15 januari 2014
 

Subaru WRX STI

Subaru onthult nieuwe WRX STI

15 januari 2014 | Subaru heeft op de North American International Auto Show in Detroit de Amerikaanse uitvoering van de nieuwe WRX STI onthuld. De WRX STI is het meest sportieve model van het Japanse merk. Aan de basis van de WRX STI staan de in de motorsport beproefde 2,5 liter boxermotor met turbo en een onderstel dat speciaal is afgestemd op sportiviteit. Daarbij beschikt de STI ook over het meervoudig verstelbare centraal differentieel, ook wel bekend als een "Driver's Control Center Differential" (DCCD).

Het concept is ontwikkeld om het potentieel van de boxermotor en de controle over de prestaties te maximaliseren. Bestuurders kunnen zo op een gecontroleerde manier het vermogen maximaal benutten. Om dit te bereiken is de carrosserie lichter en stijver geworden en is deze, evenals het onderstel, op diverse punten verstevigd.

Het onderstel met Symmetrical AWD en de carrosserie zijn grondig verbeterd zodat elke pk uit de geblazen boxermotor geperst wordt. De belangrijkste aanpassingen:

  • Stijvere carrosserie en onderstel waardoor de auto beter en sneller reageert op stuurbewegingen.
  • Meervoudig verstelbaar Vehicle Dynamics Control (VDC) en Active Torque Vectoring voor meer en voorspelbaarder rijplezier.
  • Een sportief en comfortabel onderstel. En een carrosserie die ook in bochten vlak blijft liggen.
  • Preciezere en snellere besturing.
Subaru WRX STI

De nieuwe WRX STI heeft een 2,5 liter boxermotor met turbo. Het aggregaat levert 305 pk bij 6.000 toeren per minuut en 290 Nm aan koppel bij 4.000 toeren per minuut. De WRX STI is voorzien van een verstevigde, handgeschakelde zesbak. De WRX STI heeft wederom het meervoudig verstelbare DCCD-system. Hiermee is het mogelijk om het karakter van het center-differentieel aan te passen aan ondergrond en rij-omstandigheden.

De carrosserie van de WRX STI bestaat uit hoogwaardig en versterkt plaatstaal. Naast gebruik van een botsenergie-absorberende structuur voor de motorkap en het schutbord, is er ook energie-absorberend materiaal toegevoegd in de motorruimte. Voetgangers worden zo in geval van een aanrijding beter beschermd.

Het karakter van de WRX STI is verder aangescherpt door de bruikbaarheid te vergroten. De wielbasis is met 25 mm gegroeid. Die winst is ten goede gekomen aan de beenruimte achterin. Ook biedt de WRX STI meer ruimte op ellenboog- en schouderhoogte, zonder dat de carrosserie is verbreed.

Subaru WRX STI

De onderkant van de A-stijl is 200 mm verder naar voren geplaatst en de buitenspiegels zijn nu op de deuren gemonteerd. Door een kleine zijruit toe te voegen kunnen het dashboard en de deurbeplating laag worden gehouden. Zo is het uitzicht beter en wordt het slanke ontwerp benadrukt.

Er zijn diverse decoratieve koolstofvezel panelen en metalen accenten toegepast in het interieur. Het interieur is van onder tot boven zwart, zodat de bestuurder door weinig zal worden afgeleid. Voor het eerst heeft de WRX STI een D-vormig, kleiner stuurwiel.De sportstoelen zijn speciaal ontworpen voor de WRX STI. Zij bieden extra zijdelingse steun. De hoofdsteunen zijn voorzien van een STI-logo.

Subaru maakt in een later stadium bekend in welke landen de WRX STI verkocht gaat worden. Tegen die tijd worden ook de technische specificaties voor de andere markten, de prijzen en de exacte standaarduitrusting bekend gemaakt.