3 februari 2014
Jeep Cherokee

Jeep Cherokee

Nieuwe Jeep Cherokee debuteert op Geneva Motor Show

3 februari 2014 | Jeep Cherokee is de middenklasse Sport Utility Vehicle van het merk Jeep. De nieuwe Jeep Cherokee met zijn 2.0-liter Multijet II turbodiesel motor in combinatie met de nieuwe negentraps automatische transmissie maakt dit jaar voor het eerst zijn opwachting op de 84ste Internationale Autoshow van Genève.

De nieuwe Jeep Cherokee wordt geïntroduceerd bij de Europese Jeepdealers vanaf begin tweede kwartaal 2014, in de uitvoeringen Longitude, Limited en Trailhawk. Het motorenpalet behelst de 2.0 liter Multijet II turbodiesel met 170 pk. Deze krachtbron wordt gekoppeld aan de nieuwe automaat met negen versnellingen. Een versie van de 2.0 motor met 140 pk komt beschikbaar in combinatie met een zestraps handgeschakelde versnellingsbak. De Europese modelreeks omvat verder de 3.2-liter V6 Pentastar benzinemotor met de nieuwe negentraps automatische transmissie.

Belangrijk element in het front van de nieuwe Jeep Cherokee is de 'waterfall' motorkap met de iconische grille met zijn zeven sleuven die aan veel klassieke Jeeps herinnert. De motorkap is gescheiden van de voorste spatschermen als moderne interpretatie van het designerfgoed van het merk. LED-verlichtingtechnologie wordt overal in deze Jeep Cherokee toegepast. Daglicht rijverlichting (DRL) en optionele Xenon koplampen (standaard op de Limited in sommige markten) versterken de proporties van het front.

De flanken benadrukken de handtekening van de Jeep met de hoekige wielkasten. De achterzijde springt in het oog met de eigentijdse LED achterlichten, die een integraal onderdeel uitmaken van de achterlichtarmaturen, waardoor het voertuig er nog krachtiger uitziet, maar toch harmonieus blijft.

Jeep Cherokee

De Jeep Cherokee biedt de kopers ook nog de mogelijkheid te genieten van het rijden in de openlucht, dankzij  het nieuwe CommandView elektrisch bediende glazen dak van dubbel glas, optioneel leverbaar in alle uitvoeringen. CommandView strekt zich uit van de voorruit tot achterin het voertuig, zodat er een uitzicht geboden wordt op de weg, maar ook op het terrein.

De nieuwe Jeep Cherokee is leverbaar in drie interieuruitvoeringen, geïnspireerd door locaties en landschappen over de hele wereld, zoals Marokko, de Grand Canyon en de Italiaanse vulkaan Vesuvius.

De nieuwe generatie van de Jeep middenklasse SUV biedt een keuze uit drie  4x4 systemen: de single-speed, volledig automatische Active Drive I, de two-speed Active Drive II en de Active Drive Lock met koppelmanagement, lage gearing en sperdifferentieel achter (Trailhawk).

De Cherokee Longitude en Limited modellen met Jeep Active Drive I hebben een enkelvoudige krachtoverbrengingsunit (PTU) die volledig automatisch werkt en van twee- naar vierwielaandrijving schakelt bij welke snelheid dan ook. Het systeem vraagt geen interventie of ingreep van de bestuurder en ondervangt zowel onder- als overstuur. Jeep Active Drive I biedt een gebalanceerde verdeling van motorkoppel met tractiecontrole. De inschakeling van de vierwielaandrijving komt voor rekening van een volledig variabele 'natte' koppeling, die ondergebracht is in de achterwielaandrijvingsmodule.

Jeep Cherokee

Op het model Cherokee Limited heeft Jeep Active Drive II een tweevoudige PTU met koppelmanagement en lage gearing. De modus 4-Laag zet de aandrijfassen voor en achter op slot bij lage snelheden of bij het slepen. De lage gearing bestaat uit een versnellingsreductie van 2.92:1. Die reductie zorgt voor betere klimcapaciteit, maar ook een ideale kruipsnelheid voor zwaar terrein. Jeep Active Drive II werkt samen met het Selec-Terrain systeem om de koppeldistributie op een doortastende manier te wijzigen, rekening houdend met de transmissie en het ESC systeem, en het wiel dat de meeste tractie heeft te voorzien van de meeste trekkracht.

Standaard op alle Trailhawk modellen is het Jeep Active Drive Lock systeem: het beschikt over alles wat Jeep Active Drive II al heeft en voegt daar achter een sperdifferentieel aan toe voor extra kracht bij lage snelheden bij bijvoorbeeld rotsbeklimmingen of zware terreincondities. Het sperdifferentieel is instelbaar in elke terreinmodus in de lage gearingmodus, maar zal automatisch op slot gaan in sommige modi als "Rock", zodat de maximale trekkracht en tractie bereikt wordt.

De nieuwe Jeep Cherokee beschikt ook over een exclusief talent, dat Selec-Speed Control heet. Selec-Speed Control beschikt over zowel Hill-descent Control als Hill-ascent Control, zodat de Cherokee steile hellingen en scherpe afdalingen waar kan maken, zonder dat de bestuurder tot het uiterste hoeft te gaan.

Het Compacte VS-brede (CUS-wide) platform vormt de basis van de letterlijke onderbouwing van de nieuwe Jeep Cherokee. De architectuur van de Cherokee bestaat uit gemeenschappelijke, modulaire en uitwisselbare componenten, zodat wielbasis, spoorbreedte en overhang voor maar ook de lengte en breedte van alle auto's modulair zijn.

Jeep Cherokee

De carrosseriestructuur van de nieuwe Jeep Cherokee bestaat voor een groot deel (ruwweg 65 procent) uit staal. Staal van (ultra-) hoge sterkte is gebruikt voor een sterke en solide en tegelijk lichtgewicht architectuur van het voertuig.

De standaard veiligheidsuitrusting van de nieuwe Jeep Cherokee bestaat uit zeven airbags (multistage airbags in de voorstoelen, sidebags, windowbags en een knie-airbag voor de bestuurder), ESC (Elektronische Stabiliteitcontrole) en ABS met off-road calibratie. Om maximaal bescherming te bieden zijn er nieuwe systemen leverbaar voor de nieuwe Jeep Cherokee, zoals het innovatieve Forward Collision Warning-Plus, ParkSense Parallel/Perpendicular Parkeerhulp, Adaptive Cruise Control-Plus, Lane Departure Warning-Plus, Blind Spot Monitoring en Rear Cross Path Detection.