10 september 2013
BMW i8

BMW i8

BMW onthult productieversie i8

10 september 2013 | De productieversie van de BMW i8 schittert als wereldprimeur op de internationale autoshow IAA in Frankfurt (12 t/m 22 september). Het is een sportcoupé met een lichtgewicht LifeDrive-structuur van koolstofvezel, magnesium en aluminium en met baanbrekende plug-in hybridetechnologie. In 4,4 seconden accelereert de BMW i8 van 0 tot 100 km/uur en hij haalt een topsnelheid van 250 km/uur. Aan de andere kant is een voor een dergelijke sportauto ongekend laag gemiddeld verbruik van slechts 2,5 liter/100 km en een CO2-uitstoot van 59 g/km haalbaar. Mede doordat afstanden tot 35 kilometer volledig elektrisch zijn af te leggen.

De BMW i8 is na de eerder gepresenteerde BMW i3 het tweede model dat BMW onder de nieuwe merknaam BMW i lanceert. Met zijn lengte van 4.689 mm, breedte van 1.942 mm en hoogte van 1.293 mm heeft de BMW i8 sportieve verhoudingen. De lange neus, de korte overhang voor en achter, de wielbasis van maar liefst 2.800 mm en de aflopende daklijn vervolmaken het beeld van een 2+2 sportcoupé, met een lage luchtweerstand van slechts Cw 0,26.

Het ontwerp is een frisse interpretatie van de nieuwe BMW i-designtaal. Een duidelijk kenmerk in de vormgeving van de BMW i-modellen is de “black belt”. Bij de BMW i8 begint die in een V-vorm op de motorkap. De donkere strook loopt door over het dak naar de achterkant van de auto. Een ander element van de designtaal is de “stream flow”-vorm van de zijruiten. De aflopende daklijn en de oplopende lijn onderlangs de zijruiten tot aan de achterspoiler schetsen hoe de luchtstroom langs de auto vloeit.

Kenmerkend zijn ook de omhoog openende portieren, zogenaamde vleugeldeuren, en de LED-verlichting. Ook de koplampen zijn hiermee uitgerust. De BMW i8 is de eerste auto waarvoor koplampen met lasertechnologie leverbaar worden.

BMW i8

Het passagierscompartiment  (de "Life"-module) van de BMW i8 is gemaakt van CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic). De aluminium Drive-module herbergt de volledig nieuw ontwikkelde 1,5-liter TwinPower driecilinder turbomotor, het centraal geplaatste lithium-ion-accupakket met de diverse elektronische regelunits én de elektromotor. Deze bouwwijze levert een laag zwaartepunt op (onder de 460 millimeter gemeten van het wegdek), een voor de wegligging gunstige gewichtsverdeling van 50% voor en 50% achter en een laag eigen gewicht van 1.490 kg.

De BMW Group heeft het plug-in hybridesysteem in eigen huis ontwikkeld en verzorgt ook de productie ervan. De technologie representeert een volgende fase van BMW EfficientDynamics. Een onderdeel hiervan is de debuterende driecilinder 1,5-liter TwinPower Turbo benzinemotor. De krachtbron levert een maximumvermogen van 170 kW (231 pk) en een maximumkoppel van 320 Nm. De verbrandingsmotor drijft de achterwielen aan via een zestrapsautomaat.

Een elektrische synchroonmotor, die specifiek voor de BMW i8 is ontwikkeld, drijft de voorwielen aan via een tweetrapsautomaat. De elektromotor biedt een vermogen van 96 kW (131 pk) en een maximumkoppel van 250 Nm. Een intelligent elektronisch energiemanagement zorgt voor een goede balans in de aandrijving. Zo zuinig mogelijk als het kan en zo sportief mogelijk als het moet.

Bij voluit accelereren genereren de BMW TwinPower Turbo motor en de BMW eDrive-technologie samen 266 kW (362 pk) vermogen en een koppel van maximaal 570 Nm. Het levert een sportautowaardige sprint op van 0 tot 100 km/u in 4,4 seconden.

