6 september 2013
Mercedes-Benz S-Klasse

Mercedes-Benz S-Klasse

Milieucerfiticaat voor nieuwe Mercedes S-Klasse

6 september 2013 | De onafhankelijke testers van TÜV Süd bevestigden nu ook de minimale belasting van het milieu van de Mercedes-Benz S-Klasse door het toekennen van het milieucertificaat conform de ISO-richtlijn TR 14062 waarmee alle milieu relevante details worden gedocumenteerd.

"De nieuwe S-Klasse laat verbruiks- en emissiewaarden zien die een paar jaar geleden zelfs in de middenklasse nog een utopie leken", zegt Prof. Dr. Herbert Kohler, milieugevolmachtigde van Daimler AG. "Het verbruik kon ten opzichte van het voorgangermodel tot 20 procent worden verlaagd en alle modellen hebben in hun klasse de leidende positie op het gebied van efficiency. Bij de S 400 HYBRID werden de CO2-emissies in vergelijking met zijn voorganger gereduceerd van 186 CO2/km naar 147 CO2/km".

Mercedes-Benz analyseert de milieubelasting van zijn modellen over hun gehele levenscyclus; van de productie via het jarenlange gebruik tot de recycling aan het einde van de levensduur en dat gaat veel verder dan wettelijk voorgeschreven. Het milieucertificaat met de bijbehorende toelichtingen zijn voor iedereen in te zien in het documentatiedossier 'Life Cycle'. In 2005 kreeg de S-Klasse als eerste voertuig ooit het milieucertificaat van TÜV Süd. Met de nieuwe S-Klasse van jaargang 2013 wordt deze traditie voortgezet.

Mercedes-Benz S-Klasse

Alle modellen voldoen aan de uitlaatgasnorm EURO 6. De S 400 HYBRID en de S 350 BlueTEC voldoen bovendien aan de strenge criteria van het A-label. De verbruiksvoordelen van de nieuwe S-Klasse worden onder meer gewaarborgd door verbeteringen op het gebied van de aandrijflijn, het energiemanagement, de aerodynamica, de banden, gewichtsbesparing door lichtgewichtconstructie en informatie voor de bestuurder over een energiebesparende rijstijl.

De recycling van de nieuwe S-Klasse komt weliswaar pas in de verre toekomst aan de orde, maar er is bij de ontwikkeling al rekening gehouden met alle eisen voor de afvalverwerking. Bij de fabricage van de nieuwe S-Klasse wordt steeds meer gebruik gemaakt van gerecyclede materialen met het doel de markten voor recycleerbare grondstoffen op te bouwen dan wel te vergroten. Er worden 51 componenten met een totaalgewicht van 49,7 kilo gebruikt die deels uit hoogwaardige gerecyclede kunststoffen gemaakt kunnen worden. Daarmee kon de massa van vrijgegeven recyleerbare componenten in vergelijking met het voorgangermodel met 134 procent worden verhoogd.

Daarbij worden steeds meer autogerelateerde materiaalkringlopen gesloten. Zo worden wielkastbekledingen uit verwerkte bumperbekledingen gemaakt. In de S-Klasse worden 87 componenten met een totaalgewicht van 46,1 kilo uit natuurlijke materialen geproduceerd. De rugleuningen van bestuurder en bijrijder zijn bijvoorbeeld bekleed met kokosvezel en wol.