28 november 2013
 

Renault Twingo

Renault Twingo bestaat 20 jaar

28 november 2013 | De Renault Twingo, een van de grote vernieuwers in de compacte klasse, is al twintig jaar een hit. Al direct bij de introductie in 1993 viel hij bij pers en publiek in de smaak door zijn innemende uiterlijk, innovatieve concept en speelse voorkomen. Van de eerste generatie Twingo, waarvan de laatste in 2007 in Europa van de band rolde, zijn meer dan twee miljoen exemplaren verkocht. 

Het begon allemaal in 1989, toen Renault aan projectleider Yves Dubreil opdracht gaf voor de ontwikkeling van een nieuw compact model onder de Clio. Een praktische, zuinige en betaalbare auto moest het zijn, die tegen lage kosten was te produceren maar wel een aantrekkelijk uiterlijk had. Die missie was alleen mogelijk door een heel andere benadering te hanteren dan tot dan toe gebruikelijk was. Het werd een concept met de meest elementaire techniek en uitrusting en sliemme vindingen, zoals de verschuifbare achterbank.

De Renault Twingo was bij zijn komst in slechts één uitvoering verkrijgbaar. Hij was voorzien van een 1,2-liter benzinemotor van 55 pk (40 kW), een uitrusting met enige luxe in de vorm van elektrisch te bedienen zijruiten en een vrolijk ingericht en aangekleed interieur met opvallende appelgroene schakelaars en knoppen. 

Renault Twingo

De koper kon eigenlijk alleen kiezen uit vier carrosseriekleuren: Bleu Outremer (blauw), Rouge Corail (rood), Vert Coriandre (groen) en Jaune Indien (okergeel). En er waren twee opties: een canvas vouwdak en airconditioning.

De Twingo was ontworpen volgens het ‘monobox'-principe, met in verhouding veel ruimte voor het interieur en een compact motorcompartiment. Dat is bereikt door de wielen zo ver mogelijk op de hoeken te plaatsen en door te werken met maar één maat banden en slechts één motorvariant. Bij zijn introductie was de Twingo de hoogste en de breedste in zijn klasse en hij bood de meeste beenruimte, mede door de verschuifbare achterbank. Bovendien waren de voorstoelen en de achterbank volledig plat te leggen, zodat een tweepersoonsbed ontstond, wat het veelzijdige karakter van deze auto alleen maar onderstreepte.

Mijlpalen van 20 jaar Twingo:

  • Maart 1993: marktintroductie van de Twingo, volgend op de wereldpremière op 5 oktober 1992 op de Autosalon van Parijs.
  • 1994: een Fransman legt met een Twingo 240.000 kilometer af door de Australische outback. Onder zware omstandigheden wordt de betrouwbaarheid van de auto aangetoond. De bewuste Twingo is na deze tocht beschilderd door een Aboriginal kunstenaar.
  • 1994: lancering van de Twingo Easy met een handgeschakelde versnellingsbak en een geautomatiseerde koppeling.
  • 1996: komst van de gelimiteerde versie Twingo ‘Benetton' en de Twingo Matic, die was voorzien van een drietrapsautomaat. Het motorvermogen nam toe naar 60 pk (44 kW).
  • 1998: eerste restyling van de Twingo, met wijzigingen aan onderstel, stoelen, dashboard, koplampen en voorbumper. Introductie van de gelimiteerde ‘Elite'-uitvoering.
  • 1999: lancering van de topversie ‘Initiale Paris'.
  • 2000: komst van de 16v met een 75 pk (55 kW) sterke motor en een sequentiële Quickshift-versnellingsbak.
  • 2005: ‘Kiss Cool'-uitvoering, gelimiteerde oplage.
  • 28 juni 2007: de laatste Twingo 1 rolt van de band. In veertien jaar tijd zijn 2.075.300 exemplaren verkocht
  • 2012: de eerste generatie Twingo is in Colombia nog tot in 2012 geproduceerd. Daar was de auto sinds zijn komst in 1995 ook bijzonder succesvol, met een verkoop van meer dan 100.000 stuks. De Twingo Tattoo was de laatste speciale versie van de eerste generatie van de Renault Twingo.