17 februari 2014
Opel Adam

Opel Adam

Driecilinder benzinemotor voor Opel Adam

17 februari 2014 | Op de Autosalon van Genève (6 tot en met 16 maart 2014) introduceert Opel een nieuwe driecilinder benzinemotor voor de Adam. Opel koppelt de motor aan een eveneens nieuwe zesversnellingsbak die 30% lichter is dan zijn voorganger. Deze aandrijflijn verschijnt later ook in andere Opel-modellen.

De nieuwe 1.0 EcoTec (met directe brandstofinspuiting en een turbo) is geheel van aluminium. Opel levert de bijzonder compacte motor in twee varianten met achtereenvolgens 66 kW/90 pk en 85 kW/115 pk. Beide motoren leveren vanaf 1.800 tpm 166 Nm trekkracht. Het benzineverbruik bedraagt gemiddeld 4,3 l/100 km voor de variant met 66 kW/90 pk. Daarbij hoort een CO2-uitstoot van 99 g/km (volgens NEDC test procedure; voorlopige cijfers). Door deze lage uitstoot valt deze motor onder de 20% bijtellingscategorie bij gecombineerd zakelijk- en privégebruik.

Opel Adam

Ongewoon voor driecilinders zou het lage geluids- en trillingsniveau van de nieuwe motor zijn. Dit is bereikt door een reeks maatregelen, waaronder isolatie van de hogedruk-brandstofrail, de injectoren en de brandstofpomp. Ook is een balansas gemonteerd die bovendien wordt aangedreven door een ketting met omgekeerde tanden om trillingen tot een minimum te beperken. Verder heeft Opel gekozen voor een turbo die nauwelijks sissende geluiden produceert. Tenslotte zijn ook de behuizing van de nokkenas, het inlaatspruitstuk en zowel de boven-, als de onderkant van de motor geïsoleerd.

De nieuwe motor is gekoppeld aan een nieuwe zesversnellingsbak. Met een gewicht van 37 kg is deze 30 % lichter dan zijn voorganger. De nieuwe versnellingsbak kenmerkt zich volgens Opel door een hoge schakelprecisie, korte schakelwegen en een lage schakelweerstand.