19 februari 2014
Audi S3 Cabrio

Audi S3 Cabrio

Audi introduceert S3 Cabriolet

19 februari 2014 | Het cabrio-seizoen van 2014 begint voor Audi op de autotentoonstelling van Genève, want daar presenteert het de S3 Cabriolet. Deze Cabriolet met elektrisch bediende softtop heeft een 2.0 TFSI-motor met een vermogen van 211 kW/300 pk en een koppel van 380 Nm. Grip, stabiliteit en dynamiek worden verzekerd door Quattro vierwielaandrijving. De S3 Cabriolet komt deze nazomer op de markt.

De eerste attractie van de S3 Cabriolet is zijn elektrisch bediende softtop. In de stoffen kap, die in drie kleuren leverbaar is, zijn ten behoeve van een zo laag mogelijk gewicht materialen als aluminium en magnesium verwerkt. Het openen en sluiten van de kap duurt 18 seconden, desgewenst als de auto rijdt (tot 50 km/h).

De S3 Cabriolet is herkenbaar aan typische S-stijlelementen als de markante luchtinlaten in de voorbumper, de grille in honingraatdesign, afwerkingsaccenten in platinagrijs en diverse aluminium details (buitenspiegels, dorpelbescherming). In de achterbumper is een diffuser geïntegreerd; ook de vier uitlaatpijpen zijn een typisch S-detail.

Audi S3 Cabrio

De S3 Cabriolet heeft  een aluminium motorkap. Daaronder bevindt zich een 2.0 TFSI-motor met een vermogen van 221 kW/300 pk. Het maximale koppel is beschikbaar het brede toerengebied van 1.800-5.500 tpm. De motor is standaard gekoppeld aan de snel schakelende zestraps S-Tronic transmissie met dubbele koppeling. De versnellingsbak werkt volautomatisch maar is ook handmatig te bedienen door middel van 'paddles' aan het stuur.

De 1.620 kg wegende S3 Cabriolet sprint in 5,4 s van 0-100 km/h en de topsnelheid bedraagt 250 km/h. Het NEDC-verbruik bedraagt gemiddeld 7,1 l/100 km (CO2: 165 g/km).

De 2.0 TFSI heeft zowel directe als indirect inspuiting. Het "valve lift system" maakt de kleptiming variabel. Dit zorgt voor een optimale verbranding onder alle omstandigheden. Ook het intelligente warmtemanagement en de lage interne weerstand komen zowel de prestaties als de efficiency ten goede. In het uitlaatsysteem zijn 'soundflaps' opgenomen. In 'Dynamic-modus' gaan deze open en wordt het motorgeluid nog intenser. Voor een rustige loop is de motor uitgevoerd met twee balansassen.

Audi S3 Cabrio

Het quattro-systeem voor de S3 is specifiek ontworpen voor modellen met dwarsgeplaatste motor. Het hart is een nieuwe lamellenkoppeling op de achteras, die elektronisch aangestuurd en hydraulisch wordt bediend. Normaal gesproken gaat het grootste deel van de aandrijfkracht naar de voorwielen. Zodra de voorwielen minder grip krijgen, wordt automatisch aandrijfkracht naar de achterwielen gestuurd. De lamellenkoppeling zorgt ervoor dat deze verdeling volledig variabel is.

Naast de krachtige motor, de snelle transmissie en vierwielaandrijving zijn er meer factoren die bijdragen aan de mate van rijplezier. Zo speelt de gunstige gewichtsverdeling van de S3 Cabriolet (V/A: 56/44%) een belangrijke rol en dat geldt ook voor de multilink achteras en de 'scherp' afgestemde voorwielophanging. Ook beschikt de S3 Cabriolet over een verlaagd onderstel (-2,5 cm vergeleken met de A3 Cabriolet) en over progressive steering; de rack&pinion-stuurinrichting met snelheidsafhankelijke variabele overbrenging.

Elektromechanische progressive steering die samen kan werken met verschillende assistentiesystemen is optioneel. Het ESC van de nieuwste generatie wekt nauw samen met Quattro en versterkt zo het dynamische karakter. De bestuurder kan zelf kiezen uit de rijmodi comfort, auto, dynamic, efficiency en individual. Standaard staat de S3 Cabriolet op 18-inch lichtmetalen wielen. Ook 19-inch wielen zijn leverbaar. Het remsysteem heeft 340 mm-schijven vóór met witte remklauwen. Rode remklauwen met S3-logo's zijn optioneel.

Audi S3 Cabrio

De S3 Cabriolet biedt plaats aan vier inzittenden en hij heeft een kofferruimte met een inhoud van 285 liter (245 liter met neergeklapte softtop). De leuningen van de achterstoelen zijn neer te klappen voor extra bagageruimte.

De interieurafwerking benadrukt het sportieve karakter van de S3 Cabriolet. Accenten zijn bijvoorbeeld de aluminium afwerkingsdelen en de specifieke S-instrumenten in donkergrijs metallic met witte cijfers en wijzers. Het centrale display verwelkomt inzittenden met het S3-logo. Uiteraard ook aan boord: een met leer bekleed multifunctioneel sportstuur  dat aan de onderzijde is afgevlakt. Ook standaard zijn sportstoelen met verlengbare zitting. Ze zijn bekleed met een combinatie van Pearl Nappa leder en een S3-specifieke stof. Als optie zijn combinaties van Nappa en/of Velvet leder en alcantara beschikbaar.

Bij de standaarduitrusting zijn de volgende zaken inbegrepen: diefstalalarm, volautomatische airconditioning, Xenon koplampen en het bagagepakket. Interessante opties zijn de S sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, verwarming ter hoogte van het hoofd (geïntegreerd in de stoelen) en LED hoofdverlichting.

Audi S3 Cabrio

MMI navigatie plus met MMI touch is leverbaar met LTE-module voor internet met S3-snelheid. Ook het Bang & Olufsen audiosysteem met 13 luidsprekers is beschikbaar. Voor de S3 Cabriolet zijn de nieuwste assistentiesystemen leverbaar waaronder de adaptieve cruise control, side assist, active lane assist, verkeerstekenherkenning, park assist met weergave op het display en het 'vooruitkijkende' veiligheidssysteem the pre sense.

De Audi S3 beleeft zijn wereldpremière op de autotentoonstelling van Genève (6-16 maart). Hij wordt in september op de markt verwacht;  prijzen zijn nog niet bekend.