22 oktober 2013
Mazda 3

Mazda 3

Nieuwe motoren voor Mazda3 op Tokyo Motor Show 2013

22 oktober 2013 | Mazda presenteert op de komende Tokyo Motor Show 2013 verschillende aandrijflijnen van de binnenkort te introduceren nieuwe Mazda3, die uitsluitend bestemd zijn voor Japan. Het nieuwste model van Mazda biedt op deze wijze meerdere oplossingen van aandrijving, als reactie op de diversificatie van brandstoffen. Naast het reeds bekende nieuws over de modellen met SKYACTIV benzine-, hybride- (alleen voor Japan) en dieselaandrijving presenteert de Japanse autofabrikant voor het eerst een Mazda3 SKYACTIV-CNG Concept, met gecomprimeerd aardgas (CNG) als brandstof, wederom uitsluitend bestemd voor Japan.

De Mazda3 is één van de belangrijkste modellen in de Mazda line-up, goed voor meer dan 30 % van de wereldwijde omzet van de onderneming. Het is de derde in de serie van een compleet nieuw ontworpen generatie auto's. Mazda biedt de nieuwe Mazda3 nu uitsluitend in Japan aan als een model met een 'multi-oplossing' op het gebied van aandrijflijnen.

Gebaseerd op een toenemende vraag naar door CNG aangedreven voertuigen is de SKYACTIV-CNG Concept voorzien van een dubbel brandstofsysteem dat de motor zowel op benzine als op CNG kan laten draaien. CNG motoren verbranden het gas onder hoge druk en omdat de SKYACTIV-G benzinemotoren al beschikken over een hoge compressieverhouding kan de motor met slechts geringe aanpassingen eenvoudig geschikt worden gemaakt voor CNG. Voertuigen met CNG-motoren hebben een 20% lagere uitstoot van schadelijke stoffen ten opzichte van versies met benzinemotoren met dezelfde cilinderinhoud.

Mazda 3

De SKYACTIV-HYBRID-modellen, die uitsluitend leverbaar zijn in Japan, koppelen een elektromotor aan een speciaal ontworpen 2.0 liter SKYACTIV-G benzinemotor. Het model combineert op deze wijze prestaties met een zeer laag brandstofverbruik.

Op de stand van Mazda in Tokyo staat ook de met futuristische veiligheidssystemen uitgeruste Mazda6 ASV-5. De auto beschikt onder meer over 's wereld eerste systeem dat het mogelijk maakt auto's via ingebouwde sensoren te laten communiceren met trams, om op deze wijze aanrijdingen te voorkomen en een vlotte en veilige doorstroming van het verkeer te bespoedigen.