11 februari 2014
Seat Leon

Seat Leon

Seat Leon Cupra 280 vanaf maart

11 februari 2014 | Seat introduceert de Leon Cupra 280. De cijfers spreken voor zich: een vermogen van 206 kW (280 pk), een koppel van 350 Newtonmeter tussen 1.750-5.300 tpm, een spurt vanuit stilstand naar 100 km/u in 5,7 seconden en een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u.

De belangrijkste factoren die aan deze cijfers ten grondslag liggen zijn een nieuwe 2.0 TSI-krachtbron, een handgeschakelde zesversnellingsbak of optionele zestraps DSG-transmissie, en bovenal… een beperkt gewicht. Met 1.275 kg (3-deurs SC) weegt de Leon Cupra 280 zo'n 55 kilogram minder dan zijn voorganger.

Het gemiddelde verbruik bedraagt 6,4 liter in combinatie met de DSG-transmissie en 6,6 liter in de manuele uitvoering. Die cijfers komen overeen met een CO2-waarde van 149 en 154 gram, wat een emissiebesparing van 51 gram per kilometer betekent ten opzichte van het vorige model.

Seat Leon

Verantwoordelijk voor de prestaties is de nieuwe 2.0 TSI-motor met twee-fase inspuiting en variabele nokkenastiming. Bij het twee-fase injectiesysteem wordt de directe brandstofinspuiting bij deelbelasting aangevuld door indirecte inspuiting via het inlaatspruitstuk. Deze technologie beperkt het brandstofverbruik en de uitstoot. Een speciale coating voor de aluminium zuigers beperkt de wrijving tot een minimum. Verder beschikt de Leon Cupra over een start/stop-systeem en remenergieterugwinning.

De nieuwe generatie van het DCC Dynamic Chassis Control is speciaal voor de Cupra ontwikkeld en reageert gevoeliger en responsiever, door de hardheid van de demping binnen milliseconden aan zelfs de kleinste oneffenheden aan te passen.

Hetzelfde geldt voor het Cupra Drive Profile systeem, waarmee de bestuurder de rijervaring naar wens kan personaliseren. In de Cupra-stand is de gasrespons extra gevoelig, terwijl de DSG-transmissie hiermee in de sportiefste configuratie gaat, waarbij de geluidactuator een vol geluid van de turbomotor laat horen. DCC, de progressieve besturing en het sperdifferentieel gaan in de Cupra-stand eveneens naar hun meest sportieve instellingen.

Seat Leon

Een mechanisch sperdifferentieel op de vooras zorgt voor betere grip en handling. Het systeem maakt gebruik van een meerplatenconstructie die hydraulisch werkt en elektronisch aangestuurd wordt. De maximale sperkracht bedraagt 1.600 Newtonmeter en in extreme gevallen kan 100 procent van de aandrijfkracht naar één wiel worden gestuurd. Het sperdifferentieel is geïntegreerd in alle handlingsystemen, waaronder het ESC en EDS.

De progressieve besturing maakt eveneens deel uit van de standaarduitrusting van de Leon Cupra 280. Ten opzichte van de normale besturing werkt deze versie op de Cupra progressief via een variabele verhouding van de tandheugel, met directere stuurreacties en minder stuurhandelingen en -omwentelingen tot gevolg.

Het ESC-systeem is voor de Cupra geoptimaliseerd en staat een zeer sportieve rijstijl toe met behoud van alle veiligheidsfuncties. Onder extreme condities, bijvoorbeeld op een circuit, is het systeem in twee stappen uitschakelbaar. Bij de eerste wordt de tractiecontrole gedeactiveerd en gaat het ESC over in de sportstand, die een grotere gierhoek toestaat. De tweede stap schakelt het ESC definitief uit.

Seat Leon

De Leon Cupra 280 heeft een speciaal front gekregen met grote luchtinlaten en Full-LED koplampen. Gezamenlijk zorgen die stijlfeatures voor een krachtige uitstraling, net zoals het standaard Aerodynamic Pack met de dakspoiler, de nieuwe bumperpartij met de geïntegreerde diffuser en de twee ovalen einddempers dat aan de achterzijde doen. De standaard 19 inch titaniumkleurige lichtmetalen wielen zijn exclusief voorbehouden aan de Cupra 280, terwijl de rode remklauwen met Cupra-signering, de donker getinte ramen en de zwarte buitenspiegelhuizen de sportieve uitstraling van de Leon Cupra 280 nog meer kracht bijzetten. Deze zaken maken alle deel uit van de standaarduitrusting.

In het interieur valt het Cupra sportstuur op (eventueel met schakelpaddles voor de DSG-transmissie), evenals de in donkergrijs Alcantara met witte stiksels uitgevoerde sportstoelen. Een volledig zwartlederen interieur, opnieuw met witte stiksels, is eveneens mogelijk. De pedalen en dorpellijsten zijn uit aluminium opgetrokken.

In Nederland wordt de Cupra standaard geleverd met ondermeer:

  • 19 inch lichtmetalen velgen
  • Rode remklauwen met Cupra aanduiding
  • Sportstoelen met Alcantara en lederen zijwangen
  • Mechanisch sperdifferentieel vóór
  • Switch-off key voor ESC
  • Cupra-onderstel (25mm verlaagd)
  • Seat Drive Profile Cupra
  • Progressive Steering
  • Schakelflippers aan het stuur (DSG)
  • Ovale uitlaten links en rechts
  • Cupra-bumpers vóór en achter
  • Cupra-dakspoiler
  • Full-LED koplampen met LED dagrijverlichting
  • LED-achterlichten
  • Zwarte buitenspiegels
  • Zwarte dakhemel
  • Donker getinte ramen achter
  • Volautomatische airco in 2 zones
  • Regen- en lichtsensor
  • Automatisch dimmende binnenspiegel
  • Media System Colour Plus
Seat Leon

Vanaf eind februari is de Seat Leon Cupra 280 in Nederland te bestellen als 3-deurs SC en als 5-deurs, mét 4 jaar garantie en alleen in de meest krachtige variant. Medio april maakt het topmodel uit de Leon-serie zijn opwachting in Nederland.

Prijzen:

Seat Leon SC Cupra 280: € 34.950
Seat Leon SC Cupra 280 DSG: € 36.950
Seat Leon 5-deurs Cupra 280: € 35.300
Seat Leon 5-deurs Cupra 280 DSG: € 37.300