29 september 2001
 

Lexus IS (1999 - 2005)

De Lexus IS300 en IS300 SportCross zijn nu in Nederland verkrijgbaar

29 september 2001 | Vanaf zijn introductie in het begin van 1999 daagde de Lexus IS200 de beste compacte sedans in Europa uit de normen in een van de meest concurrerende markten in de branche opnieuw te definiëren. Dit jaar kunnen meer dan 12.000 klanten in Europa genieten van de unieke en opwindende ervaring die het rijden in de IS-serie is.

De Lexus IS300 en de Lexus IS300 SportCross bouwen voort op de sterke punten van de Lexus IS200. Ze borduren voort op de oorspronkelijke filosofie achter de serie die bedacht werd door Nobuaki Katayama, Chief Engineer van het IS-project. Hij constateerde dat de meeste luxueuze sedans gemakkelijk waren om in te rijden maar dat er maar weinig waren waarin dat rijden ook plezier opleverde - en hij besloot daar verandering in te brengen. Katayama is een voormalig coureur, die zijn designprincipes ontwikkelde gedurende de vier jaar dat hij werkzaam was voor de succesvolle motorsportdivisie van Toyota. Dat verklaart wellicht waarom zijn doelstelling was de bestuurder meer bij het rijden te betrekken, er voor te zorgen dat de bestuurder optimale controle over de auto kan houden en het plezier in autorijden terug te brengen. Volgens Katayama zijn de IS300 en IS300 SportCross aanvullingen op het oorspronkelijke IS200-concept.

"De IS300 bouwt de sterke punten van de IS200 nog verder uit: een grotere motor, een nog betere rijdynamica en een toegenomen torsiestijfheid. De wegligging en het rijcomfort liggen op een zeer hoog niveau - en beide modellen hebben een opwindend frontdesign en een individueel interieur. De auto's reageren perfect op de commando's van de bestuurder, deze kan optimaal genieten", zo vertelt Katayama. "Verder vormt het "crossover-concept" van de SportCross een nieuw concept binnen de Lexus-range, waarmee veelzijdigheid gekoppeld wordt aan een perfect weggedrag en een rijdynamica, dankzij de ideale gewichtsverdeling en unieke torsiestijfheid."

Terwijl de aandrijflijn en de voorzijde gedeeld wordt met de IS300 sedan, is bij de SportCross extra aandacht besteed aan de structurele stijfheid en de gewichtsverdeling. Dit komt onder meer tot uitdrukking in het gebruik van een aluminium achterklep om er voor te zorgen dat de auto een even goede wegligging heeft als de beste sportsedans. Het interieur maakt het, ondanks het coupe achtige profiel van de achterzijde van de auto mogelijk, meer dan 280 liter bagage te vervoeren onder de hoedenplank van de IS300 SportCross met de stoelen in de normale stand. Extra opbergvakken met een volume van 96 liter bieden nog meer ruimte en met de stoelen neergeklapt kunnen objecten tot een lengte van 2,6 meter worden vervoerd.

Lexus IS (1999 - 2005)

De Lexus IS300 SportCross heeft dezelfde bodemplaat als de IS200 en IS300 maar is met 4.505 mm iets langer bij een gelijkgebleven wielbasis van 2.670 mm. Hoewel de styling van de voorzijde bij beide modellen gelijk is, is de voorbumper van de SportCross iets gewijzigd waardoor de auto wat sportiever, breder en robuuster oogt. De opvallende wielkuipen, de lage carrosserielijn en de moderne heldere lampglazen voor en achter vertonen duidelijk de bekende Lexus-kenmerken. De 17 inch lichtmetalen velgen geven de auto body terwijl de gebolde motorkap, de sterk hellende voorstijl en de naar de achterstijl oplopende taillelijn snelheid suggereren. Terwijl de belangrijkste carrosseriepanelen tot aan de achterportieren gelijk zijn, is de SportCross vanaf de achterstijl geheel nieuw; met een coupe achtig uiterlijk.

De stoelen zijn ontworpen om bij lange reizen optimaal comfort te bieden en tegelijkertijd optimale ondersteuning bij een sportief rijgedrag. Voor de zitting wordt gebruik gemaakt van twee soorten schuim met een verschillende hardheid. Het onderste deel is wat zachter waardoor het in- en uitstappen comfortabeler en gemakkelijker gaat. De sportstoelen zijn in de "Sport"-uitvoering bekleed met een combinatie van leer en Escaine, een suede-achtige bekleding, in zwart of ivoor. De "Executive"-versie is standaard uitgerust met geheel leren bekleding en een achtvoudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel. Verder is er voor meer comfort voorin een armsteun aanwezig. Het dashboard wordt gedomineerd door het instrumentenpaneel met de snelheidsmeter en toerenteller in chronograafstijl waarvan de wijzerplaat en de kleur gemoderniseerd zijn om het karakteristieke design van de meters te accentueren. Een volledig automatische airconditioning is standaard op alle uitvoeringen. Deze zorgt voor een temperatuurgeregelde luchtstroom naar alle delen van het interieur en in het bedieningspaneel bevindt zich tevens het display voor de buitentemperatuur en digitale klok. In vergelijking met de voorgaande modellen is het systeem uitgebreid met een stand voetenruimte/ontwasemen.

Hoe belangrijk de styling en het interieur ook zijn, het echte dominante kenmerk van ieder lid van de IS-serie is de rijervaring - en de doorslaggevende rol daarbij speelt de aandrijflijn. "De 3 liter motor zorgt voor een buitengewoon vermogen voor een auto die beschouwd wordt als een van de auto's met de beste wegligging in zijn klasse" aldus Chief Engineer Katayama. Door het toepassen van de 3,0 liter DOHC zescilinder lijnmotor met WT-i (Variable Valve Timing - intelligent) is het vermogen toegenomen van 155 pk naar 214 pk en het koppel van 195 Nm naar 288 Nm. Hoewel het gewicht van de Lexus IS300 door de grotere motor is toegenomen van 1.355 naar 1.475 kg, wordt het vermogen vertaald in betere prestaties. Zo accelereert de IS300 van 0 naar 100 km/h in ongeveer 8,2 s (automatische transmissie), vergeleken met 9,5 s (handgeschakeld) voor de tweeliter en bedraagt het gemiddelde brandstofverbruik 10,8 I/100 km. Even belangrijk is dat dankzij de natuurlijke eigenschappen van de zescilinder lijnmotor en het WT-i-systeem de koppelkromme nagenoeg lineair verloopt. Van 2.000 tpm tot aan het maximum toerental van 6.000 tpm is meer dan 250 Nm beschikbaar waardoor de auto in iedere versnelling vloeiend accelereert en snel reageert op gas geven. Hierdoor kan er op een veilige manier worden ingehaald en biedt de auto optimaal rijplezier.