14 februari 2014
Peugeot 108

Peugeot 108

Peugeot onthult 108

14 februari 2014 | Peugeot presenteert de opvolger van de 107: de 108. De 108 heeft compacte afmetingen en is afgestemd op gebruik in het drukke stadsverkeer. Bovendien heeft de klant de mogelijkheid om de auto helemaal naar eigen wens aan te passen. De 3-cilindermotoren zijn zo zuinig  dat de Peugeot 108 met een CO2-uitstoot van 88 g/km goed is voor 14% bijtelling voor de zakelijke rijder.

Aan de voorzijde toont de auto stoer en robuust.De koplampen zijn ver naar achteren doorgetrokken. De Peugeot 108 kijkt zelfverzekerd en een tikkeltje eigenwijs dankzij de hightech koplampunits die met zwart en chroom zijn afgewerkt. Met LED-accentverlichting aan de bovenzijde. Dezelfde technologie wordt gebruikt voor de mistlampen vóór.

Aan de zijkant valt vooral de korte overhang voor en achter op. Instappen is gemakkelijk dankzij de portieren die zich bijna van voor- tot achterwiel uitstrekken.

Een voorbeeld van zijn praktische ontwerp is de grote glazen achterklep met scharnieren die aan de bovenzijde in de achterspoiler zijn weggewerkt en die doorloopt tot aan de bumper. Het raster aan de onderzijde van de ruit houdt alle kostbare lading veilig uit het zicht.

Peugeot 108

Het instrumentenpaneel is vast gemonteerd op de in hoogte verstelbare stuurkolom en aan de bovenzijde afgeschermd zodat het scherm altijd  afleesbaar is. Het instrumentenpaneel bestaat uit een analoge teller met daar omheen een LCD-scherm. Aan de zijkanten is plaats voor o.a. de toerenteller en de opschakelindicator.

Afhankelijk van de uitvoering is er een 7 inch groot touchscreen, startknop en climate control. De toetsen van de cruise control, het openen van de tankklep en de bediening van de elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels bevinden zich op het dashboard en zijn vanachter het stuur goed te bereiken. De toetsen voor het bedienen van de zijruiten vóór en achter zijn op één paneel op het bestuurdersportier bij elkaar gebracht.

De berijder kan zijn smartphone op twee manieren met de auto verbinden: via Bluetooth, met name voor het gebruik van de telefoon en het luisteren naar muziek en via Mirror Screen voor apps die geschikt zijn voor in de auto. Deze functie werkt via MirrorLink -technologie voor telefoons met Androïd, RIM en Windows, en via AppInCar voor telefoons met iOs.

De nieuwe Peugeot 108 kan beschikken over een groot open dak. Deze variant luistert naar de naam Peugeot 108 TOP!. De bediening van het open dak van de Peugeot 108 TOP! bevindt zich aan de voorzijde in de hemelbekleding. Als het dak geopend wordt, ontstaat een opening van maximaal 80 cm breed en 76 cm lang. Natuurlijk kan het dak ook in elke gewenste tussenstand geopend worden: alleen boven de voorste inzittenden, boven alle zitplaatsen enz. Bij het openen van het dak komt er automatisch een windgeleider tevoorschijn om lawaai en luchtwervelingen tegen te gaan.

Peugeot 108

Er zijn vele mogelijkheden om de auto geheel naar eigen wens uit te rusten en aan te kleden. Bijvoorbeeld bij de Peugeot 108 TOP! waarbij de klant de kleur van het dak kan kiezen. Zwart, grijs, of de speciale kleur 'Red Purple' .De klant kan de kleur van het dak naar eigen wens afstemmen op de kleur van de carrosserie. Er zijn acht mogelijkheden waaronder twee exclusieve combinaties: Aïkinite, een koper-/ goudkleur, en Red Purple, een unieke paarse kleur. Exclusief voor de 3-deurs zijn voor de carrosserie speciale twotone-combinaties mogelijk: Red Purple met Gris Gallium of Blanc Lipizan met Aïkinite.

Na deze eerste keuze kan de klant nog veel verder gaan om zijn Peugeot 108 helemaal naar eigen wens samen te stellen met keuze uit zeven verschillende uitvoeringen en drie verschillende interieurs. Er zijn 7 verschillende uitvoeringsthema's die bestaan uit bestickering van de carrosserie, spiegelkappen, accenten in het interieur, vloermatten, sleutels (mechanisch, HF-afstandsbediening of key card) en de drie interieurs onderscheiden zich van elkaar voor wat betreft de kleur van de decorstrip op het dashboard en de middenconsole.

Met een lengte van 3,47 m en een breedte van 1,62 m is de Peugeot 108 bedoeld voor gebruik in de stad. Met een korte overhang vóór en achter en een draaicirkel van slechts 9,60 meter, omzeilt de auto eventuele obstakels met het grootste gemak.

Bij het openen van de achterklep vouwt de hoedenplank automatisch tegen de ruit en ontstaat er toegang tot 196 liter bagageruimte. Laden is gemakkelijk dankzij de lage drempel (slechts 77 cm) en een breedte van 1 meter tussen de wielkasten. De inhoud van de bagageruimte kan worden vergroot tot 750 liter door de rugleuning van de achterbank neer te klappen. Dat is heel eenvoudig door vanaf de buitenzijde aan de beide strippen te trekken.

Peugeot 108

In totaal zes airbags zorgen voor een effectieve bescherming van de inzittenden bij een aanrijding: twee frontairbags (aan passagierszijde uitschakelbaar), twee zijairbags vóór en twee windowairbags voor vóór- en achter. Om ook kinderen veilig en verantwoord te kunnen vervoeren, zijn de beide achterste zitplaatsen voorzien van lsofix-bevestigingspunten voor kinderstoelen. Altijd de juiste motor, passend bij de gebruiksomstandigheden

Er zijn drie 3-cilindermotoren:

  • 1.0 e-VTi 68pk met 5-versnellingsbak, 88 g/km CO2 – 14% bijtelling.
  • 1.0 VTi 68pk met ETG5 elektronisch gestuurde versnellingsbak, 97 g/km CO2.
  • Nieuwe PureTech-motor, 1.2 VTi 82pk met 5-versnellingsbak, 99 g/km CO2.

De spoorbreedte vóór is 1.425 mm, achter 1.420 mm. Er zijn twee maten banden, 165/65 R14 of 165/60 R15, allebei banden met een lage rolweerstand voor een gunstig verbruik. Een bandenspanningscontrolesysteem houdt de bandenspanning permanent in de gaten.

Het remsysteem van de 108 is standaard uitgerust met ABS, EBD, noodremassistent en ESP (uitschakelbaar). Vóór zijn geventileerde schijven met een diameter van 247 mm gemonteerd, aan de achterzijde bevinden zich remtrommels met een diameter van 200 mm.