20 februari 2014
 

Renault

Renault ontwikkelt nieuwe dCi160 motor

20 februari 2014 | Renault introduceert in 2014 een nieuwe Energy dCi 160 Twin Turbo-moto. De krachtbron levert met een cilinderinhoud van 1.598 cm3 een vermogen van 160 pk (118 kW) en een koppel van 380 Nm. Dit gaat samen met een verbruik en een CO2 -uitstoot die 25% lager liggen dan voorheen.

De toepassing van twinturbotechniek zorgt bij deze dieselmotor voor een surplus aan trekkracht bij lage toerentallen en een hoog vermogen bij hoge toerentallen.

Het systeem omvat twee sequentieel gemonteerde turbocompressoren:

  1. De eerste turbo heeft een lage massatraagheid, wat bijdraagt aan de trekkracht in het lage toerengebied. Dit komt een snelle acceleratie en vlotte tussensprints ten goede. Zo'n 90% van de maximale trekkracht is vanaf 1.500 toeren beschikbaar. Hierdoor reageert de motor al vanaf lage toerentallen alert op het gaspedaal.
  2.  De tweede turbo is vooral in het hogere toerengebied actief. Hierdoor levert de viercilinder zijn hoge specifieke vermogen (100 pk per liter) bij de hogere toerentallen. Dit resulteert in een krachtige, lineaire acceleratie helemaal tot aan het maximale toerental.

Door zijn opbouw werkt de motor optimaal efficiënt, ongeacht het toerental. Dat heeft weer een gunstig effect op zowel het brandstofverbruik als de CO2-uitstoot.

Renault

De expertise op het gebied van turbotechniek is niet de enige link tussen de 1.6-liter Renault Energy F1 Power Unit en deze Energy dCi 160 Twin Turbo-motor. De nieuwe dieselmotor profiteert ook van een reeks andere technologieën die door Renault zijn opgedaan in de Formule 1. Vooral op het gebied van koeling en inwendige wrijving is winst geboekt:

  • de overdwarse stroming van het koelsysteem zorgt voor snellere en efficiëntere koeling van de verbrandingskamers;
  • speciale U-Flex-zuigerringen passen zich aan de fluctuaties in het oppervlak van de cilinderwand aan (veroorzaakt door temperatuur- en drukwisselingen) waardoor de motor een optimaal compromis biedt tussen efficiency en wrijving;
  • de nokstoters zijn afgewerkt met DLC (Diamond Like Carbon) wat de inwendige wrijving eveneens tot een minimum reduceert.

Het brandstofinjectiesysteem van de Energy dCi 160 Twin Turbo doet zijn werk onder een druk van 1.800 bar voor een optimale samenwerking met de twee turbo's. Om de uitlaatgassen zoveel mogelijk te zuiveren, past Renault een NOx-filter en een partikel-regeneratiesysteem toe.

Dankzij de moderne techniek voldoet de motor aan de Euro 6b-emissienorm. Renault gaat de nieuwe krachtbron toepassen in zowel het D- als het E-segment.

Renault
 
Websitewww.renault.nl
Deel via