20 augustus 2013
Mercedes-Benz S-Klasse

Mercedes-Benz S-Klasse

Mereces introduceert S500 Plug-in Hybrid

20 augustus 2013 | De nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse is binnenkort beschikbaar als S500 Plug-In Hybrid. Met 69 gram CO2 per kilometer noteert de S-Klasse een verbruikswaarde die enkele jaren geleden nog door weinigen voor mogelijk werd gehouden in deze klasse. De 80 kW sterke elektromotor met extern oplaadbare batterij maakt emissievrij rijden mogelijk met een actieradius van 30 km. Hij wordt gecombineerd met de nieuwe 3.0-liter V6 turbomotor. Het debuut voor de Mercedes-Benz S500 Plug-in Hybrid is weggelegd voor de IAA in Frankfurt, de verkoopstart staat gepland voor 2014.

Met de nieuwe S-Klasse verbreedt Mercedes-Benz het hybrideaanbod voor deze modelserie naar drie varianten: S400 Hybrid, S300 BlueTEC Hybrid en de S500 Plug-in Hybrid. De hybride aandrijflijn is de tweede generatie van deze naadloos geïntegreerde aandrijfvorm. De verbrandingsmotor kan volledig worden ontkoppeld van de elektromotor. Andere belangrijke kenmerken zijn de tweede generatie van het regeneratieve remsysteem en het geavanceerde energiemanagementsysteem Intelligent Hybrid.

Waar het batterijpakket van de S400 Hybrid en S300 BlueTEC Hybrid bij het remmen, het afremmen op de motor of door de verbrandingsmotor bijgeladen wordt, biedt de nieuwe lithium-ion hoogspanningsbatterij met een tienmaal grotere energiecapaciteit in de S500 Plug-in Hybrid de mogelijkheid om extern te laden via een aansluiting rechtsachter in de bumper. Via de elektromotor (80 kW/340 Nm) krijgt de S-Klasse op die manier een volledig elektrische actieradius van ongeveer 30 kilometer.

Mercedes-Benz S-Klasse

Middels een druk op een knop kunnen vier hybridemodi geselecteerd worden:

  1. Hybrid
  2. E-Modus: puur elektrisch rijden
  3. E-Save: volgeladen batterij blijft standby om op een later moment elektrisch te kunnen rijden
  4. Charge: batterij wordt tijdens het rijden opgeladen

Volgens de actuele metingsnormen noteert de S-Klasse een emissiewaarde van 69 gram CO2 per kilometer.

De tweede-generatie hybride S-Klasses gebruiken een voorspellend energiemanagement voor een betere energie-efficiency. Daarbij 'kijkt' het besturingssysteem van de hybride-aandrijving niet alleen naar de actuele rijstijl en de wensen van de bestuurder, maar ook naar het waarschijnlijke verloop van de route (stijgingspercentages, afdalingen, bochten of snelheidsbeperkingen) gedurende de volgende acht kilometer.

Mercedes-Benz S-Klasse

Intelligent Hybrid maakt gebruik van navigatiegegevens uit Comand Online om het laden en ontladen van het batterijpakket te sturen. Zo wordt bijvoorbeeld tijdens heuvelop rijden de energie uit het batterijpakket aangewend, om de batterij bij het afdalen via het regenereren van remenergie vervolgens weer op te laden.

Het grote potentieel bij hybride-aandrijving om het brandstofverbruik te beperken is het maximaal terugwinnen van energie tijdens het afremmen op de motor en bij het remmen. Zo wordt bij het aanraken van het rempedaal de vertraging in eerste instantie bewerkstelligd door de elektromotor als remkrachtgenerator en niet via de schijfremmen. De S-Klasse beschikt over een tweede-generatie regeneratief remsysteem (RBS).

Het remcommando van de bestuurder wordt door sensoren in het rempedaal opgevangen. De vertraging die vervolgens optreedt, is afhankelijk van de rijsituatie en bestaat deels uit een regenererende vertraging van de elektromotor en een remmoment via de remmen. De remkracht afkomstig van de achteras wordt afhankelijk van het recuperatiepotentieel van de aandrijfas via het RBS geregeld.

Mercedes-Benz S-Klasse

Daarnaast wordt bij alle gas-lossituaties de verbrandingsmotor uitgeschakeld en wordt het remkoppel bij het uitrollen door de elektromotor in remenergie omgezet. Wanneer het rempedaal daarbij niet bediend wordt, wordt er geen additionele vertraging door de elektromotor bewerkstelligd om de batterij extra bij te laden en rolt de auto als het ware gewoon uit. De verbrandingsmotor wordt zo min mogelijk gebruikt voor het bijladen van de batterij en wanneer dat toch gebeurt, geschiedt dat enkel op het meest efficiënte werkingsmoment van de motor.