31 oktober 2013
Volkswagen Up!

Volkswagen Up!

ADAC onderwerpt VW e-up! aan crashtest

31 oktober 2013 | De elektrisch aangedreven Volkswagen e-up! heeft een crashtest ondergaan bij de Duitse automobielclub ADAC. Vergeleken  met een up! met verbrandingsmotor kwam hij als net zo veilig uit de bus. De up! kreeg eerder al een vijfsterrenscore en een Avanced Award van veiligheidsinstituut Euro NCAP. De  e-up! komt eind dit jaar op de markt.

In 2011 sloot de reguliere up! de Euro NCAP-crashtest met een topresultaat af. Onlangs onderwierp de 'Duitse ANWB' de e-up! aan dezelfde test: een frontale aanrijding met 64 km/h. Daarbij bleef het passagierscompartiment van de e-up! volledig intact. Ook het speciale frame dat het accupakket beschermt, gaf geen krimp. De up! schakelt accu's en andere systemen automatisch uit bij een ongeval.

De Volkswagen up! kreeg in 2011 bij de veiligheidsbeoordeling door Euro NCAP de hoogst mogelijke score: vijf sterren. De auto kwam zeer goed uit de crashtests en ook de uitgebreide veiligheidsuitrusting (ABS, ESP, vier airbags etc.) droeg bij aan de topscore. Bovendien kreeg de up! een Advanced Award voor het City Emergency Braking-systeem. De vijfsterrenscore van Euro NCAP inclusief de Advanced Award is ook van toepassing op de e-up!.

Volkswagen Up!

De vijfdeurs e-up! heeft een 60 kW/82 pk sterke elektromotor. De sprint van 0-100 km/h duurt 12,4 s en de topsnelheid bedraagt 130 km/h. De accu met 8 jaar/160.000 km garantie, heeft een capaciteit van 18,7 kWh en is via elk stopcontact op te laden. Met de speciale snellader (gelijkstroom) is binnen een half uur een laadcapaciteit tot 80% haalbaar.

Het energieverbruik is met 11,7 kWh/100 km zeer laag. Met volledig geladen accu komt de e-up! theoretisch tot 160 km ver. De energiekosten per 100 kilometer bedragen bij de huidige elektriciteitsprijs nog geen 3 euro. De Volkswagen e-up! komt nog dit jaar op de Nederlandse markt; de prijzen volgen snel.