6 september 2013
Mazda6

Mazda6

Mazda demonstreert nieuwe veiligheidstechnologie

6 september 2013 | Mazda introduceert een veiligheidssysteem waarmee voertuigen en trams onderling met elkaar kunnen communiceren. Mazda begint in oktober met het testen van het systeem op de openbare weg in Japan in een speciaal geprepareerde Mazda6 ASV-5 (Advanced Safety Vehicle).

Als eerste in zijn soort communiceert dit systeem met behulp van 700 MHz radiogolven, waarmee auto's en trams een waar scala aan gegevens kunnen uitwisselen, waaronder het type en de positie van een voertuig, de richting waarin het gaat als ook informatie over remmen en afslaan. De Mazda is uitgerust met autonome millimeter- en microgolf-sensoren en camera's, om de omgeving te controleren en voetgangers, wegmarkeringen, andere voertuigen en natuurlijk trams te kunnen volgen.

Mazda6

Het doel van het onderzoek is om de capaciteiten van het communicatiesysteem om ongevallen te voorkomen te testen en bevestigd te krijgen. De tests zullen worden uitgevoerd op de openbare weg in Hiroshima, waar trams 150.000 personen per dag vervoeren en ze, zoals in veel Europese steden, een belangrijke exponent van het openbaar vervoer vormen. De technologie is ontwikkeld door een consortium van Mazda, de Universiteit van Tokyo, de Hiroshima Electric Railway Co. en het Japans Nationaal Laboratorium voor Verkeersveiligheid en Milieu.

De introductie van dit unieke systeem weerspiegelt de geest achter Mazda's Proactieve Veiligheid, de filosofie om het risico op ongevallen te minimaliseren. Het is de basis voor "i-ACTIVSENSE", het pakket van op sensoren gebaseerde actieve veiligheidstechnologieën van Mazda. Beschikbaar op de Mazda6, Mazda CX-5 en de geheel nieuwe Mazda3, zoals deze eind oktober leverbaar wordt, ondersteunen de i-ACTIVSENSE systemen bestuurders bij het herkennen van en reageren op potentiële gevaren en helpen ze ongevallen te voorkomen of in ieder geval de ernst van een eventueel ongeval te verminderen.