12 september 2013
Mercedes-Benz S-Klasse Coupe

Mercedes-Benz S-Klasse Coupe

Mercedes onthult Concept S-Klasse Coupe

12 september 2013 | Mercedes-Benz onthult op de autoshow van Frankfurt de S-Klasse Coupe. De Concept S-Klasse Coupé wordt aangedreven door een V8 Biturbo-motor. Deze krachtbron put 335 kW (455 pk) uit een cilinderinhoud van 4.663cc. Het maximale koppel bedraagt 700 Nm.

Het model kenmerkt zich door de typische proporties van een achterwielaangedreven auto, met de voor Mercedes-Benz bekende aflopende lijn. De lange motorkap met krachtige trekken en 'powerdomes', de smalle raampartij met de hoge flanklijn, de geaccentueerde wielkasten met de 21 inch wielen (265/35 R 21 banden voor, 295/35 R 21 achter) én de visueel breed ogende achterzijde maken de Concept S-Klasse Coupé tot een meesterwerk in raffinement. De coupé is 5.050mm lang, 1.958mm breed en 1.409mm hoog, met een wielbasis 2.945mm.

Van opzij bezien springt de aflopende lijn direct in het oog, die het emotionele karakter van de auto extra kracht geeft. Qua belijning hebben de designers zich tot het hoogst noodzakelijke beperkt, wat de auto een tijdloze uitstraling meegeeft.

De grille herbergt het sterembleem van Mercedes en één horizontale lamel. De LED-koplampen met hun iconische wenkbrauwen als dagrijverlichting verlenen de auto een extreme zelfverzekerdheid en een opvallende 'oogopslag'. De diamantlook van de koplampen en achterlichten onderstreept het luxueuze karakter van de showauto.

Mercedes-Benz S-Klasse Coupe

Het zijprofiel wordt gedomineerd door de uitgestreken daklijn en de raamstijlloze portieren. Een driedimensionaal verchroomd frame omlijst de glasoppervlakken die niet door B-stijlen onderbroken worden. Die designstijl typeert de bekende coupé-look van Mercedes-Benz. Bij het ontwerpen van de buitenspiegels hebben de designers gebruikgemaakt van de vrijheden die een studiemodel hen bood, waardoor de spiegels zeer smal zijn vormgegeven, voor extra elegantie.

In het koetswerk boven de achteras bevindt zich een opvallende lijn die de coupé gespierde en dynamische accenten geeft, zelfs wanneer de auto stilstaat. De gebogen oppervlakken en flanklijnen vloeien naadloos over in de achterzijde van het studiemodel.

Die achterzijde versterkt de emotionele uitstraling van de Concept S-Klasse Coupé dankzij elegante oppervlakken, brede schouders en opvallende karakterlijnen. De kentekenplaat is verplaatst naar het onderste deel van de bumper, waardoor ruimte is gecreëerd voor een fors uitgevoerd sterembleem op de achterzijde. De stijl van de achterklep wordt verder versterkt door een verchroomde, horizontale sierstrip die over de gehele breedte van de achterzijde doorloopt tot naast de achterlichtunits, voor een breed optisch effect. De LED's zijn ondergebracht in twee horizontale rijen binnen de tweedelige achterlichtunits. Enerzijds onderscheiden die units zich door hun hightech uitstraling, maar tegelijkertijd verwijzen ze naar de reliëf-type exemplaren van voorgaande modellen.

De vormgeving van het instrumentenpaneel is bijzonder: dankzij een nieuwe constructie van de airbag kregen de designers de gelegenheid het onderste deel van het instrumentarium een extreme vorm te geven. Het bovenste deel lijkt vóór het dashboard te zweven, het paneel zelf oogt alsof het naadloos in de portieren overvloeit dankzij het ontwerp van het dashboard dat in de portieren wordt voorgezet.

Mercedes-Benz S-Klasse Coupe

De uitstroomopeningen van de ventilatie, die onder meer als vierdelig cluster centraal in het instrumentenpaneel zijn gepositioneerd, hebben een futuristisch, zeer gedetailleerd ontwerp meegekregen. Ze zijn ontworpen om extra contrast te geven en zijn vervaardigd uit een mix van wit aluminium met keramiekachtige elementen en zowel geborsteld als gepolijst aluminium.

De aluminium bedieningselementen hebben een functioneel en strak ontwerp en zorgen voor een opvallend contrast ten opzichte van de organische en moderne vormen van de dashboardonderdelen er omheen.

Centraal in het instrumentarium zijn de 30,7 cm (12,3 inch) schermen gehuisvest, die vergelijkbaar zijn met die van de nieuwe S-Klasse. Een aanraakscherm met daarop vier wereldklokken bevindt zich centraal in de middenconsole. De bestuurder kan kiezen welke klokken hij wil zien, door in het scherm eerst over een wereldbol te scrollen om de gewenste tijdzone te kiezen, alvorens er een drop-down menu verschijnt met de bijbehorende steden.

De kleur- en materiaalkeuze zorgen voor een extravert contrast tussen antraciet, wit en aluminium en benadrukt tegelijkertijd de tijdloze modernheid en het avant-garde karakter van de Concept S-Klasse Coupé. Om het niveau van exclusiviteit, hoogwaardige kwaliteit en perfectie nog meer kracht bij te zetten, zijn het instrumentarium en de stoelen bekleed met soepel kalfsleder. De dakhemel van de auto is afgewerkt met handgeweven zijde.

Mercedes-Benz S-Klasse Coupe

Het studiemodel vertrouwt op de 'Intelligent Drive' technologie van Mercedes-Benz. Dankzij twee 'camera-ogen' heeft de stereocamera een driedimensionaal beeld van het gebied tot 50 meter vóór de auto, en als '6DVision' kan het systeem de positie en beweging van mensen en objecten zien. De technologie scant de omgeving vóór de auto over een afstand tot zelfs 500 meter. Die data wordt gecombineerd met de gegevens van de radar- en ultrasone sensors. Een veelvoud aan assistentiesystemen helpt de bestuurder het verkeer rondom de auto in de gaten te houden, om zo de druk op de bestuurder te verlichten en de veiligheid van andere weggebruikers te vergroten.

Ook de ophanging maakt gebruik van nieuwe stereocamera's. Net als de nieuwe S-Klasse is de Concept S-Klasse Coupé in staat oneffenheden in het wegdek al vroegtijdig te bespeuren. Wanneer ROAD SURFACE SCAN zo'n oneffenheid met behulp van de stereocamera's detecteert, past MAGIC BODY CONTROL de ophanging vooruitlopend op de situatie al aan. Met behulp van camerabeelden en informatie over de status van de auto berekent de computer continu de beste settings voor wegen met een onregelmatig oppervlak.