28 januari 2014
Volkswagen Polo (2009 - 2017)

Volkswagen Polo (2009 - 2017)

Volkswagen Polo ondergaat facelift

28 januari 2014 | De grondig vernieuwde Volkswagen Polo staat vanaf eind mei in de showroom. De Polo, al jaren de populairste auto in zijn segment, is verbeterd en maakt hoogwaardige techniek bereikbaarder. De Polo gaat online, en de nieuwste rij-assistenten met radartechnologie maken hem veiliger. Ook is de Polo voortaan verkrijgbaar met LED-koplampen.

De nieuwe Polo krijgt nieuwe infotainment- en navigatiesystemen, allemaal met grote aanraakschermen. Er is keus uit drie infotainment-opties en een radionavigatiesysteem. Twee hiervan zijn te combineren met MirrorLink: met speciale apps is het dan mogelijk om (internet)functies van een smartphone via de auto te bedienen. Ook digitale radio (DAB+) is leverbaar.

Volkswagen Polo (2009 - 2017)

De Polo had al een vijfsterren-veiligheidsniveau. De nieuwe modellen bieden nog meer op dit gebied. Standaard is bijvoorbeeld Post-Collision Braking. Dit zet de Polo na een aanrijding 'op de rem' en voorkomt zo doorschieten. De optionele radargestuurde cruise control zorgt voor automatisch afstand houden tot voorliggers. Front Assist en City Emergency Braking herkennen gevaarlijke situaties vóór de auto; ze kunnen de bestuurder waarschuwen, maar indien nodig kan de auto ook 'beslissen' om te remmen. Het Driver Alert System waarschuwt als afgeleid of vermoeid gedrag van de bestuurder wordt herkend.

De nieuwe motoren in de Polo voldoen aan de Euro 6-uitlaatgasnorm en hebben standaard start/stop. Alle TDI-diesels hebben drie cilinders en een inhoud van 1,4 liter. Aan het motorkarakter van de populaire Polo BlueMotion is veel aandacht besteed. Maar ook het verbruik is gedaald, tot een normverbruik van 3,2 liter/100 km (CO2: 82 g/km). Voor Nederland betekent dit 14% bijtelling voor de zakelijke rijder in 2014 en 2015. De 90 pk-TDI met comfortabele DSG-automaat komt op 3,4 l/100 km (CO2: 89 g/km; 20% bijtelling in 2014 en 2015).

Volkswagen Polo (2009 - 2017)

Bij de verkoopstart is er keus uit een 1.0 driecilinder benzinemotor met 60 of 75 pk en een 1.2-TSI viercilinder met 90 of 110 pk. Later volgt nog de nieuwe 1,0-liter TSI (direct-ingespoten turbomotor) met 90 pk. Deze is zeer zuinig: 4,1 l/100 km (CO2: 94 g/km). Alle benzinemotoren zijn goed voor 20% bijtelling in 2014 en 2015. De Polo komt er ook weer als CrossPolo, als Polo BlueGT met cilinderuitschakeling (110 kW/150 pk) en als Polo GTI met 141 kW/192 pk.

Het uiterlijk is aangescherpt, hij oogt net even sportiever. Het nieuwe dashboard valt direct op met de instrumenten met "3D tube" aanblik en het nieuwe driespaaks stuur, zoals in de Golf. De Polo is voortaan verkrijgbaar met volledige LED-hoofdverlichting. Optioneel is er het Sport select-onderstel met elektronisch gestuurde schokdempers; de bestuurder kan zo schakelen tussen een normale of sportieve afstelling.

Volkswagen Polo (2009 - 2017)

De nieuwe Polo komt eind mei 2014 op de markt. Op korte termijn volgt meer informatie over de prijzen.