30 januari 2014
Mercedes-Benz V-Klasse

Mercedes-Benz V-Klasse

Mercedes-Benz introduceert nieuwe V-Klasse

30 januari 2014 | Mercedes-Benz introduceert de nieuwe V-Klasse. Hij is inzetbaar als ruime reisauto voor grote families, hij is een betrouwbare metgezel bij avontuurlijke (sport)activiteiten en hij heeft de stijl om als VIP-shuttle te dienen. Bovendien biedt de V-Klasse maatwerk. Er is keuze uit drie lengte-uitvoeringen (van 4,90 m tot 5,37 m), twee uitrustingslines (V-Klasse en V-Klasse Avantgarde) en drie motoren. Met het optieprogramma is elke V-Klasse bovendien tot in detail te individualiseren. De V-Klasse is vanaf april te bestellen en staat in juni bij de dealer.

Al op het eerste gezicht is de V-Klasse direct herkenbaar als een echte Mercedes-Benz. Dat begint met de krachtige grille met chroomafwerking en de kenmerkend vomgegeven koplampen. Optioneel zijn alle lichtfuncties uit te voeren met LED-technologie; een primeur in dit segment. Het silhouet wordt bepaald door  'contourlijnen' die over de flanken omhoog lopen.

Het gesplitste instrumentenpaneel is met zijn driedimensionale elementen een echte blikvanger. Indien gewenst wordt het bovenste gedeelte afgewerkt in lederoptiek. Ook de stoelen en bedieningselementen zoals het stuur en de versnellingspook zijn uit te voeren met nappaleder.

Mercedes-Benz V-Klasse

Andere kenmerken zijn het vrijstaande centrale display, de DIRECT SELECT-keuzehendel (met schakelpaddles bij automatische transmissie) en de touchpad. Hiermee is het mogelijk alle telematicafuncties door middel van aanraking of door het invoeren van cijfers/letters te bedienen (in combinatie met Audio 20 CD of COMAND Online). In COMAND Online komen alle audio-, navigatie- en telefoonfuncties samen. Ook een intenetbrowser, LINGUATRONIC spraakbediening en realtime verkeersinformatie zijn geïntegreerd. Optioneel is het high-end Burmester surround-soundsystem met 16 speakers en subwoofer beschikbaar.

Het THERMOTRONIC automatische airconditioningssysteem met drie verschillende ventilatiemodi voor persoonlijke klimaatregeling is eveneens uniek: FOCUS, MEDIUM en DIFFUSE; elk met eigen instellingen als het gaat om luchtvolume en –verdeling. THERMOTRONIC maakt het ook mogelijk om het interieur al kort voor de instap te koelen en te ontwasemen. Deze functie is te activeren via de sleutel. Standaard wordt de V-Klasse geleverd met TEMPMATIC-airconditioning.

De V-Klasse heeft standaard achterin vier individuele zitplaatsen (met armsteunen) verdeeld over de tweede en derde zitrij. Deze stoelen zijn in een handomdraai naar voren te klappen. Optioneel is een opklaptafel tussen de stoelen op de tweede zitrij leverbaar. Indien gewenst zijn de tweede en derde zitrij ook uit te voeren met driezitsbanken. De zitplaatsen rechts kunnen neergeklapt of uitgenomen worden om zo ruimte te creëren voor grote objecten (meubels, sportuitrusting etc.). De V-Klasse is ook leverbaar met stoelen die in ligplaatsen kunnen worden veranderd. Alle zitplaatsen in de V-Klasse hebben eigen veiligheidsgordels. Dankzij het quick-release systeem zijn de individuele stoelen te verwijderen of tegenover elkaar te plaatsen.

Mercedes-Benz V-Klasse

De V-Klasse is leverbaar met de EASY PACK achterklep met seperaat te openen achterruit (standaard in de V-Klasse AVANTGARDE). Dit is handig in bijvoorbeeld krappe (parkeer)ruimtes. Deze achterruit geeft toegang tot een tweede laadniveau, dat zelf in te delen is met de speciale 'organiser'.

