20 november 2013
Seat Leon ST

Seat Leon ST

Seat Leon ST vanaf 30 november

20 november 2013 | De Seat Leon ST (Sports Tourer) is het derde lid van de Leon-familie verenigt een Spaanse design met de rijeigenschappen van de 3-deurs SC en 5-deurs en de ruimte van een stationwagon. Dankzij een koets die in lengte met 27 centimeter is gegroeid ten opzichte van de andere twee carrosserieversies beschikt de Leon ST over een bagageruimte die qua inhoud varieert van 587 tot 1.470 liter. De Leon ST arriveert op 30 november in Nederland en is ook in 2014 voor zakelijke rijders in een 14% bijtellinguitvoering beschikbaar.

Uiterlijk komt de designtaal die de overige modellen uit de Leon-familie kenmerkt ook in het ontwerp van de Leon ST terug. De 27 extra centimeters aan de achterkant zijn ‘verstopt' dankzij de lage achterruit en de gespierde schouders, waardoor de dynamiek van de oorspronkelijke Leon-styling is gebleven. De standaard dakrails accentueren daarbij de licht aflopende daklijn.

In standaardopstelling meet de bagageruimte 587 liter, die naar wens tot 1.470 liter is uit te breiden met de leuning van de achterbank in neergeklapte positie. Bovendien kunnen verschillende uitvoeringen ook nog extra lange objecten vervoeren door de rugleuning van de passagiersstoel naar voren te vouwen, waardoor een maximale laadlengte van 2,67 meter ontstaat. Daarnaast is de in delen gescheiden rugleuning van de achterbank vanuit de kofferbak neer te klappen. De dubbele laadvloer in de laadruimte vergemakkelijkt het in- en uitladen. Vermeldenswaardig is ook het Family Pack, met ondermeer geïntegreerde blinderingen voor de achterportieren en neerklapbare tafeltjes in de achterkant van de voorstoelen.

Seat Leon ST

De Seat Leon ST weegt leeg 1.133 kilogram, waarmee het volgens de makers de lichtste stationwagon in zijn klasse is. Ondanks de gewichtbeperkende maatregelen scoort de Leon ST maximaal op het gebied van veiligheid. Eerder dit jaar onderschreef de Europese Euro NCAP-organisatie de crashveiligheid van de ST al door de stationwagon te belonen met de maximale score van vijf sterren. Bovendien beloonde Euro NCAP de innovatieve veiligheidssystemen ‘Multi-collision brake' (de technologie die de auto na een aanrijding van achteren automatisch afremt om een secundaire aanrijding te voorkomen) en ‘Rijbaan Assistent' met de Euro NCAP Advanced-onderscheiding.

Direct vanaf de introductie is de Leon ST leverbaar met een keuze uit TSI- en TDI-motoren, in cilinderinhoud variërend van 1,2 tot 2,0 liter en uiteenlopend van de 1.2 TSI benzine met 63 kW (85 pk) tot aan de sterke 2.0 TDI common-rail diesel met 135 kW (184 pk). Alle vertrouwen ze op directe brandstofinspuiting en turbotechnologie en zijn ze geoptimaliseerd met het oog op het realiseren van een lage inwendige frictie en het snel op bedrijfstemperatuur brengen van de motor.

Seat biedt diverse transmissie-opties om het vermogen van de benzine- en dieselkrachtbronnen op de voorwielen over te brengen. Variërend van een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak tot aan de compacte en lichtgewicht zes- of zeventraps DSG-transmissie met dubbele koppeling.

Seat Leon ST

De meest interessante motoroptie voor zakelijke rijders in fiscaal opzicht is de nieuwe 1.6 TDI Ecomotive-krachtbron, waarmee de Leon ST  in 2014 voor zakelijke rijders in de 14% bijtellingcategorie valt. Met een gemiddelde dieselconsumptie van 3,2 liter op 100 kilometer en een overeenkomstig laag CO2-niveau van 85 g/km legt de ST Ecomotive geringe brandstofkosten en dito emissies in de schaal, evenals een theoretische actieradius van 1.500 kilometer. 

Het start/stop-systeem, energieregeneratie, een aangepaste handgeschakelde zesversnellingsbak en banden met een zeer lage rolweerstand dragen eveneens in belangrijke mate bij aan de lage verbruiksprestaties van de Leon ST Ecomotive. Andere bepalende elementen op dit gebied zijn de geoptimaliseerde aerodynamica van het verlaagde koetswerk, de deels gesloten luchtinlaten aan de voorzijde, een verder afgevlakte bodemsectie en de toevoeging van een dakspoiler.

De Sports Tourer maakt aan de voorzijde gebruik van een MacPherson-constructie met veerpoten bevestigd op een subframe, met directe stuuroverbrengingen dankzij een nieuwe snelheidsafhankelijke, elektromechanische stuurbekrachtiging. Uitvoeringen tot en met 110 kW (150 pk) beschikken achter over een ophanging met een torsieas lay-out. De twee meest krachtige motorvarianten vertrouwen op een multi-link setup die langs- en dwarskrachten onafhankelijk van elkaar verwerkt. De schokdempers en schroefveren zijn daar gescheiden van elkaar bevestigd voor meer verfijnde reacties. 

Seat Leon ST

Het karakter van de FR-uitvoeringen kan worden gepersonaliseerd met behulp van het Drive Profile systeem. Dit biedt de bestuurder de mogelijkheid om de karakteristieken van de stuurbekrachtiging, het gaspedaal en de DSG-transmissie naar eigen voorkeur in te stellen via drie vooraf gedefinieerde standen (Eco, Comfort en Sport) of een individuele keuzemogelijkheid. Tevens is Drive Profile gekoppeld aan de sfeerverlichting in het interieur, met witte LEDs in de standen Comfort en Eco en rode LEDs in de Sport-stand. In de Leon ST FR met de 1.8 TSI (132 kW/180 pk) en 2.0 TDI (135 kW/184 pk) motoren beïnvloedt het systeem bovendien het motorgeluid via een "sound actuator".

Voor deze twee sterkste FR-varianten levert Seat optioneel de nieuwste generatie van het DCC (adaptieve chassiscontrole) met drie verschillende standen die te selecteren zijn via Drive Profile. In de Sport-stand is de Leon ST scherper, terwijl de stand Comfort zorgt voor een rustiger rijgedrag. Voor het eerst kan dit nieuwe DCC-systeem nu de "rebound" en compressie van de demping onafhankelijk van elkaar regelen.

De Leon ST arriveert eind november bij de Nederlandse Seat-dealers en is nu reeds te bestellen in de bekende uitrustingsniveaus Reference, Style en FR, die tevens als basis fungeren voor drie zakelijk getinte uitvoeringen voor de Leon ST: de Reference Business, Style Business en FR Business.