21 augustus 2013
 

Range Rover

Range Rover introduceert hybride modellen

21 augustus 2013 | Met de introductie van de Range Rover Hybrid en Range Rover Sport Hybrid lanceert Land Rover zijn eerste hybride modellen. De nieuwe uitvoeringen onderscheiden zich door gunstige verbruikscijfers, aanzienlijk lagere CO2-emissies en behoud van Land Rover's off-road capaciteiten en prestaties.

De levering van de nieuwe uitvoeringen, waarvan de Europese verkoop van start gaat op 10 september a.s., vangt begin 2014 aan. De twee geheel aluminium modellen zijn gebaseerd op Land Rover's Premium Lightweight Architecture en hebben dezelfde aandrijflijn.

Om te demonstreren dat in de nieuwe hybrides de legendarische Land Rover capaciteiten behouden zijn gebleven, zullen donderdag 22 augustus drie Range Rover Hybrids vertrekken voor een reis van de thuisbasis van het merk Land Rover in Solihull naar het hoofdkwartier van het moederbedrijf Tata, in Mumbai, India.

Deze 'Silk Trail 2013' is een 16.000 km lange expeditie door 12 landen, die enkele van de meest uitdagende wegen, bergpassen en paden zal volgen, inclusief een deel van de originele, 6.400 kilometer lange Silk Road die Azië met het Middellandse Zee-gebied verbindt.

De nieuwe hybride aandrijflijn van de Range Rover heeft drie door de bestuurder selecteerbare programma's en combineert Land Rovers 3,0-liter SDV6 dieselmotor met een 35 kW elektromotor die is geïntegreerd met de achttraps ZF automatische transmissie. Het hybride systeem, inclusief lithium ion-accupakket, omvormer en elektromotor weegt 120 kg.

Range Rover

De elektromotor ontwikkelt een koppel van 170 Nm om de acceleratie te verbeteren en de auto in EV-modus aan te drijven. De elektromotor werkt ook als dynamo door kinetische energie terug te winnen tijdens regeneratief remmen om daarmee de accu op te laden wanneer de auto afremt of uitrolt. In de bestuurder-selecteerbare EV-modus kan de Range Rover circa 1,6 kilometer elektrisch rijden met een snelheid van maximaal 48 km/h voordat de dieselmotor weer start om de aandrijving over te nemen.

Gecombineerd bedraagt de vermogensontwikkeling van dieselmotor en elektromotor 340 pk bij 4.000 tpm, met een koppel van 700 Nm tussen 1.500 en 3.000 tpm. Beide modellen accelereren in minder dan zeven seconden van 0-100 km/h en hebben een topsnelheid van 218 km/h (Range Rover Sport 225 km/h). Dat in combinatie met een 26 procent reductie in CO2-emissies tot 169 g/km, vergelijkbaar met een gecombineerd verbruik van 6,4 l/100 km.

De nieuwste generatie van de Range Rover en Range Rover Sport zijn vanaf het begin af aan ontwikkeld voor de integratie van hybride aandrijving. Als gevolg daarvan is het vloeistofgekoelde accupakket geplaatst in een beschermend Boron-stalen frame onder de bodem van de auto, zodat dit niet ten koste gaat van de ruimte in het interieur of de bagageruimte.

De Range Rover hybrid heeft hetzelfde vijfzits-interieur en bagagevolume als de standaard auto en behoudt zijn volwaardige reservewiel. Ook bij de Range Rover Sport Hybrid zijn op dit gebied geen compromissen gesloten, zodat ook dit model een ongewijzigd interieur heeft ten opzichte van het standaard model, inclusief de optie van een 5+2-zits interieurconfiguratie.

Range Rover
 
Websitewww.landrover.nl
Deel via