10 september 2013
 

Audi Nanuk

Audi onthult Nanuk Quattro Concept

10 september 2013 | Audi toont op de IAA in Frankfurt de Nanuk Quattro Concept. Deze tweezits crossover combineert volgens Audi de dynamiek van een sportwagen met de veelzijdigheid van Quattro vierwielaandrijving, niet alleen op de weg, maar ook op het circuit en in het terrein. De concept car is ontwikkeld in samenwerking met Italdesign Giugiaro, eenonderdeel van Audi AG. De Nanuk Quattro Concept wordt aangedreven door een 400 kW/544 pk sterke V10 TDI-motor.

De tweezits Audi Nanuk Quattro Concept is 4,54 m lang, 1,99 m breed en 1,34 m hoog. De wielbasis bedraagt 2,71 m. Hij beschikt over een aluminium Audi Space Frame. Diverse typische Audi styling-details zijn opnieuw geïnterpreteerd. Zo is de singleframe-grille bijzonder vlak uitgevoerd en de sideblades verwijzen naar de Audi R8. Daarbij beschikt de Nanuk over Matrix LED-verlichting.

Audi Nanuk

De Nanuk heeft een V10 TDI met twee turbo's, die zichtbaar is door de achterruit. Deze krachtbron met variabele kleptiming (Audi valvelift system) levert een vermogen van 400 kW/544 pk en een koppel van 1.000 Nm. Hij is gekoppeld aan een zeventraps S-Tronic transmissie. De circa 1.900 kg wegende concept car sprint in 3,8 s van 0-100 km/h en de topsnelheid bedraagt 305 km/h. Mede dankzij het warmtemanagement blijft het gemiddelde verbruik beperkt tot 7,8 l/100 km.

De veelzijdigheid van het concept komt op het conto van permanente vierwielaandrijving in combinatie met de nieuwste vorm van adaptieve luchtvering. De bestuurder kan de hoogte van de carrosserie zelf instellen. Er is keuze uit 'normaal', 3 cm verlaagd of juist 4 cm verhoogd.

Audi Nanuk

In automatische modus wordt de hoogte aangepast aan onder meer de snelheid en informatie van het navigatiesysteem. Als de navigatie een snelweg herkent, gaat het koetswerk in de laagste stand, zelfs bij lage snelheden. Als het navigatiesysteem ruwer terrein 'ziet', bijvoorbeeld een zandpad, gaat de carrosserie automatisch omhoog.

Ook nieuw is 'integral steering'. Hierbij wordt Audi's beproefde "dynamic steering" gecombineerd met achterwielbesturing. Bij lage snelheden sturen de achterwielen tegengesteld aan de voorwielen (maximaal 9 graden). Dit maakt het mogelijk om de wielbasis virtueel met één meter te verkorten. Zodoende blijft de draaicirkel beperkt tot circa 10 meter. Bij hogere snelheden sturen de achterwielen juist mee (maximaal 2,5 graden). Dit zorgt voor een virtuele verlenging van de wielbasis (+1,4 m) en dat leidt tot extra stabiliteit in rechte lijn én in bochten.

Audi Nanuk

De vleugeldeuren geven toegang tot een minimalistisch interieur. Het dashboard lijkt te zweven en de overwegend horizontale lijnvoering benadrukt de breedte van de auto ook van binnen. Belangrijke functies als richtingaanwijzers, luchtvering, navigatie en multimedia worden bediend via het stuur of het centrale paneel in de middenconsole.

  et instrumentenpaneel van de auto is naar eigen wens en inzicht te programmeren, alleen de gewenste informatie wordt via het display weergegeven. Nog enkele hightech details: de sfeer in het interieur wordt vooral bepaald door met koolstofvezel versterkte kunststof. Twee kleine displays bij de A-stijl laten zien wat er achter de auto gebeurt. Ze vervangen zo de traditionele buitenspiegels.

Audi Nanuk Audi Nanuk Audi Nanuk Audi Nanuk
 
Websitewww.audi.nl
Deel via