17 oktober 2013
Opel Zafira

Opel Zafira

Opel Zafira Tourer krijgt 200 pk turbomotor

17 oktober 2013 | Met 147 kW/200 pk is de nieuwe Zafira Tourer 1.6  Turbo de krachtigste Opel MPV. Voor dat vermogen zorgt de sterke versie van Opels nieuwe generatie middelgrote benzinemotoren met directe injectie. Niet alleen zuivere kracht, maar ook het maximale koppel maken van de nieuwe Zafira Tourer 1.6 Turbo een buitenbeentje. Kenmerkend voor Opels nieuwe generatie motoren van is dat ze soepel lopen, met buitengewoon weinig geluid en trillingen. De best presterende versie van de 1.6 turbomotor is de vierde nieuwe motor die in twaalf maanden tijd wordt geïntroduceerd in de Zafira Tourer.

Met deze motor versnelt de Zafira Tourer vanuit stilstand tot 100 km/u in 8,9 seconden en is de elasticiteit bovendien aansprekend: hij versnelt in 5de versnelling van 80 tot 120 km/u in 8,3 seconden. Hij bereikt een topsnelheid van 225 km/u en verbruikt in de gecombineerde cyclus 7,0 liter brandstof per 100 km (volgens Norm [EG] nr. 715/2007), met een uitstoot van 164 g CO2 per km.

Opel Zafira

Het hart van de nieuwe turbomotor is een nieuw blok dat bestand is tegen een maximale verbrandingsdruk tot 130 bar in de cilinder. Het blok is gemaakt van gietijzer met een basisplaat van aluminium. In tegenstelling tot de 125 kW/170 pk-versie, werd voor het model met 147 kW/200 pk een ander type zuiger ontwikkeld en werd de compressieverhouding verlaagd van 10,5 naar 9,5:1. De ingenieurs van Opel wilden bovendien het hoge vermogen combineren met een aangename souplesse voor veel comfort. Hiertoe brachten ze tal van optimaliseringen aan in het inductie- en het uitlaatsysteem.

De prestaties van Opels nieuwe krachtige modellen komen optisch tot uiting in de dubbele uitlaatdempers rechts en links en het woord 'turbo' in rode letters op de achterzijde. Het model kan worden uitgerust met Opels adaptieve dempingsysteem FlexRide en de wielen zijn leverbaar in 17 tot 19 inch.

Opel Zafira

De Zafira Tourer is van binnen extra flexibel dankzij het Flex7-systeem van nieuwe generatie, inclusief de unieke "loungefunctie"s die de inzittenden achter extra ruimte bieden. De drie stoelen op de tweede zitrij kunnen elk afzonderlijk worden neergeklapt, terwijl de rugleuning van de middelste stoel met een speciaal mechanisme kan worden neergeklapt, zodat de passagiers op de twee buitenste stoelen een comfortabele armleuning hebben. De overlangse bewegingsmarge van de buitenste stoelen schept niet alleen meer beenruimte, maar ook meer plaats voor brede schouders.