17 december 2013
Fiat 500L

Fiat 500L

Fiat 500L nu ook met TwinAir op groengas

17 december 2013 | De Fiat 500L is nu ook beschikbaar met een TwinAir motor die geschikt is voor groengas. In vergelijking tot zijn voorganger, de 1.4 Fire CNG viercilinder, levert de TwinAir Turbo CNG 48% meer koppel en 16% meer vermogen. In navolging van de Fiat Panda en Lancia Ypsilon is de Fiat 500L het derde model dat met de 80 pk sterke TwinAir Turbo CNG-motor is uitgerust. Ook de verlengde 500L Living, met vijf of zeven zitplaatsen, is inmiddels verkrijgbaar met deze motor.

In vergelijking tot de reguliere TwinAir Turbo-motor zijn er specifieke aanpassingen doorgevoerd aan de prijswinnende CNG-motor. Zo zijn inlaatspruitstuk, injectoren, elektronisch motormanagement en klepzittingen met specifieke geometrie gemaakt van slijtvaste materialen.

Fiat 500L

De motor kan op elk gewenst moment schakelen tussen de brandstofsystemen. Als het groengas opraakt, schakelt de motor automatisch over op benzine. Onder de auto bevinden zich twee CNG-tanks (14,5 kg) en een benzinetank van 50 liter. De TwinAir Turbo CNG levert een maximaal vermogen van 59kW/ 80 pk bij 5.500 toeren, terwijl de motor met 140 Nm bij 2.500 toeren een flinke trekkracht realiseert. Daartegenover staat een gemiddeld verbruik van 4 kg/ 100 km. Deze opgave houdt nog geen rekening met een verschil in methaangehalte.

In Nederland heeft het groengas een lagere calorische waarde dan in bijvoorbeeld Italië. Dit heeft als gevolg dat het verbruik 15% hoger is en de prestaties lager.

Fiat 500L

Groengas wordt in Nederland gewonnen uit bioafval door boeren, afvalstortplaatsen en waterzuiveringsinstallaties. Nederland telt nu meer dan 130 stations. Per jaar komen er zo'n 25-30 stations bij. Ambitie van de sector is door te groeien naar zo'n 200 stations in 2015.

Aangezien de luchtkwaliteit is gebaat bij groengas, geven overheden subsidies op de aanschaf van een groengas-auto. Het voordeel kan behoorlijk oplopen. Zo geldt er een nationale subsidie op schone taxi's en bestelauto's van €1.250,-. Maar het kan nog veel hoger oplopen door lokale subsidies: vanaf € 1.250 in Limburg tot € 3.000,- in de regio Haaglanden.  Klanten in de regio Haaglanden kunnen zelfs in totaal aanspraak maken op € 7.250,- aan mogelijke subsidies.

Fiat 500L

De Fiat 500L TwinAir Turbo is verkrijgbaar vanaf € 19.395,-. De subsidies zijn afhankelijk van de regio en de in te ruilen auto. In Limburg geldt bijvoorbeeld een subsidie van € 1.250,-, terwijl in Arnhem/Nijmegen € 2.000,- mogelijk is. In de regio's Haaglanden en Den Haag is het meeste voordeel te behalen. Bovendien kunnen daar de slooppremies oplopen tot wel € 3.000,- in het geval van een benzine-auto van voor 1991 of een diesel ouder dan 2004. Daarbij telt daar een hoge lokale subsidie van € 3.000,- waardoor een vanafprijs van € 13.395,- mogelijk is.