10 september 2013
Nissan X-Trail

Nissan X-Trail

Nieuwe Nissan X-Trail onthuld

10 september 2013 | De Nissan X-TRAIL maakt zijn werelddebuut op de IAA van Frankfurt 2013. De nieuwe X-TRAIL is even robuust en getalenteerd als de vorige generatie, maar belooft meer stijl, efficiency, innovatieve techniek en veel comfort. De introductie staat gepland voor het eerste kwartaal van 2014, waarna de wereldwijde verkoop start in juli.

De versie voor de Amerikaanse markt heet Nissan Rogue. Die maakt vandaag zijn werelddebuut. Het volumemodel dat voor wereldwijde groei moet zorgen, is gebaseerd op het nieuwe, samen met Renault ontwikkelde Common Module Family-platform (CMP) en komt volgens de plannen in 190 landen over de gehele wereld op de markt.

Het interieur is afgewerkt met verchroomde delen en met sierstroken die zijn voorzien van metallic of pianozwarte lak. Er is keuze uit stoffen bekleding of leder met contrasterend stiksel. Achterin zijn twee extra stoelen leverbaar, zodat het aantal zitplaatsen in totaal op zeven komt.

Praktisch zijn de tot 80 graden openslaande achterportieren. Dankzij de langere wielbasis is de afstand tussen voorstoelen en achterbank groter en de rugleuning van de voorstoelen biedt meer ondersteuning. De achterbank is verschuifbaar en neerklapbaar. De twee optionele stoelen achterin zijn in hun geheel neer te klappen. Tussen de voorstoelen is ruimte voor een forse consolebox, waarin zelfs een iPad past.

Nissan X-Trail

Ook nieuw is de verstelbare vloer in de bagageruimte. In de hoogste positie kan de vloer maximaal 10 kg dragen en in de laagste positie maximaal 75 kg. Voor maximaal gemak is het ook mogelijk de achterklep elektrisch te openen.

NissanConnect is te koppelen aan een smartphone, waarna via het 7-inch aanraakscherm niet alleen is te bellen maar ook gebruik te maken van apps, social media en online entertainment. Het navigatieprogramma maakt gebruik van Google zodat allerhande informatie beschikbaar is. Al rijdend is het weerbericht te raadplegen, of informatie te verkrijgen over tankstations, restaurants en hotels. Daarnaast heeft het systeem een functie waarmee het mogelijk is routes die thuis op de computer zijn gemaakt naar de auto te sturen. Ook is audiostreaming mogelijk via Bluetooth en het systeem heeft aux- en usb-poorten.

Het instrumentarium omvat een kleurenscherm van 5-inch dat de bestuurder informeert over tal van aspecten van de rit, zoals de gemiddelde snelheid, het brandstofverbruik, navigatie-aanwijzingen, radiozenders, ecodrive, 4WD-krachtverdeling en verkeersbordherkenning.

De nieuwe Nissan X-TRAIL is net als zijn voorganger beschikbaar met de  elektronisch geregelde vierwielaandrijving ALL MODE 4x4i. De bediening ervan gaat via een draaiknop op de middenconsole. Er is keuze uit tweewielaandrijving, Auto, en de Lock-stand voor permanente vierwielaandrijving. In de standaard Auto-stand schakelt het systeem al naar gelang de omstandigheden automatisch vierwielaandrijving in om maximale grip en stabiliteit op gladde ondergrond te bieden. De stand Lock belooft permanente tractie bij lage snelheid in lastige off-roadsituaties.

Nissan X-Trail

De X-TRAIL is voorzien van nog vier elektronische systemen die de bestuurder ten dienste staan. Het eerste systeem is een elektronisch geregelde actieve schokdemping. "Active Engine Brake" werkt in samenwerking met de automatische transmissie en zorgt dat de auto ook op de motor afremt in bochten en tijdens vertragen tot stilstand. Daardoor zou de controle beter zijn en er is minder pedaalkracht nodig.

Het volgende systeem is "Active Trace Control". Dat benut diverse sensoren om de snelheid, de stuurhoek, de stand van het gaspedaal en de remkracht te meten. Het kan de benodigde remkracht per wiel afzonderlijk bepalen en onderstuur in bochten helpen reduceren. De bestuurder ervaart speciaal op gladde en/of natte wegen een stabieler en koersvaster sturende auto en dus een grotere veiligheid.

Verder is de nieuwe X-TRAIL nog voorzien van "Uphill Start Support" en "Advance Hill Descent Control". Deze systemen helpen bij het klimmen en dalen.

Waar mogelijk is het gewicht verlaagd. De achterklep is bijvoorbeeld grotendeels van kunststof vervaardigd, wat zeven kilogram gewicht scheelt. Ook is de luchtweerstand verminderd door zorgvuldig gevormde buitenspiegels en een spoiler die de uitlaatdemper en het achterpaneel onder de auto.

Nissan X-Trail

Efficiency zit ook in de compactere motoren en in reductie van de wrijving in de aandrijflijn. Weliswaar met kleinere motoren, maar ook met hogere prestaties bij een zo laag mogelijk verbruik.