars Shinari, Minagi en Takeri die hem voorgingen.Het instrumentenpaneel heeft de vorm van een vliegtuigvleugel en geeft het interieur een open karakter. De middenconsole is opgehangen als een brug, wat het gevoel van ruimte versterkt en voor een grotere voetenruimte zorgt.

Mazda Hazumi

Het instrumentarium is als het ware rond de bestuurder ontworpen. Het is voorzien van een enkele in het midden geplaatste meter met displays die zich aan beide zijden als vleugels uitstrekken. De layout van het centrale display, het Active Driving Display en de bediening van de commander zijn gebaseerd op Mazda's human-machine interface (HMI) concept.

De aanblik van het interieur wordt bepaald door zwart leder, terwijl op sommige plekken contrasterend wit materiaal is gebruikt zoals op het instrumentenpaneel. De stoelen zijn bekleed met een dieprood materiaal met een nubuck-uitstraling.

Mazda Hazumi

De Mazda Hazumi is voorzien van een compleet nieuw ontwikkelde motor die eveneens zijn wereldpremière beleeft: de 1.5 liter SKYACTIV-D. Bij de ontwikkeling van deze compacte en lichtgewicht diesel beschikt over een zeer efficiënte interne verbranding, net als de grotere 2.2 liter SKYACTIV-D. Hij claimt een hoog koppel en dynamische prestaties die lineair zijn tot aan het rode gebied van de toerenteller. Daarnaast heeft hij een lage CO2-uitstoot: minder dan 90 g/km in geval van de Hazumi. Hij voldoet tevens aan de stringente Euro 6-emissienorm zonder nabehandelingssystemen zoals een NOx-filter of selectieve katalytische reductie in de vorm van een SCR-systeem.