12 februari 2014
 

Ferrari California

Ferrari California T debuteert in Geneve

12 februari 2014 | De Ferrari California T is voorzien van een nieuwe 8-cilinder turbomotor waarmee het verbruik sterk wordt gereduceerd. Het is tevens voor het eerst dat er nagenoeg geen sprake is van een turbogat voor een motor van dit type. Met directe reacties op commando's tot gevolg, net als bij atmosferische motoren, en een koppelkromme die constant over het toerengebied toeneemt dankzij het Variable Boost Management.

De direct ingespoten 3.855cc 8-cilinder turbomotor is zeer laag, middenvoor in het chassis gemonteerd, en levert 412 kW (560 pk) bij 7.500 tpm, wat zich vertaalt in een specifiek vermogen van 145 pk/l en een maximumkoppel van 755 Nm. Waarden die de California T een uitzonderlijke 0-100 km/u acceleratie in 3,6 seconden bezorgen.

Net als dit seizoen in de Formule 1 wordt een turbo toegepast om het brandstofverbruik en de CO2-emissies te beperken. Vergeleken met het vorige model is het brandstofverbruik met ongeveer 15 procent gedaald, ondanks een vermogenstoename van 70 pk en een stijging in koppel van 49 procent.

Emissies zijn in de gecombineerde cyclus teruggedrongen tot 250 g/km, wat een reductie van 20 procent in de CO2/pk-verhouding (0,44 g/pk) betekent. De krachtbron in de California T profiteert tevens van diverse andere oplossingen die in de monoposto worden toegepast. Waaronder compacte twin-scroll turbines met een zeer lage massatraagheid voor een scherpe gasrespons. De werkwijzen en de fabriek van de Scuderia worden tevens benut voor bepaalde fasen van het productieproces, vooral voor het gietproces.

Ferrari California

De motor produceert een krachtig geluid tijdens zowel de inlaat- als uitlaatfase, die nog nadrukkelijker wordt als de motorsnelheid toeneemt. Het is de eerste keer dat een dergelijk resultaat werd gerealiseerd met een Ferrari-turbomotor.

Met dank aan een nieuwe setup voor de stuurbox en ophanging. Nieuwe veren en de nieuwste-generatie Magnaride-dempers (die 50 procent sneller reageren) zorgen samen met koetswerkrol acceleratiemeters voor een meer precieze handling zonder daarbij de rijervaring negatief te beïnvloeden.

De California T vertrouwt tevens op de meest recente evolutie van het F1-Trac tractiecontrolesysteem, voor een maximale bocht-uit acceleratie, waarbij de sportieve kanten van zijn persoonlijkheid nog meer worden benadrukt.

Het CCM3 carbon-keramische remsysteem is efficiënt met nieuwe composiet remschijven en –blokken. De remmen zijn geïntegreerd met het ESP 8.0 dat het high-performance ABS aanstuurt voor een korte remafstand van 34 meter bij een snelheid van 100 naar 0 km/u.

Ferrari California

Veel aandacht ging ook uit naar de vormgeving, waarbij de bestaande afmetingen van het actuele model behouden bleven, maar de California T tegelijkertijd een geheel nieuwe, individuele persoonlijkheid kreeg. De lijnen zijn afkomstig uit het Ferrari Styling Centre in samenwerking met Pininfarina en volgen de koers van Ferrari-modellen met de krachtbron in het vooronder. De vorm van de flanken van de California T is geïnspireerd op de spatborden van de 250 Testa Rossa. Waarbij de voorste flanklijn doorloopt naar de compacte, gespierde achterkant; een stijlfeature die de zijkanten een aerodynamische slankheid verleent. De achterzijde profiteert van verregaand aerodynamisch onderzoek, wat heeft geresulteerd in een nieuwe driedelige diffuser.

De interieurruimte is flexibel zodat eigenaren de beschikbare bagageruimte zo efficiënt mogelijk kunnen benutten, zelfs met de kap open, dankzij de opening tussen de bagageruimte en de achterstoelen.

Het Ferrari-stuurwiel maakt deel uit van de mens-machine interface en is voorzien van geïntegreerde bedieningsknoppen, terwijl de Turbo Performance Engineer (TPE) trots tussen de twee ventilatieopeningen centraal op het dashboard is geplaatst. Het TPE-display bestaat uit een capacitief (aanraakgevoelig) deel om door de diverse schermen te scrollen die informatie verschaffen over hoe het beste uit de nieuwe motor te halen. Ook heeft de California T een nieuw infotainmentsysteem gekregen met een 6,5 inch hoge-resolutie scherm met zowel touch- als conventionele bediening.

De California T wordt in maart op de internationale autoshow van Genève onthuld in twee introductiekleuren: Rosso California (een nieuwe, intense dieprode kleur geïnspireerd op die van klassieke Ferrari')– en Blu California.