28 augustus 2013
Ford S-Max

Ford S-Max

Ford toont S-MAX Concept

28 augustus 2013 | Ford introduceert de S-MAX Concept. De nieuwe S-MAX Concept is geheel volgens de nieuwste wereldwijde designtaal van Ford ontworpen. Dit is ondermeer te zien aan de hoog geplaatste grille, de achterwaarts gebogen koplampen en de uniek ontworpen voorzijde.

Het karakteristieke profiel van de S-MAX is verscherpt met de motorkap die naadloos overgaat in de onder een scherpe hoek geplaatste voorruit, die op zijn beurt weer overgaat in de gebogen daklijn, waardoor het beeld van een uniek glazen dak ontstaat. Dit gestroomlijnde silhouet omhult een ruim en veelzijdig interieur waarin alle combinaties van vier tot zeven zitplaatsen mogelijk zijn.

Ford S-Max

Verder telt het exterieur vele designelementen zoals een lijn die langs de flanken van de auto loopt en die de indruk van lengte en snelheid wekt, krachtig vormgegeven schouders en opvallende koplampen die zijn uitgerust met zogenoemde Organic LED's. Deze laatste ontwikkeling op het verlichtingsgebied zorgt voor meer flexibiliteit voor wat betreft positionering en design, reactiesnelheid en kleurbereik.

De voorzijde van de cabine is rondom de bestuurder ontworpen. Het  hoog gepositioneerde dashboard vloeit voort in de middenconsole waardoor een sterk ruimtelijk gevoel wordt gecreëerd. Dit ruimtelijk gevoel wordt verder versterkt door de uniek ontworpen portierpanelen en het gloednieuwe dakdesign.

Ford S-Max

Centraal in de reeks connectiviteitsvoorzieningen staat het Ford SYNC-systeem. SYNC met MyFord Touch biedt draadloos internet voor de passagiers, ondersteund door een tablet-dockingstation waarmee degenen op de tweede rij hun persoonlijke apparaten naadloos kunnen integreren met de auto.

SYNC AppLink stelt de bestuurder in staat om door middel van spraak smartphone apps te bedienen van een groeiend aantal providers zoals Spotify, Kaliki, Glympse en Aha. Zo beschikt de bestuurder over meer muziek, nieuws, op hem afgestemde informatie, maar ook over locatie- en navigatieopties.

Ford S-Max

SYNC maakt ook het gebruik mogelijk van unieke voorzieningen op het gebied van gezondheid:

  • Ford ECG Heart Rate Monitoring Seat registreert bijvoorbeeld de hartslag van de bestuurder. Dit levert informatie op over de activiteit van het hart die anders in het ziekenhuis zou moeten worden geregistreerd. Dit systeem kan worden aangesloten op Ford SYNC zodat in geval van afwijkende activiteit medische specialisten kunnen worden gewaarschuwd of zelfs de actieve veiligheidssystemen kunnen worden geactiveerd die in geval van nood zouden kunnen ingrijpen in de besturing van de auto.
  • Als Glucose Level Monitoring is aangesloten op Ford SYNC , kunnen ouders worden gewaarschuwd als een slapend kind op de achterbank plotseling problemen met de suikerspiegel krijgt.

Om bewustzijn en veiligheid te verbeteren, bieden communicatie-en sensorsystemen de bestuurder van S-MAX Concept informatie over de rij-omgeving:

  • Car-to-car communicatie-technologie maakt het mogelijk om te communiceren met auto's die op gelijke wijze zijn uitgerust. Zo kunnen er waarschuwingen worden verzonden als er een spookrijder wordt gesignaleerd of wanneer er een auto op een mogelijk gevaarlijke plek is gestopt, zoals in een bocht.
  • Intelligent Protection System met Pre-Collision Assist detecteert voetgangers en remt automatisch af wanneer er een botsing dreigt.
  • Active Park Assist is uitgerust met de mogelijkheid om loodrecht in te parkeren, Park Out Assist en Cross Traffic Alert vertegenwoordigt de nieuwste generatie van parkeertechnologie. Het systeem kan sturen, schakelen en voor- en achteruit rijden, maar ook bestuurders bij uitparkeren waarschuwen voor naderend verkeer.
Ford S-Max

Het interieur biedt oplossingen waarmee flexibiliteit en veelzijdigheid worden vergroot:

  • De derde stoelrij is uitgerust met "Thin Seat Technology" waarmee de stoelen moeiteloos in één keer kunnen worden verhoogd en verlaagd.
  • De middelste stoel kan in de vloer worden opgeborgen en zorgt zo voor optimale veelzijdigheid.
  • Dual-View display in de middenconsole biedt de bestuurder en de voorpassagier een verschillend beeld op hetzelfde scherm zodat de bestuurder belangrijke informatie ontvangt zonder te worden afgeleid door de film waar de passagier op dat moment naar zit te kijken.

De andrijflijn omvat de gloednieuwe 1.5-liter EcoBoost-benzinemotor met turbocompressor, Ti-VCT (Twin-independent Variable Camshaft Timing) plus een reeks andere technologieën die voor meer vermogen en een lager brandstofverbruik zorgen.