26 augustus 2013
Peugeot 308

Peugeot 308

Peugeot toont 308 R Concept

26 augustus 2013 | Peugeot onthult een sportieve versie van de nieuwe 308. De carrosserie heeft een onmiskenbaar sportief karakter en is in twee scherp afgebakende kleuren (rood en zwart) uitgevoerd. De stevig op zijn wielen staande 308 R Concept wordt aangedreven door de motor van de nieuwe RCZ R. Deze 1,6 liter viercilinder levert een vermogen van 270 pk en noteert een CO2-uitstoot van 145 g/km.

De specifieke carrosserie-elementen waarmee de 308 R Concept zich onderscheidt van de nieuwe Peugeot 308 zijn niet simpelweg op de carrosserie aangebracht, maar volledig geïntegreerd. De in carbon uitgevoerde portieren, voorschermen, zijpanelen en dorpels, motorkap en bumpers zijn bevestigd op de metalen structuur waarvan alleen het dak en de achterklep nog origineel zijn.

De voorzijde heeft met zijn drie luchtinlaten aan de onderzijde een agressieve uitstraling. Deze luchtinlaten strekken zich uit over de gehele breedte van de bumper die vanwege de vergrote spoorbreedte aan weerszijden met 30 mm is verbreed. De middelste luchtinlaat bestaat uit kleine horizontale openingen met een omlijsting in Dark Chrome met een blauwachtige glans. De luchtinlaten aan de zijkant zijn voorzien van een carbon luchtrooster.

Aan de zijkant wordt het met 26 mm verlaagde onderstel geaccentueerd door de zijskirts met matzwarte sierdelen. Deze verbinden de wielkasten die  aansluiten op de tulpvormige 19 inch velgen. De Peugeot-leeuw van de velgen is uitgevoerd in blauwachtig Dark Chrome, terwijl een van de vijf spaken is voorzien van een vuurrood R-logo.

De lijnen die ontstaan vanuit de van het productiemodel overgenomen achterlichten met drie led-lichtstroken, worden onderbroken door de verbrede achterschermen. Hierdoor wordt bovendien het toespoor van de achterwielen geaccentueerd, een eigenschap die sportieve auto's extra stabiliteit geeft. Om dit radicale design af te maken komen de twee symmetrische uitlaatpijpen uit in twee zwart gelakte sierdelen die de diffusers omsluiten.

Peugeot 308

Onder de motorkap bevindt zich een compacte motor die ook de productieversie van de nieuwe Peugeot RCZ R aandrijft. Het is de ingenieurs gelukt uit een cilinderinhoud van 1598 cm3 zo'n 270 pk te persen, terwijl de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik met waarden van respectievelijk 145 g/km en 6,3 l/100 km bescheiden blijven.

Dit hoge rendement vereist de toepassing van specifieke onderdelen voor een zo lang mogelijke levensduur. Talloze onderdelen zijn versterkt: het motorblok met een thermische behandeling voorafgaand aan de bewerking, gesmede zuigers van een aluminiumlegering die veel in de racerij worden gebruikt, dubbele zuigerbodemsproeiers, polymeer drijfstanglagerschalen, enz.

Dankzij deze wijzigingen levert de 1.6 THP 270 zijn maximumvermogen bij 6000 t/min en is zijn koppel beschikbaar over een breed toerengebied (330 Nm tussen 1900 en 5500 t/min). Het vermogen wordt op de voorwielen overgebracht via een handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen.

Om dit vermogen te kunnen uitbuiten is de voortrein voorzien van een Torsen-differentieel met beperkte slip. Dit systeem zorgt voor extra stabiliteit bij accelereren en bij remmen en een perfect stuurgedrag op bochtige wegen.

De afmetingen van de Alcon remschijven zijn: vóór een diameter van 380 mm en een dikte van 32 mm en achter een diameter van 330 mm en een dikte van 22 mm. De remschijven zijn zwevend gemonteerd op een aluminium kom en worden afgeremd met vaste remklauwen met vier zuigers. Dit uitzonderlijke remvermogen wordt op de weg overgebracht door banden in de maat 235/35 R19.