Dankzij elf assistentiesystemen biedt de V-Klasse een hoog veiligheids- én comfortniveau. De systemen maken gebruik van radars, camera's en ultrasone sensoren die in de nieuwe E- en S-Klasse als 'Mercedes-Benz Intelligent Drive' debuteerden. Standaard op de V-Klasse zijn de zijwindassistent (voertuigstabilisatie bij zijwind) en ATTENTION ASSIST, het systeem dat waarschuwt voor onoplettendheid en oververmoeidheid. De actieve parkeerassistent is als optie leverbaar. Hiermee is de V-Klasse even makkelijk te parkeren als een compacte auto. Andere interessante opties zijn de 360 graden-camera, DISTRONIC PLUS met COLLISION PREVENTION ASSIST, de verkeersbordenassistent (inclusief waarschuwingsfunctie voor spookrijden), de spoorassistent,  de dodehoekassistent, het LED Intelligent Light System en de adaptieve grootlichtassistent. Ook het 'vooruitziende' PRE-SAFE veiligheidssysteem is leverbaar.

Bij de marktintroductie is de V-Klasse leverbaar met een 2,1-liter viercilinder turbodiesel met variabele turbogeometrie. Deze krachtbron heeft zich al in een groot aantal modellen bewezen: van A- tot en met S-Klasse. De motor is aangepast aan de specifieke eisen van de V-Klasse en er zijn drie vermogensvarianten beschikbaar. In de V 200 CDI is hij goed voor 100 kW/136 pk en een koppel van 330 Nm en in de V 220 CDI voor 120 kW/163 pk en 380 Nm. De V 220 CDI heeft een gemiddeld verbruik van 5,7 l/100 km (CO2: 149 g/km).

Mercedes-Benz V-Klasse

De V 250 BlueTEC is het topmodel. Het vermogen van zijn turbodiesel bedraagt 140 kW/190 pk en het maximale koppel komt op 440 Nm. Hij is daarmee even krachtig als de 3,0-liter V6-diesel uit de vorige modelreeks. Tegelijkertijd valt ook deze krachtbron op door zijn verbruik: gemiddeld 6,0 l/100 km, een daling van 28% ten opzichte van zijn voorganger. Bovendien voldoet hij aan de Euro 6 emissie-eisen.  De V 250 BlueTEC is standaard uitgevoerd met de 7G-TRONIC PLUS transmissie met DIRECT SELECT schakelmogelijkheid aan het stuur. 7G-TRONIC PLUS is als optie leverbaar voor de V 200 CDI/V 220 CDI.

Met en druk op de knop kan de bestuurder kiezen uit vier rijmodi: Economic, Comfort, Sport of Manual. De respons van gaspedaal en transmissie worden op basis hiervan aangepast. In Sport-, Comfort- en Manual-modus staat bovendien 10 kW en 40 Nm extra ter beschikking voor bijvoorbeeld extra snelle (tussen)acceleraties. Een V 250 BlueTEC heeft dan tijdelijk 150 kW/204 pk en 480 Nm. Ook beschikt de V-Klasse over AGILITY CONTROL. Dit systeem past de demping volautomatisch aan op basis van de wegomstandigheden. Het ADAPTIVE ESP omvat vele functies die de veiligheid verbeteren en de lichte en precieze elektromechanische stuurinrichting draagt bij aan het comfortniveau.

Altijd inbegrepen zijn: Audio 20 USB met vrijstaand display (7 inch), pianolak-afwerking, driespaaks multifunctioneel stuur met 12 funties en DIRECT SELECT keuzehendel (met schakelpaddles bij automatische transmissie), een meervoudig verstelbaar stuur (hoogte, hoek), luxe voorstoelen met sidebags, elektrische parkeerrem en 'veiligheidsstop' voor de schuifdeur achter. De AVANTGARDE is bovendien uitgerust met: lederen stoelen en stuurwiel, ambiente verlichting, hootlook-afwerking, LED koplampen met Intelligent Light System, de EASY PACK achterklep, schuifdeur links, geluidisolerende ramen en AGILITY CONTROL.