8 januari 2014
Seat Leon SC

Seat Leon SC

Seat introduceert Leon Cupra

8 januari 2014 | Met een vermogen van 206 kW/280 pk is de Seat Leon Cupra niet alleen overduidelijk het topmodel binnen de Leon-familie, hij is tevens de krachtigste en snelste serieproductieauto van het Spaanse merk ooit. Direct vanaf de introductie wordt de Leon Cupra, die in Nederland alleen beschikbaar komt in de meest krachtige variant, leverbaar als 5-deurs en als 3-deurs SC.

Onder de motorkap krijgt de Leon Cupra een nieuwe 2.0 TSI-motor met 206 kW (280 pk), twee-fase brandstofinspuiting en variabele nokkenas-timing. Bij dit twee-fase injectiesysteem wordt de directe benzine-inspuiting bij deelbelasting aangevuld door inspuiting via het inlaatspruitstuk. Het uitlaatspruitstuk is geïntegreerd in de cilinderkop. Een nieuw type coating voor de aluminium zuigers en lagers beperkt de wrijving tot een minimum.

Seat Leon SC

Verder beschikt de Cupra over een start/stop-systeem en remenergie-terugwinning. Andere technische kenmerken van de Leon Cupra zijn het DCC (Dynamic Chassis Control), het sperdifferentieel op de vooras, de progressieve besturing, het Cupra Drive Profile en de standaard geleverde Full-LED koplampunits.

De Leon Cupra 280 met optionele 6-traps DSG-transmissie accelereert in  5,7 seconden van 0 naar 100 km/u, en in 5,8 seconden met de handgeschakelde 6-versnellingsbak (3-deurs SC). De begrensde topsnelheid bedraagt 250 km/u. Het maximumkoppel van 350 Newtonmeter over een toerengebied van 1.750 tot 5.300 tpm garandeert onder alle omstandigheden voldoende trekkracht.

Seat Leon SC

Het gemiddelde verbruik bedraagt 6,4 liter per 100 km met DSG en 6,6 liter/100 km in de manueel geschakelde uitvoering. Die cijfers komen overeen met een CO2-waarde van 149 respectievelijk 154 gram, wat een emissiebesparing van 41 gram per kilometer betekent ten opzichte van het vorige model.

De nieuwe Leon Cupra weegt 1.275 kg (3-deurs SC), precies 55 kilogram minder dan zijn voorganger. De nieuwe generatie van het DCC Dynamic Chassis Control is speciaal voor de Cupra ontwikkeld.

Seat Leon SC

Een sperdifferentieel op de vooras verbetert de grip en handling. Het systeem maakt gebruik van een meerplatenconstructie die hydraulisch werkt en elektronisch aangestuurd wordt. De maximale sperkracht bedraagt 1.600 Newtonmeter en in extreme gevallen kan 100 procent van de aandrijfkracht naar één wiel worden gestuurd. Het sperdifferentieel is geïntegreerd in alle handlingsystemen, waaronder het ESP en EDS.

De Leon Cupra beschikt standaard over een progressieve besturing. Onder extreme condities, bijvoorbeeld op een circuit, is het ESP-systeem in twee stappen uitschakelbaar. In de eerste stand wordt de tractiecontrole gedeactiveerd en gaat het ESP over in de sportstand, die een grotere gierhoek toestaat. De tweede stap schakelt het ESP definitief uit.

Seat Leon SC

Met behulp van het Cupra Drive Profile is het mogelijk de karakteristiek van de Leon Cupra aan de persoonlijke voorkeuren van de bestuurder aan te passen. In de Cupra-stand is de gasrespons extra gevoelig, terwijl de DSG-transmissie hiermee in de sportiefste configuratie gaat, waarbij de geluidactuator een volle sound van de turbomotor laat horen. DCC, de progressieve besturing en het sperdifferentieel gaan in de Cupra-stand eveneens naar hun meest sportieve instellingen.

De Leon Cupra 280 heeft een speciaal front gekregen met grote luchtinlaten en Full-LED koplampen. Gezamenlijk zorgen die stijlfeatures voor een krachtige uitstraling, net zoals het standaard Aerodynamic Pack met dakspoiler, nieuwe bumperpartij met geïntegreerde diffuser en de twee ovalen einddempers dat aan de achterzijde doen.

Seat Leon SC

De standaard 19 inch titaniumkleurige lichtmetalen wielen zijn exclusief voorbehouden aan de Cupra 280, terwijl de rode remklauwen met Cupra-signering, de donker getinte ramen en de zwarte buitenspiegelhuizen de sportieve uitstraling van de Leon Cupra 280 kracht bijzetten. Deze zaken maken alle deel uit van de standaarduitrusting.

In het interieur valt het Cupra sportstuur op (eventueel met schakelpaddles voor de DSG-transmissie), evenals de in donkergrijs Alcantara met witte stiksels uitgevoerde sportstoelen. Een volledig zwartlederen interieur, opnieuw met witte stiksels, is eveneens mogelijk, net als de optionele kuipstoelen voor maximale zijdelingse steun. De pedalen en dorpellijsten zijn uit aluminium opgetrokken.

Seat Leon SC

Het wereldwijde debuut voor de Seat Leon Cupra 280 is begin maart weggelegd voor de Autosalon van Genève. Medio april wordt het topmodel uit de nieuwe Leon-familie in Nederland verwacht. Prijzen worden in de aanloop naar de Nederlandse introductie bekendgemaakt.