26 augustus 2013
Opel Insignia (2008 - 2017)

Opel Insignia (2008 - 2017)

Opel toont vernieuwde Insignia OPC

26 augustus 2013 | Met 239 kW/325 pk en een maximumkoppel van 435 Nm levert de Insignia OPC de beste prestaties van alle Opel-modellen. Het vernieuwde model met vierwielaandrijving debuteert op de internationale autoshow (IAA) van Frankfurt (12 tot 22 september) met een aangepast chassis en een nieuw, opgefrist uiterlijk.

De nieuwe vormgeving voor en achter, met designelementen van OPC-signatuur, zoals de onderscheidende sabeltand-units aan de voorzijde en de geïntegreerde afwerking van de uitlaatdempers aan de achterzijde, onderstrepen zijn kracht.

De in het oog springende carrosserie bevat onderhuids de nieuwe technologieën. Het OPC-chassis werd verbeterd, met een speciale focus op de herwerkte achteras – zoals bij de andere leden van de Insignia-familie – waarbij de ingenieurs ongeveer 60 percent van de onderdelen aangepast hebben. Bovendien werden geluid en trillingen beperkt dankzij talrijke vormen van fijn-afstelling.

Opel Insignia (2008 - 2017)

De nieuwe ESP-software zorgt voor een preciezere dynamiek, vooral als reactie op neigingen van onderstuur. Aangepaste dempersoftware voor het FlexRide-chassis, met zijn regelbare schokdempers, verzekert een optimale wegligging. Deze OPC-specifieke programmering verbetert de rijdynamiek, waardoor volgens Opel een snellere en preciezere respons op verschillende manoeuvres en rijomstandigheden mogelijk werd gemaakt.

Met een handgeschakelde zesversnellingsbak en vierwielaandrijving accelereert de Insignia OPC in 6,0 seconden van nul tot 100 km/u (Sports Tourer: 6,3 seconden) en haalt hij een topsnelheid van 250 km/u (elektronisch beperkt). In een niet-bebegrenste versie haalt de OPC met handgeschakelde versnellingsbak een maximumsnelheid van 270 km/u (Sports Tourer: 265 km/u). Het sterk presterende Brembo-remsysteem belooft een veilige vertraging met maximale stabiliteit, ook bij intensief gebruik.

Bovendien haalt de Insignia OPC voordeel uit zijn elektronisch gestuurd 4x4-systeem. Het vierwielaandrijvingssyteem heeft een koppeling op basis van het Haldex-principe en een elektronisch sperdifferentieel voor optimale tractie. De aandrijving past zich aan volgens de wegomstandigheden, met een koppel dat naadloos van nul tot 100 procent over de voor- en achteras en tussen de achterwielen verdeeld wordt.

Opel Insignia (2008 - 2017)

De Recaro-sportstoelen, die als optie ook beschikbaar zijn in leder met een geheugenfunctie, de OPC-versnellingspookknop en een volledig nieuw hoofdinstrumentenpaneel met middenconsole zijn nieuw voor modeljaar 2014. Naast de basisinformatie kunnen de bestuurders op het optionele 8 inch-scherm specifieke meetresultaten aflezen zoals de oliedruk en -temperatuur, de accuspanning, de positie van het gaspedaal, de remkracht en de G-kracht die vrijkomt bij zijwaartse beweging.

Het nieuwe sportstuurwiel (verwarmd als optie) is voorzien van schakelflippers indien de auto is uitgerust met een automatische versnellingsbak. Deze zorgen ervoor dat de OPC-bestuurder snel handmatig kan schakelen, zelfs in de automatische modus. Als de schakelhendels voor minstens 12 seconden onaangeraakt blijven, rijdt de auto verder in automatische modus. Zo combineert de nieuwe Insignia OPC de voordelen van een handgeschakelde en een automatische versnellingsbak.