6 januari 2014
Ford C-Max

Ford C-Max

Ford onthult C-Max Solar Energi Concept

6 januari 2014 | Ford heeft de C-Max Solar Energi Concept aangekondigd. Deze  conceptcar belooft alle voordelen van een 'plug-in' hybride, maar is niet afhankelijk van het lichtnet om te worden opgeladen. De accu van de Ford C-Max Solar Energi Concept wordt niet via het stopcontact opgeladen. In plaats hiervan wordt door middel van een speciale contractor die als vergrootglas werkt, zonlicht in intense stralen gebundeld en op het zonnepaneel op het dak van de auto gericht.

Het resultaat is een conceptauto die het dagelijkse zonlicht gebruikt om dezelfde prestaties te leveren als de conventionele 'plug-in' hybride C-Max Energi, die daarvoor stroom van het lichtnet gebruikt. Door het gebruik van duurzame energie kan Ford C-Max Solar Energi Concept de gemiddelde jaarlijkse hoeveelheid broeikasgas die een eigenaar produceert, met vier ton terugbrengen

De C-Max Solar Energi Concept, die zal worden geshowd op de International CES 2014 in Las Vegas, is een samenwerkingsproject van Ford, SunPower Corp. in San Jose, Californië, en het Georgia Institute of Technology in Atlanta.

Ford C-Max

SunPower, sinds 2011 partner van Ford op het gebied van zonnetechnologie, levert zonnecellen voor het dak van Ford C-Max Solar Energi Concept. Omdat het absorberen van de energie om de auto volledig op te laden nogal wat tijd in beslag neemt, heeft Ford zich gewend tot het Georgia Institute of Technology bij het zoeken naar een manier om het zonlicht te versterken zodat een zonaangedreven hybride voor het dagelijks gebruik mogelijk wordt.

Onderzoekers hebben een afzonderlijke, niet in de auto geïntegreerde contractor ontwikkeld die gebruik maakt van een speciale Fresnel-lens om het zonlicht op de zonnecellen te richten en daarbij de impact van het zonlicht met een factor acht te versterken. Een Fresnel-lens is een compacte lens die oorspronkelijk is ontwikkeld voor gebruik in vuurtorens. Het concept is vergelijkbaar met een vergrootglas en het systeem, waarvoor een patent is aangevraagd, volgt de zon terwijl die van oost naar west gaat. Daarbij wordt via de contractor elke dag een hoeveelheid energie uit het zonlicht gehaald die gelijk is aan een batterijlading van vier uur (8 kilowatt).

Volledig opgeladen zal de Ford C-Max Solar Energi Concept naar verwachting hetzelfde totale bereik hebben als een conventionele C-Max Energi, dus tot 1.029 km, waarvan zo'n 33 km volledig elektrische kilometers. Daarnaast heeft de auto ook een normale oplaadpoort, zodat hij ook kan worden opgeladen via een aansluiting op een oplaadstation met een snoer en stekker. Bestuurders houden dus de mogelijkheid om op te laden via het lichtnet als dat gewenst is.

Ford C-Max

Nadat C-Max Solar Energi Concept is geshowd op de CES, gaan Ford en Georgia Tech beginnen met het testen van de auto in talloze praktische scenario's. De uitkomsten van deze tests zullen helpen te bepalen of het haalbaar is om van het concept een productieauto te maken.

Omdat C-Max Solar Energi Concept gebruik maakt van duurzame zonne-energie via zonnepanelen op het dak, is de accuaandrijving van de auto niet afhankelijk van het traditionele lichtnet. Gegevens waarover Ford beschikt, lijken erop te wijzen dat de zon kan zorgen voor de aandrijving van 75 procent van alle trips die een gemiddelde bestuurder van een zonaangedreven hybride maakt. Dat kan met name van belang zijn op plaatsen waar het lichtnet niet optimaal is ontwikkeld of onbetrouwbaar of duur in het gebruik is.

De auto betekent tevens een nieuwe stimulans voor MyEnergi Lifestyle, een concept dat door Ford en verschillende partners is geïntroduceerd op de CES in 2013. MyEnergi Lifestyle maakt gebruik van wiskundige, wetenschappelijke en op computers gebaseerde modellen om huiseigenaren te helpen begrijpen hoe ze met energiebesparende apparaten in huis, zonne-energie en 'plug-in' hybride auto's hun maandelijkse kosten aanzienlijk omlaag kunnen brengen en tegelijk hun algehele CO2-voetafdruk kunnen verminderen.

Ford C-Max

De positieve invloed op het milieu van Ford C-Max Solar Energi kan aanzienlijk zijn. De auto kan de jaarlijkse uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen door de gemiddelde Amerikaanse autobezitter verminderen met maar vier ton. Dat is even veel als wat een gemiddeld Amerikaans huis produceert in vier maanden tijd.

Als de technologie van Ford C-Max Solar Energi zou worden toegepast in alle lichte auto's in de Verenigde Staten, zou de jaarlijkse uitstoot van broeikasgassen kunnen afnemen met ongeveer een miljard ton.