8 november 2013
Mercedes-Benz S65 AMG

Mercedes-Benz S65 AMG

Mercedes-Benz S65 AMG debuteert in Tokyo

8 november 2013 | De Mercedes-Benz S65 AMG beleeft deze maand gelijktijdig zijn wereldprimeur op de Los Angeles International Auto Show en de Tokyo Motor Show. Deze snelste uitvoering van de S-Klasse telt twaalf cilinders, heeft dubbele turbo's, 463 kW (630 pk) en levert een koppel van 1.000 Newtonmeter. De 12-cilinder wordt met de hand vervaardigd in AMG's motorenfabriek. Net als zijn voorganger is de nieuwe S65 AMG uitsluitend leverbaar in combinatie met een lange wielbasis.

De AMG 6.0-liter V12 biturbo in de nieuwe S65 AMG levert 463 kW (630 pk) vermogen en een maximumkoppel van 1.000 Nm. De S65 AMG accelereert daarmee in 4,3 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en bereikt een (elektronisch begrensde) topsnelheid van 250 km/u.

Mercedes-Benz S65 AMG

Ten opzichte van zijn voorganger is het brandstofverbruik van de nieuwe S65 AMG met 2,4 liter per 100 kilometer (NEDC, gecombineerd) teruggedrongen tot 11,9 liter op 100 km (NEDC, gecombineerd).

Net als in de SL 65 AMG roadster koppelt AMG de 6.0-liter V12 biturbo in de S65 AMG aan de "AMG Speedshift Plus 7G-Tronic". Deze zeventraps transmissie kent drie individuele rijprogramma's die via een druk op een knop op de middenconsole geselecteerd kunnen worden: Controlled Efficiency (C), Sport (S) en Manual (M).

Mercedes-Benz S65 AMG

In lijn met de S63 AMG beschikt ook de S65 AMG over een lithium-ion accu. Met een capaciteit van 78 Ah vervangt de lithium-ion versie zowel de startaccu als de bufferaccu, wat een gewichtsbesparing van ruim 20 kg oplevert.

De S65 AMG krijgt standaard de AMG sportophanging die wordt gecombineerd met  "Magic Body Control". Wanneer "Road Surface Scan" oneffenheden met behulp van de stereocamera bespeurt, bereidt de ophanging zich op die situatie voor. De 'Comfort' en 'Sport' standen passen de setup van het onderstel aan op de voorkeur van de bestuurder.

Mercedes-Benz S65 AMG

Voor het eerst is de S65 AMG uitsluitend leverbaar met gesmede lichtmetalen AMG-velgen. Dit ontwerp beperkt het gewicht van de velg en vergroot de stijfheid ervan. Het resultaat is een lagere onafgeveerde massa, wat voordelen biedt op het gebied van response van de vering en demping. Standaard wordt de S65 AMG voorzien van hoogglans gespoten lichtmetalen multispaaks AMG-velgen (voor: 8,5 x 20, achter: 9,5 x 20) geschoeid met 255/40 R 20 banden vóór en 285/35 R 20 achter. Als alternatief biedt AMG optioneel drie andere typen gesmede velgen in dezelfde maatvoering.

Optioneel levert AMG voor de S 65 AMG een high-performance remsysteem voorzien van keramische remschijven. Dit remsysteem heeft een langere levensduur, is het beter bestand tegen corrosie en heeft het een hogere thermische stabiliteit. Als onderdeel van dit remsysteem krijgt de S65 AMG vóór keramische remschijven met een diameter van 420 millimeter. Uiterlijk is de technologie herkenbaar aan het 'AMG Carbon Ceramic' embleem op de speciaal gekleurde remklauwen.

Mercedes-Benz S65 AMG

Uiterlijk komen de krachtige technologische prestaties van de S 65 AMG duidelijk terug in het uiterlijk. De grote, rechtopstaande en onderscheidende driedimensionale V12 radiatorgrille voorzien van zes in chroom uitgevoerde lamellen vormt een  visitekaartje voor de speciale status van dit model. De onderzijde van het front, waarin drie grote luchtinlaten zijn gehuisvest, zorgt daarbij voor een contrast. Verder komt uiteraard ook de voor AMG typerende, stilistische A-vorm in het front terug.

Verchroomde designelementen zijn veelvuldig in het uiterlijk van de S 65 AMG te bespeuren. Een voorbeeld is de driedimensionale, in zilver chroom uitgevoerde frontsplitter die de opwaartse druk op de vooras beperkt, terwijl de opening boven die splitter een effectieve luchtdoorstroom naar de oliekoeler garandeert die erachter schuil gaat. Optioneel zijn de chroomelementen in de grille en de verchroomde luchtgeleiders links en rechts bij de onderste luchtinlaten overigens ook in hoogglans zwart te bestellen.

Mercedes-Benz S65 AMG

Het interieur van de S65 AMG springt de bekleding in nappaleer met een opvallend ruitpatroon voor de stoelbekleding in het oog. Andere onderdelen van het Exclusive-pakket zijn nappaleer voor de hemel, een met leer afgewerkt dashboard, deurpanelen waarin het ruitpatroon eveneens terugkomt, in leer uitgevoerde handgrepen in de hemel, extra houtafwerking en roestvrijstalen AMG dorpellijsten met witte verlichting.

Twee innovaties zijn nu ook leverbaar in de S 5 AMG: het head-up display en de  touchpad. Het head-up display projecteert belangrijke informatie op de voorruit,  waaronder de voertuigsnelheid, snelheidslimieten, navigatie-informatie, verkeersborden en informatie van de cruise-control. Het virtuele kleurenscherm (21 x 7 centimeter) lijkt boven de motorkap te zweven, op zo'n twee meter vóór de bestuurder. Hij of zij kan zo relevante informatie aflezen en tegelijkertijd de ogen op de weg gericht houden. Daarnaast laat het scherm de digitale snelheid, het toerental en de ingeschakelde versnelling zien. In de 'Manual' modus worden tevens een gekleurde schakelindicator en de beschikbare versnellingen op de voorruit geprojecteerd.

Mercedes-Benz S65 AMG

De AMG V12 sedan krijgt een dubbele wereldprimeur door de gelijktijdige onthulling van de S 65 AMG op de Los Angeles International Auto Show en de Tokyo Motor Show. De marktlancering vindt in maart 2014 plaats.