16 december 2013
 

Ford Fusion

Ford onthult zelf rijdende Fusion Hybrid

16 december 2013 | Ford onthult een bijzondere onderzoeksauto: de Fusion Hybrid Research Car. Deze worden gebruikt voor het onderzoek naar autonoom rijden en andere technologieën. De Fusion Hybrid is ontwikkeld in samenwerking met de universiteit van Michigan en het Amerikaanse State Farm.

De autonoom rijdende Fusion Hybrid is het resultaat van een doorlopend project dat voortbouwt op meer dan tien jaar onderzoek van Ford naar autonoom rijden, en zal worden gebruikt om huidige en toekomstige sensorsystemen en technologieën voor bestuurdersassistentie te testen. Het doel van Ford is het bevorderen van de ontwikkeling van nieuwe technologieën met zijn leveranciers, zodat deze functionaliteit in de volgende generatie auto's van het bedrijf kan worden geïmplementeerd.

De Ford-modellen van vandaag beschikken nu al over technologie die ze in staat stelt zichzelf te parkeren, gesproken opdrachten van de bestuurder te begrijpen, gevaarlijke situaties op de weg te detecteren en noodstops te maken.

Ford Fusion

"Het is heel goed mogelijk dat volautomatisch rijden ons in de toekomst kan helpen om de veiligheid van automobilisten te verbeteren en problemen op te lossen zoals verkeersopstoppingen en wereldwijd vastlopend verkeer, maar er zijn nog veel vragen die beantwoord moeten worden om het op lange termijn te verwezenlijken", zegt Raj Nair, Vice President Global Product Development van Ford.

De autonoom rijdende Fusion Hybrid Research Car dient als onderzoeksplatform voor het ontwikkelen van mogelijke oplossingen voor de sociale, juridische en technologische uitdagingen die een toekomst met volledig geautomatiseerde auto's oproept. Deze onderzoeksauto bouwt voort op studies met de automobilist aan het stuur, die zijn uitgevoerd in de VIRTTEX-rijsimulator van Ford. Met behulp van VIRTTEX bestuderen de onderzoekers van Ford hoe de mogelijkheden van menselijke en automatische bestuurders kunnen worden samengevoegd om een naadloze, geïntegreerde ervaring te creëren.

Vandaag de dag werkt Ford aan het verbeteren van technologie die al wordt gebruikt in auto's die zich nu op de weg bevinden. Dit zijn onder andere functies die bestuurders waarschuwen voor files en ongelukken, en technologieën die mensen helpen bij het inparkeren en bij het rijden in langzaam bewegend verkeer.

Ford Fusion

Op de middellange termijn zal de communicatie tussen auto's gangbaar gaan worden. Dit zal sommige automatische-piloottoepassingen mogelijk maken, zoals het vormen van ‘pelotons' van auto's, waarin auto's die in dezelfde richting rijden hun bewegingen synchroniseren om dichtere rijpatronen te creëren.

Op de langere termijn zullen auto's beschikken over functionaliteit voor volledig autonoom rijden en parkeren. Ze zullen met elkaar en hun omgeving communiceren, en een element worden in een volledig geïntegreerd vervoersecosysteem. Met de ontwikkeling van nieuwe bedrijfsmodellen zal ook het persoonlijke eigendom van auto's veranderen. De voordelen zijn onder andere verbeterde veiligheid, minder verkeersopstoppingen en de mogelijkheid om grote verbeteringen op milieugebied te realiseren.

De Ford Fusion Hybrid onderzoeksauto is bijzonder, omdat er wordt uitgegaan van dezelfde technologie die wordt gebruikt in Ford modellen die vandaag de dag al in showrooms staan, waaraan vier infrarood-lichtsensoren worden toegevoegd, LiDAR genaamd (Light Detection And Ranging), die de weg 2,5 miljoen keer per seconde aftasten. LiDAR gebruikt licht op dezelfde manier als een vleermuis of dolfijn gebruikmaakt van geluidsgolven, en kan infrarood licht laten weerkaatsen van alles binnen 61 meter (200 voet) om een realtime 3D-kaart van de omgeving te genereren.

Ford Fusion

De sensoren kunnen alles volgen dat dicht genoeg is om licht af te buigen, of het nu gaat om stilstaande objecten of bewegende objecten zoals auto's, voetgangers en fietsers. De sensoren zijn zo gevoelig dat ze vanaf een voetbalveld afstand al het verschil kunnen zien tussen een papieren zak en een klein dier.

Voor het ontwikkelen van de infrastructuur die nodig is om een duurzaam vervoersecosysteem te ondersteunen, is de samenwerking van vele partners in diverse bedrijfstakken vereist. State Farm en het onderzoeksteam van de Universiteit van Michigan op het gebied van robotica en automatisering zijn van kritiek belang voor het creëren van het visionaire onderzoeksproject.

Terwijl Ford verantwoordelijk is voor het ontwikkelen van unieke onderdelen waardoor de auto met hoge niveaus van automatisering kan functioneren, leidt de Universiteit van Michigan, aangevoerd door stafleden Ryan Eustice en Edwin Olson, de ontwikkeling van sensortechnologieën. De sensoren ondersteunen de logica en virtuele besluitvorming die nodig zijn om de auto zijn fysieke omgeving op de weg te laten begrijpen.

Ford Fusion

Ondertussen heeft State Farm met Ford samengewerkt om de impact van bestuurdersassistentie te onderzoeken en te bepalen of deze technologieën het aantal kop-staartbotsingen kunnen terugdringen.

De aankondiging van de Fusion Hybrid Research Car volgt op een ambitieus plan dat deze week bekend is gemaakt door BLM (Business Leaders for Michigan) om Michigan te ontwikkelen tot het wereldcentrum voor mobiliteit, en tot het creëren van 100.000 nieuwe banen in de autosector van Michigan door een expertisecentrum te worden op het gebied van geavanceerde aandrijving en lichtgewicht en slimme/verbonden vervoerstechnologieën.

Ford Fusion Ford Fusion Ford Fusion Ford Fusion
 
Websitewww.ford.nl
Deel via