BMW i8

Het energiemanagement zorgt aan de andere kant voor een zeer gering brandstofverbruik van 2,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 59 g/km. Tot een snelheid van 120 km/u is volledig elektrisch te rijden. Een volledig opgeladen accupakket maakt in dat geval een actieradius tot 35 kilometer mogelijk.Het vloeistofgekoelde hoogvoltage-accupakket heeft een capaciteit van 5 kWh. Opladen van de accu kan thuis op het elektriciteitsnet met een doorsneestekker (tot 3 uur laadtijd) of met een BMW i Wallbox (tot 2 uur laadtijd).

Met behulp van Driving Experience Control en de eDrive-schakelaar is te kiezen uit vijf rijmodi. De COMFORT-modus biedt een balans tussen dynamiek en efficiency. Dankzij het samenspel van beide krachtbronnen is met een volle tank en een vol accupakket een actieradius mogelijk van 500 kilometer. In de SPORT-modus is een extra boost mogelijk van de elektromotor voor een krachtige acceleratie. Door gebruik te maken van de op efficiency gerichte ECO PRO-stand is de actieradius te vergroten. Deze modus is zowel bij alleen elektrisch rijden als met hybrideaandrijving te benutten.

Zijn wegligging dankt de i8 mede aan zijn onderstel met lichtgewicht aluminium onderdelen. De voorwielen zijn met dubbele triangels opgehangen aan de aluminium Drive-module. Achter is er een vijfvoudige multilink-wielophanging. De BMW i8 is voorzien van elektromechanische stuurbekrachtiging en Dynamic Damper Control.

Opvallend zijn ook de grote 20-inchwielen. Exemplaren gemaakt van carbon zijn als optie leverbaar.

BMW i8

De i8 is uitgerust met de actieve veiligheidssystemen DSC (Dynamic Stability Control) met ABS, Cornering Brake Control (CBC), Dynamic Brake Control (DBC), Brake Assist, Brake Standby, Start-Off Assistant, Fading Compensation en de Brake Drying-functie. De met een schakelaar te activeren Dynamic Traction Control (DTC) laat enige mate van wielslip toe om bijvoorbeeld makkelijker van de plek te komen op een gladde ondergrond (sneeuw) of om enige mate van overstuur toe te laten bij het met hoge snelheid nemen van bochten.

De van CFRP en aluminium gemaakte portieren zijn 50% lichter dan conventionele autoportieren. Ze geven toegang tot een met leder afgewerkt interieur. Het gedeeltelijk van magnesium vervaardigde dashboard is zo'n 30% lichter dan dat van de BMW 6-Serie. Daardoor zijn ook minder componenten nodig voor de montage, wat nog eens 10% gewicht scheelt. Speciaal, zeer licht isolatieschuim is gebruikt voor onder meer de airconditioning. Aluminium bedrading is een ander voorbeeld van gewichtsbesparing. Net als de toepassing van aluminium bouten en moeren, die zo'n 45% minder wegen dan vergelijkbare stalen exemplaren, maar die wel even sterk zijn.

De BMW i8 is de eerste auto met zogenoemd chemisch gehard glas, zoals dat bijvoorbeeld ook voor smartphones wordt gebruikt. Het is heel sterk, slechts 0,7 mm dik en weegt daardoor ongeveer 50% minder dan conventioneel gelamineerd autoruitglas.

Het instrumentenpaneel is volledig digitaal uitgevoerd. Tot de uitrusting behoren het navigatiesysteem BMW Professional en een aanbod aan BMW ConnectedDrive-voorzieningen. BMW i levert aanvullende diensten, zoals een ChargeNow-card voor automatische betaling bij openbare laadstations. Met de BMW i Remote-app is via een smartphone het laadproces op afstand te checken en indien nodig de verwarming of airconditioning te activeren.

BMW i8

De introductie van de i8 staat gepland voor het eerste halfjaar 2014.