24 februari 2014
Ford Focus

Ford Focus

Ford Focus ondergaat facelift

24 februari 2014 | Ford introduceert de vernieuwde Ford Focus. Deze nieuwste versie van de bestverkochte Ford heeft een meer gestroomlijnd ontwerp met het kenmerkende nieuwe Ford gezicht, een opnieuw ontworpen cockpit, vele nieuwe technologieën en efficiëntere motoren.

De motorkap heeft een meer dynamische vorm gekregen en strekt zich uit van de voorste dakstijl tot de hoeken van het bovenste gedeelte van de grille, die een omgekeerde trapeziumvorm heeft. Slankere, minder hoekige koplampen en rechthoekige, langwerpige mistlampen zorgen voor een onderscheidend front. Subtiele verchroomde details zorgen voor een eleganter uiterlijk. Ook de achterkant van de auto is gestroomlijnder, door een nieuwe indeling van de achterklep en slankere achterlichten.

Bij het ontwerpen van het interieur van de nieuwe Focus heeft Ford naar eigen zeggen geluisterd naar de klanten. Het resultaat is een gewijzigde indeling, met minder knoppen en schakelaars op het stuurwiel en het dashboard. De nieuwe zwarte satijnen en verchroomde details dragen bij tot een rustigere en modernere uitstraling.

Ford Focus

De nieuwe middenconsole met verschuifbare armsteun zorgt voor meer opbergruimte. Zo kunnen tegelijkertijd een literfles en een beker van 0,4 liter worden meegenomen.

De nieuwe Ford Focus is significant stiller geworden vanwege de dikkere vloerbekleding, dikker glas in de zijruiten en een betere isolatie van het motorcompartiment.

De nieuwe Focus wordt de eerste Ford in Europa met SYNC 2. Dit in-car connectiviteitssysteem beschikt over een 8-inch kleurentouchscreen met een hoge resolutie en spraaksturing voor eenvoudiger toegang tot audio, navigatie, klimaatbeheersing en mobiele telefoons. Met behulp van SYNC 2 kunnen bestuurders "one-shot"-navigatiebestemmingen opgeven en het systeem vragen een favoriete artiest "af te spelen".

Ford Focus

De Ford-ontwikkelaars hebben het weggedrag verbeterd door de structurele stevigheid aan de voorkant te verhogen, de geometrie van de wielophanging te herzien, de laterale stevigheid van de wiellagers te verhogen, de schokdempers aan te passen en een nieuw "Electronic Stability Programme" te gebruiken. De elektrische stuurbekrachtiging is ook aangepast om de bestuurder nog meer gevoel met de auto te geven.

Nieuw is "Cross Traffic Alert". Dit systeem waarschuwt de bestuurder bij het achteruitrijden uit een parkeerplaats voor naderende auto's. Dit systeem, dat werkt met radar met een bereik tot 40 meter, geeft drie verschillende waarschuwingssignalen af wanneer het een naderende auto detecteert.

Ford heeft ook het "Active City Stop" verbeterd. Dit systeem activeert automatisch de remmen  om zo aanrijdingen helpen te voorkomen. Het werkt nu ook met snelheden tot 50 km/u, in tegenstelling tot de 30 km/u in de huidige versie.

Ford Focus

Ford introduceert ook het Pre-Collision Assist-systeem in Europa. Dit systeem werkt op dezelfde wijze als Active City Stop, maar met een veel groter voertuigdetectiebereik. Het ondersteunt de bestuurder bij hogere snelheden (bijvoorbeeld op de snelweg) door waarschuwingen te genereren en zo nodig te remmen.

De huidige Adaptive Cruise Control-technologie stelt Ford-bestuurders in staat om op een vastgestelde afstand ten opzichte van de voorligger te blijven rijden, zelfs wanneer die auto langzamer rijdt. Voor wanneer Adaptive Cruise Control niet is ingeschakeld, introduceert Ford voor het eerst in Europa het nieuwe "Distance Alert and Indication"-systeem. Hiermee kunnen bestuurders een voorkeurssnelheid instellen die ze ten opzichte van de voorligger willen aanhouden. Als de bestuurder dichterbij komt, genereert het systeem eerst een 3-fasen-waarschuwing (van grijs naar geel naar rood) op het dashboard voordat een geluidssignaal klinkt.

Daarnaast wordt de nieuwe Focus voor het eerst uitgerust met de "MyKey"-technologie van Ford. Met behulp van MyKey kan een sleutel worden geprogrammeerd (gewoonlijk bedoeld voor jonge bestuurders) waarmee de topsnelheid en het maximumvolume van het audiosysteem worden beperkt, of zelfs geheel worden uitgeschakeld als bestuurder en passagiers geen veiligheidsgordels dragen.

Ford Focus

Met behulp van het geheel vernieuwde "Adaptive Front Lighting System" worden de stralen van de nieuwe Bi-Xenon HID-koplampen nu aangepast aan de wegindeling. Met behulp van dit systeem worden het omgevingslicht van een auto en objecten op de voorliggende weg ingeschat. Vervolgens worden de stralingshoek en -intensiteit van de koplampen ingesteld op een van zeven beschikbare instellingen, afhankelijk van de snelheid, stuurhoek en afstand tot een voorliggend object.

Bij hoge snelheden (zoals op een snelweg) worden de koplampen naar boven bewogen, waardoor een langere, rechtere straal licht wordt geprojecteerd voor meer zichtbaarheid op grotere afstand. In steden, waar langzamer worden gereden en sprake is van intensere straatverlichting, wordt de lichtbundel meer naar beneden gericht, zodat de direct voorliggende weg sterker wordt verlicht.

Bij het nemen van bochten met lagere snelheden wordt een straal licht naar de zijkant van de weg geprojecteerd om zo het zicht op fietsers en voetgangers te verbeteren. Ook bestuurders die bochten met een hogere snelheid nemen, worden door het systeem ondersteund doordat het licht verder in de bocht wordt geprojecteerd.

Ford Focus

Alle reeds eerder in de Focus geïntroduceerde technologieën zijn ook in de nieuwe Focus leverbaar. Een voorbeeld hiervan is "Door Edge Protector": een buffer tegen ongeval schade in de vorm van een beschermingsflap die de deurranden afdekt direct nadat de deur is geopend.

De vernieuwde Focus is de eerste Ford in Europa met de nieuwe 1.5 EcoBoost-benzinemotor (150 pk en 180 pk). Er komt ook een model beschikbaar dat wordt uitgevoerd met de nieuwe 1.5 TDCi-dieselmotor (95 pk en 120 pk). De Focus blijft beschikbaar als 1.0 EcoBoost (100 pk en 125 pk). Ford introduceert ook een extra zuinige 1.0 EcoBoost versie met een CO2-uitstoot van 99 g/km.

De 120 pk sterke 1.5 TDCi-dieselmotor met automatische transmissie die volgend jaar wordt geïntroduceerd, zorgt voor een verbetering van 19 procent ten opzichte van het gelijkwaardige huidige Focus-model. De nieuwe Focus 1.0 EcoBoost automaat verbruikt 19 procent minder brandstof dan het vergelijkbare model dat hiermee wordt vervangen. Het 2.0 TDCi-dieselmodel met 150 pk is goed voor een verbetering van 14 procent in de uitvoering met een handmatige versnellingsbak (13 procent met een automatische transmissie).

Ford Focus

De vernieuwde Ford Focus is naar verwachting in het vierde kwartaal van 2014 leverbaar in Nederland. De Nederlandse uitvoeringen, prijzen en specificaties zullen in een later stadium bekend worden gemaakt.