14 januari 2014
 

Mitsubishi Concept AR

Mitsubishi Concept AR in Brussel

14 januari 2014 | Op de Autosalon van Brussel beleeft de Concept AR zijn Europese première, als nieuwste exponent van Mitsubishi's innovatieve en sportieve karakter. De bezoekers kunnen zelf 'live' ervaren wat dit betekent tijdens een proefrit met de Concept AR op de show.

De Mitsubishi Concept AR werd voor het eerst getoond op de 43e Tokyo Motor Show in november 2013. De auto maakt gebruik van aandrijftechniek op basis van een compacte 1.1-liter 3-cilinder MIVEC-benzinemotor, met directe brandstofinspuiting en turbo. Deze is gekoppeld aan een Belt Start Generator (BSG) mild hybrid systeem, met een 48V lithium-ion-accu en een luchtgekoelde DC-DC converter.

Mitsubishi Concept AR

Binnen in de Concept AR maken inzittenden kennis met een simpel interieur zonder overbodige snufjes. Er heerst een comfortabele ambiance, versterkt door de ronde, soepele lijnen. De zitplaatsopstelling is eenvoudig op drie manieren te variëren. Van een royale zitruimte voor zes volwassenen, ruim plaats voor vier inzittenden met hun bagage, tot een open groepsopstelling met de tweede en derde rij stoelen naar elkaar toe gedraaid.

Meer dan bij de traditionele MPV-opstelling van zitplaatsen is veel aandacht besteed aan individuele ruimte per persoon en voldoende afstand tussen de inzittenden. Zo kan een passagier bijvoorbeeld eenvoudig een tablet of smartphone inpluggen in een USB-aansluiting in het interieur.

Mitsubishi Concept AR

Hoewel de buitenafmetingen van de Concept AR compact zijn, zorgt de relatief lange wielbasis voor een ruim en open interieur. Dit ruimtelijk effect wordt versterkt door het vanuit het midden licht gebogen "Crystal Lighted Roof". Hierdoor ervaren de inzittenden een prettige atmosfeer dankzij de indirecte, zachte verlichting. Geluiddempende voorzieningen, zoals sleuven in de interieurbekleding, versterken de rust in het interieur. De eenvoudig wegklapbare bekerhouders en eerder genoemde USB-aansluitingen maken het comfort compleet.

Ingrijpende gewichtsbesparing vormde een van de speerpunten bij de ontwikkeling van de Concept AR. Dit kwam tot uitdrukking bij het ontwerp van de benzinemotor en het hybride systeem, maar ook door de toepassing van plaatstaal met hoge treksterkte, zoals reeds eerder toegepast op Mitsubishi Motors' laatste modellen van de Outlander en Space Star. Daarnaast werden op diverse strategische plaatsen lichtgewicht constructies toegepast. Deze gewichtsbesparing werd in het interieur voortgezet, met onder meer de gladde afwerking van het dashboard, stoelen en zelfs de keuze van de interieurbekleding. Het resultaat is een aanmerkelijke gewichtsbesparing en een aangenaam comfort.

Mitsubishi Concept AR

De Concept AR is uitgerust met Mitsubishi Motors' actieve-veiligheidstechnologie, gebaseerd op informatiesystemen van de volgende generatie. Deze technologie omvat onder meer een detectiesysteem voor gevaarlijke situaties, dat automatisch de bijbehorende veiligheidsvoorzieningen activeert. Ook is er een systeem dat de bestuurder preventief waarschuwt voor noodzakelijk onderhoud of een reparatie. Deze systemen werken allemaal samen om te anticiperen op gevaarlijke situaties. Ze waarschuwen de bestuurder tijdig en activeren tegelijk snel en adequaat de betreffende veiligheidssystemen om een ongeluk of aanrijding te voorkomen.

Mitsubishi Concept AR Mitsubishi Concept AR Mitsubishi Concept AR
 
Websitewww.mitsubishi-motors
Deel via